يكي از شاخصه هاي اصلي پيشرفت و نماد حركت سالم در مسير تكاملي بشر، رعايت اخلاق و شئونات انساني در جامعه است كه مهم ترين كاركرد رسولان و معلمان و هدايت گران بشر از ابتداي خلقت به شمار مي رود. در جامعه اسلامي ما اين نقش پررنگ تر و تأثيرگذارتر به نظر مي رسد. در اين راستا معلمان به عنوان نيروي انساني كه مهندسي افكار عمومي و چشم انداز رشد فرهنگي و علمي جامعه در دستان آنها است، براي اجراي بايدها و نبايدهاي اخلاقي در جامعه، وظيفه اي فراتر از قشرهاي ديگر دارند، چرا كه در تحكيم پايه هاي نظام علمي و بالاخص فرهنگي کشور، بيشترين نقش را ايفا مي كنند(غلامی توکلی،1390).
اگرچه توجه به اخلاقیات و رعایت آن ها در همه ی دوره های تحصیلی مطرح است، اما در دوره متوسطه از جایگاه مهم تر و والاتر برخوردار است. بررسی جایگاه و اهمیت دوره متوسطه نشان می دهد که معلم در این دوره با دانش آموزانی سروکار دارد که در حال آماده شدن برای انتخاب های مهم و اساسی زندگی خود و از همه مهم تر انتخاب شغل و حرفه ی خود می باشند رعایت اخلاقیات توسط معلم و توجه همه جانبه به اخلاق معلمی در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند پرورش دهنده ی افرادی باشد که در آینده وظایف فردی و اجتماعی خود را از روی دانش و معرفت توأم با ایمان و عقیده انجام می دهند. توجه به عمل در فرایند اخلاق ضروری است. از آنجا که فضایل اخلاقی در پرتو عمل به دست می آیند و تکرار عمل منجر به ظهور فضایل می شود، معلم باید التزام خویش را نسبت به اعمال فضیلت مندانه آشکار سازد. اخلاق تدریس بدون چنین التزامی صورت تحقق به خود نخواهد گرفت. با توجه به این که معلم نقش الگویی نسبت به شاگردان دارد، اهمیت این امر، مضاعف خواهد شد. معلم باید به عنوان عامل اخلاقی، با عملکرد خود چگونگی اخلاقی بودن را نشان دهد. این اعمال صرفاً اعمال خاصی نخواهد بود، بلکه انجام هر تکلیفی که به عهده معلم است باید به بهترین صورت ممکن انجام گیرد( باقری، بیروتی کاشانی،379،1386). دانش آموزان دوره متوسطه که در جست و جوی شخصیت خود هستند به شکلی پیوسته و مداوم نسبت به نگرش ها، ارزش ها و شخصیت های معلمان خود واکنش نشان می دهند. دانش آموزان به طور ثابت در حال جذب و کسب اظهارات، حالت ها و نگرش های معلمان خود هستند و این امر بدون آنکه معلم رجوع خاصی به این گونه رفتارها داشته باشد انجام می گیرد. لذا معلمان باید توجه داشته باشند که هر نوع رفتاری در هر زمانی می تواند به شکل یک الگو عمل کند. از این رو دانش آموزان رفتارهای مثبت و منفی، هر دو را از معلمان خود خواهند آموخت(اصلانی،1386). از سوی دیگر بخشی از اهداف مطرح برای دوره متوسطه اهداف اخلاقی می باشد، که به تبع برای تحقق آن ها محتوایی تهیه گردیده است. اما نیل به این اهداف در صورتی امکان پذیر خواهد بود که معلم در کنار داشتن دانش و معلومات کافی به مباحث اخلاقی در حرفه ی خود نیز توجه داشته باشد. لازم است یادآوری شود که آموزش اخلاق نمی تواند جدا از آموزش هیچ علمی باشد، آموزش هر علم باید به گونه ای باشد که بدون ارزش اخلاق نباشد. علم تنها آن نیست که حقایق را کشف کند آنگاه آن را حفظ کنند و یا در کتابی آن را جمعآوری نمایند، علم وسیله ای است جهت تکامل و اصلاح بعد معنوی انسان ها، همچون داروئی که امراض را شفا میبخشد، در حقیقت علم تمرین هایی است در راه راستی و درستی و حقیقت و معنویت و کوشش برای یک زندگی کاملتر و با معنویتتر. بنابراین ارزش هر علم در این است که تا چه اندازه با ارزش های اخلاقی قابل سنجش باشد و آموزش اخلاق باید در آموزش هرعلمی نهفته باشد و در آن منظور شده باشد(حسنی،137:1377).