2-6. روشهای تعیین ضرایب و اوزان شاخصها 18
فصل سوم مفاهیم و تعاریف اساسی تحلیل پوششی دادهها 20
3-1. مقدمه 21
3-2. مروری بر تحقیقات انجام شده 22
3-3. استراتژی تحلیل پوششی دادهها 31
3-4. ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ورودیها و خروجیها 32
3-5. نگرشﻫﺎی ﮐﻠﯽ ﻣﺘﻔﺎوت در ﻣﻮرد ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ورودیها و خروجیﻫﺎ 33
3-5-1. ﻧﮕﺮش ﺗﻮﻟﯿﺪی.. 33
3-5-2. ﻧﮕﺮش واﺳﻄﻪای.. 34
3-5-3. ﻧﻈﺮﯾﻪ درآﻣﺪی.. 34
3-5-4. ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪه 34
3-5-5. ﻧﻈﺮﯾﻪ ارزش اﻓﺰوده 34
. 35
3-6-1. ﺑﺎزده ﺑﻪ ﻣﻘﻴﺎس اﻟﮕﻮی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده 35
3-6-1-1. ﺑﺎزده ﺑﻪ ﻣﻘﻴﺎس ﺛﺎﺑﺖ.. 35
3-6-1-2. ﺑﺎزده ﺑﻪ ﻣﻘﻴﺎس ﻣﺘﻐﻴﺮ. 35
3-6-2. ﻣﺎﻫﻴﺖ اﻟﮕﻮی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده 36
3-6-2-1. ﻣﺎﻫﻴﺖ ورودی.. 36
3-6-2-2. ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺧﺮوجی.. 36
37
.. 37
.. 40
. 40
. 41
.. 41
. 41
. 42
.. 42
.. 44
.. 45
. 46
. 46
.. 47
. 47
خروجیمحور بهصورت زیر است.. 47
. 47
.. 48
3-8. روش ابرکارایی. 49
3-9.اندازهگیری كارایی با فرض بازدهی ثابت و متغیر 50
فصل چهارم تجزیه وتحلیل اطلاعات (یافتههای تحقیق) 55
4-1. مقدمه 55
4-2. معرفی الگوهای مورد استفاده 57
4-3. معرفی متغیرهای تحقیق. 57
4-3-1. ورودیها 57
4-3-2. خروجیها 58
4-4. یافتههای تحقیق. 60
4-4.تحلیل یافتههای تحقیق. 64
فصل پنجم نتیجهگیری وپیشنهادات.. 65
6-1. نتیجهگیری. 66
6-2. پیشنهادات.. 67
73
فهرست جداول
جدول4-1. ورودیها و خروجیهای جمعآوری شده………………………………………………………………………………………62
جدول4-2. نتایج بهدست آمده از روش پوششی BCCخروجی محور……………………………………………………………..63
فهرست نمودارها
نمودار 3-1. تفكیك كارایی فنی به كارایی ناشی از مدیریت و كارایی ناشی از مقیاس…………………………………………..54
نمودار4-1. چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….61
چکیده
تحلیل پوششی دادهها روشی است که توسط چارنز و کوپر در سال 1957 بهمنظور ارزیابی عملکرد و محاسبه کارایی واحدهای تصمیمگیرنده ارائه شد. تحلیل پوششی دادهها بیانگر تکنیکی ناپارامتریک برای سنجش و ارزیابی کارایی نسبی مجموعهای از سازمانها با ورودیها و خروجیهای قطعی است. با توجه به اهمیت بانکها بهعنوان شریان اقتصادی جامعه سعی بر آن شده است که بارویکرد جدیدی به ارزیابی عملکرد شعب بانکها به روش تحلیل پوششی دادهها با استفاده از نرم افزار بپردازیم. در مطالعات گذشته بیشتر سعی در ارزیابی عملکرد سازمانها با معیارها و شاخصهای مثبتی همچون تجهیز منابع و تخصیص مصارف مدنظر بوده و بیشتر به سازمانهایی همچون بانک به دید سازمانهای با نگرش واسطهای و یا تولیدی نگریسته شده است در حالیکه در پژوهش پیش رو، به بانک از منظر سازمانی با نگرش تولیدی -واسطهای بهصورت توام پرداخته شده است. علاوه بر آن با بهکارگیری ورودی نامطلوبی همچون مطالبات معوق و تاثیر آن بر کارایی اقدام به ارزیابی عملکرد نه تنها با معیارها و شاخصهای مثبت بلکه معیارهای منفی نیز لحاظ شده است. در این پایاننامه ضمن بررسی کاربرد مدلهای تحلیل پوششی دادهها در ارزیابی عملکرد بانکها، به ارائه و تحلیل نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه بانک پارسیان استان گیلان میپردازیم.
واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد، کارایی، تحلیل پوششی دادهها، عملکرد بانک پارسیان
. مقدمه
امروزه سازمانها دریافتهاند که باید از میزان کارایی واحدهای خود آگاهی داشته باشند تا بتوانند بر اساس آن وضعیت منابع و مصارف خود را متناسب نمایند. پیشرفت و بهبود عملکرد واحدهای سازمان نیز در گرو همین ارزیابی عملکرد میباشد. اگر این فرایند به خوبی طراحی و اجرا گردد و نتایج آن بهطور صحیح مورد استفاده قرار گیرد، ابزاری کارآمد در جهت تحقق اهداف سازمان بوده و به استفاده موثر و کارا از منابع کمک خواهد کرد.