1-6- فرضیههای پژوهش…. 4
1-7- مدل مفهومی تحقیق.. 4
1-8- استفاده کنندگان از تحقیق.. 5
1-9- قلمرو تحقیق.. 5
1-10- محدودیتهای تحقیق.. 5
1-11- جامعه و نمونه آماری.. 5
1-12- روش و مراحل تحقیق.. ۶
1-12-1- روش اجرایی تحقیق. 6
1-12-2- مراحل تحقیق. 6
1-13- روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………. 6
1-14- تجزیه و تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-15- تعریف بهرهوری………………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-16- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی كار………………………………………………………………………………………………………. 8
1-16-1- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری. 8
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
۲- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
2-1- تعریف بهرهوری…………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
2-1-1- تاریخچه بهرهوری. 12
2-1-2- اهمیت بهرهوری. 12
2-1-3- عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری نیروی انسانی. 13
2-1-3-1- شناخت و توجیه شغل.. 13
2-1-3-3- بازخورد عملكرد. 14
2-1-3-4- مشاركت… 14
2-1-3-5- بهرهوری نیروی انسانی.. 14
2-1-4- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی كار 14
2-1-5- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی. 15
2-1-5-1- تجربه. 15
2-1-5-2- درآمد. 15
2-1-5-3- سطح تحصیلات… 15
2-1-5-4- سن.. 15
2-1-5-5- آموزش… 15
2-1-6- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری. 16
2-1-7- مشاركت و بهرهوری. 16
2-1-8-مدیریت مشاركتی. 17
2-1-9- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهرهوری. 17
2-1-10- شرایط لازم برای بهبود بهرهوری نیروی انسانی در سازمانها 18
2-1-10-1- ارتباط.. 19
2-1-10-2- تعهد. 19
2-1-10-3- تداوم. 19
2-2- مطالعات انجام شده 19
2-2-1- مطالعات انجام شده داخلی. 19
2-2-2- مطالعات انجام شده خارجی. 21
2-3- معرفی بانک ملی.. 22
2-3-1-تاریخچه بانک ملی. 22
2-3-2- وضعیت شعب بانک ملی. 24
2-3-3- وضعیت کارکنان بانک ملی. 26
2-4- جمع بندی.. 26
فصل سوم : روش پژوهش
3- مقدمه 27
3-1- روش تحقیق.. 28
3-2- روش جمعآوری دادهها 28
3-3- پرسشنامه. 28
3-3-1- روایی پرسشنامه 29
3-3-2- پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ. 29
3-4- مقیاس اندازه گیری.. 30
3-4-1- انواع فاصلهها 30
3-4-2- روشهای فاصله گذاری. 31
3-4-3-فاصله لیکرت.. 31
3-4-4- دلیل انتخاب فاصله لیکرت.. 33
3-5- جامعه و نمونه آماری.. 33
3-6- مدل تحقیق.. 33
3-7- روش تجزیه و تحلیل.. 34
3-7-1- مبانی تئوریک معادلات ساختاری. 35
3-7-2- اندیشه اساسی زیربنای مدل یابی ساختاری. 36
3-7-3-روش کلی کار در الگوی معادلات ساختاری. 36
3-7-4-آزمون فریدمن. 38
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
4- مقدمه 39
4-1- نمونهگیری.. 39
4-2- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 41
4-3- معرفی مدل تحقیق.. 44
4-4- بررسی پایایی پرسشنامه. 44
4-5- تحلیل ماهیت متغیرهای تحقیق و آزمون مورد استفاده 44
4-6- تخمین مدل با استفاده از معادلات ساختاری.. 45
4-7- آزمون فریدمن.. 46
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد
5-1- جمعبندی.. 47
5-1-1- نتایج بررسی فرایض… 49
5-1-1-1- نتایج بررسی فرضیه اول. 49
5-1-1-2- نتایج بررسی فرضیه دوم. 49
5-1-1-2- نتایج بررسی فرضیه سوم. 49
5-1-2- سازگاری با تحقیقات پیشین. 49
5-2- پیشنهاد. 50
5-2-1- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 50
5-3- محدویتهای تحقیق.. 50
منابع و ماخذ 51
فارسی 51
انگلیسی 52
پیوست 53
پرسشنامه 79
چکیده لاتین 82
فهرست جداول
جدول (2-1) وضعیت شعب بانک ملی تا سال 1393 …………………………………………………………………………………………… ۲۵
جدول (2-2) وضعیت کارکنان بانک ملی تا سال 1393 ………………………………………………………………………………………… ۲۶
جدول (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر جنسیت…………………………………………………………………………….. ۴۱
جدول (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سطح تحصیلات………………………………………………………………………… ۴۲
جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سنوات خدمت……………………………………………………………………………. ۴۳
جدول (4-۴) ضریب الفای کرونباخ………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۴
جدول (4-5) نتایج آزمون کولوموگرف اسمیرنف برای شكل توزیع متغیرها……………………………………………………………… ۴۵
جدول (4-6) نتایج مدل معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………………………………… ۴۵
جدول (4-7) خروجی نرم افزار برای آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………….. ۴۶
فهرست نمودارها
نمودار (1-1) مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
نمودار (3-1) مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۴
نمودار (4-1) درصد پرسشنامه جمعآوری شده بر اساس جنسیت…………………………………………………………………………… ۴۱
نمودار (4-2) درصد پرسشنامه جمعآوری شده بر اساس تحصیلات………………………………………………………………………… ۴۲
نمودار (4-3) درصد پرسشنامه جمعآوری شده بر اساس سنوات خدمت در بانک……………………………………………………. ۴۳
نمودار (4-4) مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۴
چکیده
هدف این پایاننامه، بررسی تعیین عوامل موثر بر افزایش بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی ایران با استفاده از متغیرهای رهبری، مشارکت و نیازهای اساسی میباشد. بنابراین تحقیق، با مساله دو و چند متغیری از نوع تحلیل معادلات ساختاری سركار دارد. با توجه به اینكه مسأله چند متغیری از نوع همبستگی و همچنین مقیاس اندازهگیری متغیرهای تحقیق، فاصلهای است، بنابراین مناسبترین روش برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای تحقیق، تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار 6 EQS است. ابتدا توزیع متغیرها با آزمون کولوموگرف اسمیرنف آزمون شده (فرض صفر نرمال بودن دادههاست) است. نتایج تحقیق حاکی از آن است، بین نیاز اساسی و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. بین مشارکت کارکنان در تصمیمگیری و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین بین رهبری مشارکتی و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. از آنجا که ضرایب در مدل معنادار شده است، از آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبهها در بین متغیرها استفاده شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داده است، معیار تصمیم برابر ۰۰۲/۰ شده است. میتوان گفت در سطح 95 درصد هر یک از عوامل ذکر شده در مدل، تاثیر متمایزی در بهرهوری دارند. بر اساس نتایج بدست آمده، مشارکت در تصمیمگیری بیشترین امتیاز، نیاز اساسی و رهبری مشارکتی در مرتبه دوم و سوم در بانک ملی قرار دارند.
واژههای كلیدی: بهرهوری نیروی انسانی، نیازهای اساسی، مشارکت در تصمیمگیری، بانک ملی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- بیان مسأله
به دست آوردن حداکثر نتیجه از منابع محدود، ماهیت علم اقتصاد است. و تخصیص بهینه منابع هدف این علم به شمار میرود. کوششهای اقتصادی، همواره معطوف بر آن بوده، که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل میتواند دستیابی به کارایی بالاتر باشد. بهرهوری مفهومی جامع و دربرگیرنده کارایی است.
که افزایش آن به منظورارتقای سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسانها همواره مدنظر دستاندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است. برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را، موکول به بهرهوری و کارایی دانستهاند. پایین بودن سطح کارایی و بهرهوری در بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه میباشد. و مساله عدم تشکیل سرمایه به مقدار کافی نیز، بر مشکل فوق افزوده است که علت این امر همانا ضعف نهادهای مالی و بازارهای مالی این کشورها میباشد. زیرا نهادهای مالی و اعتباری هستند که، با تجهیز منابع و تخصیص آنها به صورت کارا، میتوانند هزینههای تامین مالی را کاهش دهند و نرخ تشکیل سرمایه را افزایش دهند. بهرهوری صنعت بانکداری به معنی کارمزد و هزینه بانکی کمترو ارایه خدمات با کیفیت بالاتر، میباشد. نهادهای مالی کاراتر، در نهایت منجر به کاهش هزینههای تامین مالی طرح و سرمایهگذاری میگردند. بنابراین کارایی نهادهای مالی و اعتباری منجر به رشد و توسعه بخشهای مختلف خواهد شد.