2-3 ریسک اعتباری…………………………………………………………………………………………………………………..16
2-3-1 تاثیر ریسک اعتباری بر بانک یا موسسه مالی ………………………………………………………………………18
2-3-2 طبقه بندی ریسک اعتباری مشتریان …………………………………………………………………………………..18
2-4 مدیریت ریسک اعتباری……………………………………………………………………………………………………….20
2-4-1 اصول مدیریت ریسک اعتباری از دیدگاه کمیته بال………………………………………………………………22
2-4-2 مدلهای ارزیابی مدیریت ریسک اعتباری …………………………………………………………………………….23
2-5 انواع مطالبات ……………………………………………………………………………………………………………………24
2-5-1 طبقه بندی مطالبات غیرجاری……………………………………………………………………………………………25
2-5-2 عوامل ایجاد مطالبات غیرجاری بانکها ……………………………………………………………………………….25
2-6 انواع خدمات بانکی ……………………………………………………………………………………………………………27
2-6-1 سپرده های بانکی…………………………………………………………………………………………………………….28
2-6-2 تسهیلات بانکی ……………………………………………………………………………………………………………..30
2-6-3 خدمات ارزی بانکی ……………………………………………………………………………………………………….33
2-7 فرایند مناسب اعتباردهی گیرندگان تسهیلات …………………………………………………………………………..33
2-8 تاریخچه و جایگاه ریسک اعتباری در سیستم بانکی کشور ………………………………………………………..34
2-9 مدل مفهومی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………35
2-10 نتیجه گیری بخش اول ………………………………………………………………………………………………………36
2-11 مقدمه پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….36
2-12 تحقیقات انجام شده ………………………………………………………………………………………………………….37
2-13 خلاصه فصل دوم …………………………………………………………………………………………………………….43
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………45
3-2 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..45
3-3 جامعه ونمونه آماری …………………………………………………………………………………………………………..46
3-4 روش جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………….47
3-4-1 روش مطالعات کتابخانه ای ……………………………………………………………………………………………..47
3-4-2 روش اسنادی ………………………………………………………………………………………………………………..47
3-5 ابزار تجزیه و تحلیل …………………………………………………………………………………………………………..47
3-6 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………..48
3-7 فرضیه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………….48
3-8 داده های تابلویی ……………………………………………………………………………………………………………….48
3-9 مدل سازی داده های تابلویی ……………………………………………………………………………………………….48
3-10 مدل پولینگ …………………………………………………………………………………………………………………….50
3-11 مدل اثرات ثابت ………………………………………………………………………………………………………………50
3-12 اثرات تصادفی …………………………………………………………………………………………………………………51
3-13 آزمون های تشخیصی ……………………………………………………………………………………………………….52
3-14 آزمون F لیمر ………………………………………………………………………………………………………………….53
3-15 آزمون هاسمن …………………………………………………………………………………………………………………56
3-16 آزمون مانایی در داده های تابلویی ………………………………………………………………………………………56
3-17 آزمون هم انباشتگی پانل ……………………………………………………………………………………………………58
3-18 واریانس ناهمسانی ……………………………………………………………………………………………………………59
3-19 خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………..60
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………62
4-2 برآورد الگوی تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… 62
4-2-1 بررسی مانایی متغیرها ……………………………………………………………………………………………………..65
4-2-2 آزمون همجمعی جوهانسون- جوسیلیوس ………………………………………………………………………….67
4-2-3 آزمون فرضیات با استفاده از برازش مدل رگرسیونی به روش Paneldata……………………………68
4-2-4 آزمون های مورد نیاز ……………………………………………………………………………………………………..72
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………75
5-2 خلاصه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………75
5-3 نتایج آزمون فرضیه های پژوهش و تفسیر یافته های آن …………………………………………………………….76
5-4 نتایج تحقیقات دیگران ………………………………………………………………………………………………………..78
5-5 پیشنهادات مربوط به تحقیق حاضر و تحقیقات آتی ………………………………………………………………….78
5-6 موانع و محدودیت ها …………………………………………………………………………………………………………79
پیوست : خروج نرم افزار …………………………………………………………………………………………………………..81
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………………….85
منابع لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………………….86
فهرست جداول
جدول(2-1) طبقه بندی مشتریان اعتباری……………………………………………………………………………………… 18
جدول (3-1) فرمول های رگرسیون ……………………………………………………………………………………………..52
جدول(4-1) آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………….62
جدول(4-2) بررسی مانایی متغیرها ………………………………………………………………………………………………66
جدول(4-3) نتایج آزمون هم جمعی جوهانسون-جوسیلیوس …………………………………………………………..67
جدول(4-4) بردارهای هم جمعی………………………………………………………………………………………………..68
جدول(4-5) نتایج آزمون F لیمر ………………………………………………………………………………………………..69
جدول(4-6) نتایج آزمون هاسمن ………………………………………………………………………………………………..69
جدول(4-7) نتایج برآورد مدل برای بانکهای منتخب……………………………………………………………………….70
جدول(4-8) نتایج آزمون ناهمسانی واریانس باقیمانده ها ………………………………………………………………..72
جدول (4-9) آزمون عدم خودهمبستگی باقیمانده ها……………………………………………………………………….73
جدول(5-1) نتایج فرضیات ………………………………………………………………………………………………………..78
فهرست نمودارها/اشکال
شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق ( محقق ساخته) ……………………………………………………………………………8
شکل(2-1) عوامل موثر بر ریسک اعتباری ……………………………………………………………………………………17
شکل(2-2) مدل مفهومی تحقیق(محقق ساخته) ……………………………………………………………………………..36
شکل(3-1) انواع حالت های رگرسیون ………………………………………………………………………………………..49
چکیده :
از جمله موضوعات مهم در خصوص تسهیلات بانکی احتمال عدم بازپرداخت آن میباشد. عوامل مختلفی در ایجاد مطالبات بانکی مؤثر است که با شناسایی این عوامل میتوان زمینه را جهت کاهش و کنترل مطالبات و به دنبال آن کاهش ریسک اعتباری بانکها فراهم کرده و در فرایند اعطای اعتبارات بهبود حاصل کرد. هدف محوری این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک اعتباری بر عدم ایجاد مطالبات در بانکهای خصوصی ایران طی سالهای 1387 تا پایان 1392 و ارائه راهکارهایی جهت بهبود مدیریت ریسک اعتباری می باشد . این پژوهش به روش توصیفی – هبستگی و با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 20 بانک خصوصی کشور تشکیل داده که با استفاده از روش حذف سیستماتیک تعداد 16 بانک از جامعه آماری انتخاب گردید . فرضیات پژوهش با استفاده از برازش مدل رگرسیونی به روش Panel Data و بوسیله آزمونهای Fلیمر و هاسمن مورد آزمون قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت ریسک اعتباری بر عدم ایجاد مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول تاثیر معناداری دارد.
واژگان کلیدی: مدیریت ریسک اعتباری، ریسک اعتباری، مطالبات بانکها
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 بیان مساله
تخصص محوری بانکهای تجاری جذب سپرده و اعطای وام است. اعطای وام بانک را در معرض ریسک اعتباری قرار میدهد. قسمتی از مشکلات امروز بانکهای کشور در زمینة افزایش مطالبات معوق و سوختشده بهدلیل عدمبهرهگیری بانکها از نظام اندازهگیری و مدیریت ریسک اعتباری است. هدف این پژوهش، ارائة سازوکاری برای اندازهگیری و مدیریت ریسک اعتباری بانک است. چنین سازوکاری شامل ارزیابیهای ریسک اعتباری در هر دو سطح وامهای انفرادی و سبد وام است. این سازوکار تصمیمات مدیریت ریسک اعتباری و دایرة اعتبارات بانک را در باب شناسایی و تخصیص وام به مشتریان معتبر هدایت میکند و در عین حال تصمیمات مدیریت سبد وام را برای بهرهبرداری بهینه از اثرات تنوعبخشی سبد پشتیبانی مینماید(داسیلوا و دیگران، 2013).
سبد وام قسمت عمدۀ داراییهای بانكهای تجاری را تشكیل میدهد. تخصص محوری این بانكها جذب سپرده از سرمایهگذاران و اعطای وام به متقاضیان وجوه است. سپردههای جذب شده بانك را نسبت به پرداخت سود و اصل آن در سررسیدهای معین متعهد میكند و این در حالی است كه وامهای پرداختشده بانك را در معرض نكول وامگیرندگان قرار میدهد. بنابراین، بررسی اعتبار متقاضیان برای تصمیمگیری در زمینۀ اعطای وام به آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است(کاسترو، 2013).
ریسك اعتباری از این واقعیت ریشه میگیرد كه طرف قرارداد نتواند یا نخواهد تعهداتش را انجام دهد. بهشیوۀ سنتی، تأثیر این ریسك با هزینۀ ریالی ناشی از نكولطرف قرارداد سنجیده میشود. زیانهای ناشی از ریسك اعتباری ممكن است قبل از وقوع واقعی نكول از جانب طرف قرارداد،ایجاد شود. بنابراین، ریسك اعتباری را میتوان بهعنوان زیانی محتمل تعریف كرد كه در اثر یك رویداد اعتباری اتفاق میافتد. رویداد اعتباری زمانی واقع میشود كه توانایی طرف قرارداد در انجام تعهداتش تغییر كند. با این تعریف، تغییر ارزش بازار بدهی بهخاطر تغییر رتبهبندی اعتباری (یا تغییر آگاهی بازار از توانایی طرف قرارداد نسبت به انجام تعهداتش) را نیز میتوان بهعنوان ریسك اعتباری در نظر گرفت(ناگارا و دیگران، 2012).
1-2 اهمیت موضوع و ضرورت انتخاب آن
بانكها و مؤسسات مالی نیز مانند هر بنگاه اقتصادی دیگر با ریسك مواجه هستند. ماهیت فعالیتهای مالی و سروكار داشتن آن با مفاهیمی نظیر اعتبار ،سیستمهای پرداخت و نرخهای مختلف، اینگونه مؤسسات را در برابر ریسک های ویژه ای قرار میدهد و ازسوی دیگر روند پرشتاب توسعه فعالیتهای مالی، نوآوریهای فنی و پیچیده ترشدن سیستمهای مالی باعث شده اصول مدیریت ریسك به صورت جزء اجتناب ناپذیری از هر مؤسسه مالی درآید (همتی،محبی نژاد،1388: 35). باتوجه به اینكه بانكها واسطه وجوه هستند، فعالیت وام دهی یكی از فعالیتهای مهم بانكها محسوب میشود. این بخش از فعالیت های بانك در معرض ریسك اعتباری قرار دارد و مستلزم بررسی وضعیت اعتباری وام گیرندگان توسط بانكها است. به منظور كاهش این نوع ریسك و هزینه های ناشی از افزایش مطالبات معوق، بانكها و مؤسسات اعتباری در سالهای اخیر با عنایت به توصیه های كمیته بال، توجه زیادی به مقوله ریسك اعتباری داشته اند (تقوی و همکاران،1387: 101) .
وقوع بحرانهای بانكی در دهه های اخیر در كشورهای صنعتی و بویژه در كشورهای در حال توسعه به دلایلی همچون فرار سپرده ها، افزایش مطالبات معوق بانك ها، ركود اقتصادی و غیره باعث اختلال در نظم بازارهای مالی شده و زمینه ورشكستگی بسیاری از بانكها را فراهم می آورد. طی بررسی های بعمل آمده، علت اصلی وقوع این موضوع عدم كفایت سرمایه بانكها شناسایی شده است (همتی ومحبی نژاد،1388: 35).
ارائه تسهیلات مالی یکی از فعالیتهای مهم نظام بانکی کشور تلقی میشود. برای اعطای تسهیلات باید درجه اعتبار و قدرت بازپرداخت اصل و فرع دریافت کننده تسهیلات را تعیین نمود. بنابراین یکی از جنبههای مهم در فرآیند اعطای تسهیلات از سوی بانکها، برآورد واقع بینانه از احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی مشتریان است تا از این طریق، اقدامات و تصمیمات لازم برای پیشگیری و یا مقابله با زیانهای احتمالی در نظر گرفته شود. برخی از مزایای بکارگیری درست مدلهای رتبهبندی اعتباری و اجرای فرآیند اعتبارسنجی بصورت کمک به افزایش جریان نقدینگی در بانک، تصمیمگیری بهتر در زمینه اعطای تسهیلات و افزایش اطمینان از بازپرداخت تسهیلات میباشد (فلاح و همکاران، 1388 :5). انواع مختلفی از ریسک ها موسسه های مالی و اعتباری را تهدید می کند. بنابراین مدیران سازمان ها، باید ریسک های موجود را شناسائی و مدیریت کنند(تقوی و همکاران ،1389 :3).
ریسک عبارت است از تمدیدی فرصت زا جهت دستیابی به موفقیت ومنفعت، در فرهنگ لانگمن ریسک به معنای احتمال وقوع چیزی بد یا نامطلوب ویا احتمال وقوع خطر تعریف شده است، به بیان دیگر می توان ریسک را احتمال برآورده نشدن پیش بینی های آینده در نظر گرفت.به طورکلی ریسک دونوع میباشد ، حالت اجباری واختیاری که نوع دوم آن قابلیت کنترل ومدیریت را دارد. .(علی جماعت ،فریدعسکری ،1388 :3).
ریسک اعتباری مهمترین ریسک محسوب می شود. بطور کلی برقراری ارتباط منطقیبین ریسک و بازده، عامل اصلی تخصیص بهینه منابع و تضمین سودآوری شرکتها خواهد بود (فلاح و مهدوی ،1389 :1). وبه منظور کاهش این نوع ریسک و هزینه های ناشی از افزایش مطالبات معوق، بانک ها و موسسات اعتباری در سالهای اخیر با عنایت به توصیه های کمیته بال،توجه زیادی به رتبه بندی و اعتبار سنجی مشتریان خود معطوف داشته اند. درواقع رتبه بندی روشی است که بر اساس آن بانک ها می توانند ضمن اندازه گیری ریسک اعتباری مشتریان، نسبت به کنترل و مدیریت آن نیز اقدام نمایند.درسالهای اخیربه دلیل افزایش حجم مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک های کشور، موضوع رتبه بندی واعتبارسنجی مشتریان مورد توجه اغلب بانک ها قرارگرفته است(تقوی وهمکاران، 1389: 4 ).
بنابراین توجه به قیمت تمام شده پول می تواند در کاهش ریسک اعتباری موثر باشد و بالعکس وصول تسهیلات و کاهش ریسک اعتباری می تواند در قیمت تمام شده پول موثر باشد و نظر به اینکه این موضوع تاکنون مورد بررسی علمی قرار نگرفته است میتواند راه گشای برنامه کاری مدیران بانکی و مسئولان اقتصادی باشد.
1-3 اهداف پژوهش
هر کار تحقیقی به منظور محقق ساختن هدف و یا اهداف خاصی که مد نظر پژوهش گر است انجام می پذیرد. هدف کلی: