8-2-2 ضرورت توجه به تعهد سازمانی و حرفه ای…………………………………………………………………………….33
9-2-2 دیدگاه دو بخشی در تعهد سازمانی و حرفهای………………………………………………………………………33
10-2-2 مدل سه بخشی تعهد سازمانی و حرفه ای………………………………………………………………………….36
11-2-2-تعهد عاطفی………………………………………………………………………………………………………………………..38
12-2-2-تعهد مستمر………………………………………………………………………………………………………………………..39
13-2-2-تعهد تکلیفی(هنجاری)……………………………………………………………………………………………………….41
14-2-2 رابطه میان تعهد سازمانی و حرفه ای……………………………………………………………………………………43
3-2 پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..46
1-3-2 تحقیقات انجام شده در زمینه سازگاری تعهد حرفهای و سازمانی……………………………………46
2-3-2 تحقیقات انجام شده در مورد تعهد سازمانی و حرفهای در خارج از ایران……………………………54
3-3-2 تحقیقات انجام شده در مورد تعهد سازمانی و حرفه ای در داخل ایران……………………………..66
فصل سوم
1-3-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..81
1-3-روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….81
3-3- جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………….82
4-3- ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………….82
5-3- روش اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………84
ادامه فهرست مطالب
فصل چهارم
1-4- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….86
2-4 -توصیف داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………..87
3-4- آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………….111
فصل پنجم
1-5-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………..123
2-5-بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………..124
http://abisho.ir/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-29/
3-5- نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………………………………..128
4-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..129
5-5- پیشنهادت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..129
پیوست ها
منابع
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط تعهد سازمانی و تعهد حر فه ای در معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان کردستان بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان کردستان در سال تحصیلی 92-91 بود (6241 =N) که بر مبنای جدول مورگان 364 نفر به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه پرسش نامه محقق ساخته ویژگی های جمعیت شناختی ، پرسش نامه تعهد سازمانی(OCQ) مایر و آلن (1993) مشتمل بر 24 پرسش و پرسش نامه تعهد حرفه ای(PCQ)مایر و آلن (1993) مشتمل بر 18 پرسش محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون تی مستقل ، رگرسیون تک متغیری ، با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به ضرایب رگرسیونی تک متغیری میتوان مطرح نمود كه ارتباط مثبت معناداری بین « تعهد حرفهای » با تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی مشاهده میشود. بدین ترتیب كه با افزایش میزان تعهد حرفهای ، تعهد سازمانی نیز افزایش مییابد. همچنین تعهد حرفهای معلمین تربیت بدنی قابلیت پیش بینی 82% تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی را دارد. با توجه به ضرایب رگرسیونی تک متغیری میتوان مطرح نمود كه ارتباط مثبت معناداری بین « تعهد حرفهای » با تعهد سازمانی معلمین غیر تربیت بدنی مشاهده میشود. بدین ترتیب كه با افزایش میزان تعهد حرفهای ، تعهد سازمانی نیز افزایش مییابد. همچنین تعهد حرفهای معلمین غیر تربیت بدنی قابلیت پیش بینی 14% تعهد سازمانی معلمین غیر تربیت بدنی را دارد.
کلید واژه های فارسی: تعهد حرفهای، تعهد سازمانی ، تربیت بدنی
1-1- مقدمه
آموزش و پرورش، یکی از مهم ترین راه های هماهنگ شدن با دنیایی است که هر روز اختراعات و اکتشافات تازه علمی، ادبی، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی را مشاهده می کند. در این میان، آموزش معلمان و به روز درآوردن اطلاعات علمی آن ها امری بسیار ضروری است؛ زیرا معلم بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه جامعه ( نیروی انسانی) را تربیت می کند(الوانی ،1370). از جمله عواملی که در بقای سازمان ها بسیار مؤثر است و همواره مد نظر مسئولان و مدیران سازمان ها میباشد، نیروی انسانی است. مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان میدهد که نیروی انسانی ماهر و پرورش یافته در فرایند تحول جامعه ی سنتی به جامعه ی صنعتی تأثیر انکار ناپذیری داشته است، به نحوی که نیروی انسانی را مهم ترین و اصلی ترین عامل توسعه جوامع و سازمان ها قلمداد نمودهاند(الوانی،1370) زمانی تصور میشد که ارضای نیازهای افراد از منابع و امکانات سازمان ها میکاهد. بر اساس این تصور برای اینکه به حداقل بازدهی برسیم باید حداقل نیازها ارضا شود، اما امروزه این نظریه به کلی منتفی شده است. هم اکنون کارشناسان مدیریت معتقدند چنانچه نیازهای واقعی کارمندان به درستی درک و به آنها بها داده نشود و مدیران در صدد ارضای آن ها برنیایند، بهرهوری در سازمان کاهش مییابد زیرا علاقهمندی و نگرش مثبت به شغل سبب تلاش و کوشش کاری بیشتر و در نتیجه باعث کاهش هزینهها میشود (الوانی، ۱۳۷۰).
در سازمانهای آموزشی نیز همچون دیگر سازمانها هر عضو جدید در نخستین تماس حرفهای خود با محیط کار امیدوار است که با جو سارمانی مناسبی مواجه گردد تا بتواند نیازهای اقتصادی اجتماعی و روانی خود را به نحوی مطلوب برآورده سازد و در شرایط و جو مناسب است که بهروری افزایش مییابد و جو نامناسب به کاهش ارتباط سازنده می انجامد، درک و بینش فرد از جو سازمانی موجب تصور ذهنی او از سازمان میگردد، بعضی از سازمانها پرجنب و جوش هستند و بعضی دیگر پر سرو صدا بعضی دارای جو مناسب و مطلوب و برخی دیگر دارای جوی سرد و نامناسب هستند(ابطحی ،1385) یکی از عوامل موفقیت و توسعه سازمان داشتن ارتباط با محیط درون و همین طور بیرون است. مدیر در شرایط نامناسب مقدار ارتباط موثر جهت شناسایی دیگران و خود برای رشد سازمان را نمی تواند داشته باشد و در شرایط و جو مناسب است که بهروری افزایش می یابد و جو نامناسب به کاهش ارتباط سازنده می انجامد(ابطحی ،1385). چنانچه فرهنگ تعهد پذیری در سازمان غالب گردد شاهد آن خواهیم بود که فرد مسئولیت پذیری بیشتری از خود نشان داده و در قبال انجام تعهدات از رضایت و تعلق خاطر افزون تری برخوردار خواهد بود. در ضمن غیبتها کم کاری ها تنشها و …کمتر خواهد شد.مسئولیت پذیری و متعهد بودن به کار تقویت ایمان و وجدان کاری را همواره بیدار نگه میداردکه در نتیجه انجام بهینه امور و منطق گرایی را منجر خواهد شد بنابرین بالا بردن روحیه دبیران و بوجود آوردن جوی مثبت و سالم از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت(عریضی،1387).