1-14- تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………………….. 7
1-15- تعریف بهرهوری…………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-16- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی كار………………………………………………………………………………………………………. 8
1-16-1- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری. 8
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
۲- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 11
2-1- تعریف بهرهوری…………………………………………………………………………………………………………………………………… 11
2-1-1- تاریخچه بهرهوری. 12
2-1-2- اهمیت بهرهوری. 12
2-1-3- عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری نیروی انسانی. 13
2-1-3-1- شناخت و توجیه شغل.. 13
2-1-3-3- بازخورد عملكرد. 14
2-1-3-4- مشاركت… 14
2-1-3-5- بهرهوری نیروی انسانی.. 14
2-1-4- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی كار 14
2-1-5- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی. 15
2-1-5-1- تجربه. 15
2-1-5-2- درآمد. 15
2-1-5-3- سطح تحصیلات… 15
2-1-5-4- سن.. 15
2-1-5-5- آموزش… 15
2-1-6- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری. 16
2-1-7- مشاركت و بهرهوری. 16
2-1-8-مدیریت مشاركتی. 17
2-1-9- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهرهوری. 17
2-1-10- شرایط لازم برای بهبود بهرهوری نیروی انسانی در سازمانها 18
2-1-10-1- ارتباط.. 19
2-1-10-2- تعهد. 19
2-1-10-3- تداوم. 19
2-2- مطالعات انجام شده 19
2-2-1- مطالعات انجام شده داخلی. 19
2-2-2- مطالعات انجام شده خارجی. 21
2-3- معرفی بانک ملی.. 22
2-3-1-تاریخچه بانک ملی. 22
2-3-2- وضعیت شعب بانک ملی. 24
2-3-3- وضعیت کارکنان بانک ملی. 26
2-4- جمع بندی.. 26
فصل سوم : روش پژوهش
3- مقدمه 27
3-1- روش تحقیق.. 28
3-2- روش جمعآوری دادهها 28
3-3- پرسشنامه. 28
3-3-1- روایی پرسشنامه 29
3-3-2- پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ. 29
3-4- مقیاس اندازه گیری.. 30
3-4-1- انواع فاصلهها 30
3-4-2- روشهای فاصله گذاری. 31
3-4-3-فاصله لیکرت.. 31
3-4-4- دلیل انتخاب فاصله لیکرت.. 33
3-5- جامعه و نمونه آماری.. 33
3-6- مدل تحقیق.. 33
3-7- روش تجزیه و تحلیل.. 34
3-7-1- مبانی تئوریک معادلات ساختاری. 35
3-7-2- اندیشه اساسی زیربنای مدل یابی ساختاری. 36
3-7-3-روش کلی کار در الگوی معادلات ساختاری. 36
3-7-4-آزمون فریدمن. 38
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
4- مقدمه 39
4-1- نمونهگیری.. 39
4-2- آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 41
4-3- معرفی مدل تحقیق.. 44
4-4- بررسی پایایی پرسشنامه. 44
4-5- تحلیل ماهیت متغیرهای تحقیق و آزمون مورد استفاده 44
4-6- تخمین مدل با استفاده از معادلات ساختاری.. 45
4-7- آزمون فریدمن.. 46
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد
5-1- جمعبندی.. 47
5-1-1- نتایج بررسی فرایض… 49
5-1-1-1- نتایج بررسی فرضیه اول. 49
5-1-1-2- نتایج بررسی فرضیه دوم. 49
5-1-1-2- نتایج بررسی فرضیه سوم. 49
5-1-2- سازگاری با تحقیقات پیشین. 49
5-2- پیشنهاد. 50
5-2-1- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 50
5-3- محدویتهای تحقیق.. 50
منابع و ماخذ. 51
فارسی 51
انگلیسی 52
پیوست 53
پرسشنامه 79
چکیده لاتین 82
چکیده
هدف این پایاننامه، بررسی تعیین عوامل موثر بر افزایش بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی ایران با استفاده از متغیرهای رهبری، مشارکت و نیازهای اساسی میباشد. بنابراین تحقیق، با مساله دو و چند متغیری از نوع تحلیل معادلات ساختاری سركار دارد. با توجه به اینكه مسأله چند متغیری از نوع همبستگی و همچنین مقیاس اندازهگیری متغیرهای تحقیق، فاصلهای است، بنابراین مناسبترین روش برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای تحقیق، تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار 6 EQS است. ابتدا توزیع متغیرها با آزمون کولوموگرف اسمیرنف آزمون شده (فرض صفر نرمال بودن دادههاست) است. نتایج تحقیق حاکی از آن است، بین نیاز اساسی و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. بین مشارکت کارکنان در تصمیمگیری و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین بین رهبری مشارکتی و بهرهوری رابطه معنیدار وجود دارد. از آنجا که ضرایب در مدل معنادار شده است، از آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین رتبهها در بین متغیرها استفاده شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داده است، معیار تصمیم برابر ۰۰۲/۰ شده است. میتوان گفت در سطح 95 درصد هر یک از عوامل ذکر شده در مدل، تاثیر متمایزی در بهرهوری دارند. بر اساس نتایج بدست آمده، مشارکت در تصمیمگیری بیشترین امتیاز، نیاز اساسی و رهبری مشارکتی در مرتبه دوم و سوم در بانک ملی قرار دارند.
واژههای كلیدی: بهرهوری نیروی انسانی، نیازهای اساسی، مشارکت در تصمیمگیری، بانک ملی
۱-۱- بیان مسأله
به دست آوردن حداکثر نتیجه از منابع محدود، ماهیت علم اقتصاد است. و تخصیص بهینه منابع هدف این علم به شمار میرود. کوششهای اقتصادی، همواره معطوف بر آن بوده، که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل میتواند دستیابی به کارایی بالاتر باشد. بهرهوری مفهومی جامع و دربرگیرنده کارایی است.
که افزایش آن به منظورارتقای سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسانها همواره مدنظر دستاندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است. برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را، موکول به بهرهوری و کارایی دانستهاند. پایین بودن سطح کارایی و بهرهوری در بسیاری از سازمانهای تولیدی و خدماتی یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه میباشد. و مساله عدم تشکیل سرمایه به مقدار کافی نیز، بر مشکل فوق افزوده است که علت این امر همانا ضعف نهادهای مالی و بازارهای مالی این کشورها میباشد. زیرا نهادهای مالی و اعتباری هستند که، با تجهیز منابع و تخصیص آنها به صورت کارا، میتوانند هزینههای تامین مالی را کاهش دهند و نرخ تشکیل سرمایه را افزایش دهند. بهرهوری صنعت بانکداری به معنی کارمزد و هزینه بانکی کمترو ارایه خدمات با کیفیت بالاتر، میباشد. نهادهای مالی کاراتر، در نهایت منجر به کاهش هزینههای تامین مالی طرح و سرمایهگذاری میگردند. بنابراین کارایی نهادهای مالی و اعتباری منجر به رشد و توسعه بخشهای مختلف خواهد شد.
با عنایت به موارد فوق، در این پایاننامه سعی بر آن است، عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی مورد بررسی قرار گیرد. عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی به دو دسته عوامل شخصی و محیطی قابل تقسیم است. كه عوامل فردی یا شخصی شامل تجربه، میز ان درآمد، سطح تحصیلات، سن و آموزش است. دسته دوم عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی عوامل محیطی هستند كه خود شامل؛ مشاركت، مناسبات اجتماعی، محتوای كار و خشنودی شغلی است.
در این پژوهش سعی بر آن است، عوامل مؤثر بر افزایش بهرهوری، به خصوص عواملی چون تأمین نیازهای اساسی كاركنان، مشاركت كاركنان در تصمیمگیری و سبك رهبری مشاركتی مدیر، شناسایی شود.
۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق
در میان عوامل تولید، منابع انسانی، با ارزشترین و مهمترین عامل توسعه هر کشوری محسوب میشود. محققان و اندیشمندان بر این باور هستند، که کارکنان، مهمترین منبع رقابت سازمان هستند. و سرمایه انسانی یک سازمان، موسسه یا شرکت و در سطح فراتر سرمایه انسانی یک کشور، میتواند همه نیازهای استراتژیک را برآورده سازد. در واقع سرمایه انسانی مهمترین زیر ساخت هر مجموعه یا سازمان است. و لذا بهرهوری این عامل تولید، میتواند در رشد و تعالی کل سازمان موثر واقع شود.
لذا این موضوع در موسسات مالی همچون بانکها نیز میتواند مفید فایده واقع گردد، موضوعی که کمتر در این زمینه بالاخص در بانک ملی ایران تحقیق انجام شده است. با توجه به اهمیت بهرهوری در سازمانها، این پایان نامه نیز به دنبال بررسی عوامل موثر بر بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی به ویژه اداره جنوب تهران است. که نتایج آن میتواند برای بانک ملی و سایر بانکهای کشور مفید واقع گردد.
1-3- اهداف
اهداف این پژوهش شامل موارد ذیل است:
1- بررسی رابطه بین تأمین نیازهای اساسی كاركنان و افزایش بهرهوری
2 – بررسی رابطه بین مشاركت كاركنان در تصمیمگیری و افزایش بهرهوری
3 – بررسی رابطه بین سبك رهبری مشاركتی مدیر و افزایش بهرهوری
1-4- نتایج کاربردی تحقیق
با توجه به اهمیت بهرهوری در سازمانها، این پایاننامه نیز به دنبال بررسی عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی به ویژه اداره جنوب تهران است. که نتایج آن میتواند برای بانک ملی و سایر بانکهای کشور مفید واقع گردد.
1-5- سوالهای تحقیق
سوالات مورد بررسی در این پایان نامه به شرح زیر است:
1- آیا تأمین نیازهای اساسی كاركنان موجب افزایش بهرهوری آنها میشود؟
2– آیا مشاركت كاركنان در تصمیمگیری موجب افزایش بهرهوری آنها میشود؟
3– آیا سبك رهبری مشاركتی مدیر موجب افزایش بهرهوری آنها میشود؟
1-6- فرضیههای پژوهش
1- تأمین نیازهای اساسی كاركنان موجب افزایش بهرهوری آنها میشود.
2- مشاركت كاركنان در تصمیم گیری موجب افزایش بهرهوری آنها میشود.
3- سبك رهبری مشاركتی مدیر موجب افزایش بهرهوری آنها میشود.
1-7- مدل مفهومی تحقیق
با توجه به ادبیات بهرهوری و مطالعات انجام شده، عوامل موثر بر افزایش بهرهوری، توجه به نیازهای اساسی كاركنان، مشاركت كاركنان در تصمیمگیریها و سبك رهبری مشاركتی مدیر در نظر گرفته شده است. لذا میتوان گفت مدل مفهومی تحقیق یک مدل عللی و معلولی است. و از نوع رابطه همبستگی، كه در شكل ذیل سعی بر نمایش آن شده است.نمودار (1-1) مدل مفهومی تحقیق۴
1-8- استفاده کنندگان از تحقیق
با توجه به اهمیت بهرهوری در سازمانها، از این پایاننامه علاوه بر سیستم بانکی، سایر سازمانها نیز بهرهمند میشوند. همچنین محققان و پژوهشگران نیز میتوانند از روشهای بکار گرفته شده و متغیرهای لحاظ شده در تحقیق، در مطالعات و پژوهشها استفاده نمایند.
1-9- قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: در این تحقیق عوامل موثر بر افزایش بهرهوری نیروی انسانی در بانک ملی ایران تعیین می شوند.
قلمرو مکانی: کارکنان بانک ملی اداره امور شعب جنوب تهران میباشد، که اداره امور شعب جنوب تهران شامل 110 شعبه و 1200 کارمند است.
قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق قبل از نگارش پایان نامه و پاییز سال 1393 میباشد.
1-10- محدودیتهای تحقیق
با توجه به اینکه دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است، از عمده محدودیتهای این تحقیق، نحوه پاسخگویی به پرسشنامه از سوی نمونه آماری یعنی کارکنان بانک ملی بوده، که همواره با درصدی خطا همراه است.
1-11- جامعه و نمونه آماری
جامعهی آماری در این بررسی، شامل تمامی كاركنان اداره شعب جنوب تهران بانک ملی ایران میباشد. که حجم نمونه به صورت تصادفی از رابطه زیر انتخاب شده است:
در اینجا n حجم نمونه مورد نیاز (حداقل تعداد پرسششوندگان)، N حجم کل جامعه آماری شما، α سطح اطمینان ۹۵%، P نسبت موفقیت و d خطای اندازهگیری قابل قبول میباشد. که معمولا در تحقیق ۵ درصد در نظر گرفته میشود. به عبارتی با این حجم نمونه که از این فرمول محاسبه میشود، صحت اطلاعات در سطح اطمینان ۹۵ درصد و خطای ۵ درصد قابل صحت و اعتبار خواهد بود.
در این رابطه p نسبت موفقیت است. مقدار p را مانند واریانس از اطلاعات گذشته یا از پیش آزمون به دست میآوریم. و اگر هیچ یک از اینها مقدور نباشد، مقدار آن را ۵/۰ در نظر میگیریم. زیرا بیشترین مقدار واریانس برای نسبت وقتی است که P معادل ۵/۰ باشد.
1-12- روش و مراحل تحقیق
1-12-1- روش اجرایی تحقیق
این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی – همبستگی است و در جریان آن برای بررسی فرضیهها، از روش مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. و بر اساس دادههای حاصل از مطالعات میدانی، فرضیههای پژوهش در معرض آزمون قرار گرفت. در این مدل بهرهوری متغییر وابسته و نیاز اساسی، مشارکت و رهبری مشارکتی به عنوان متغیرهای مستقل، در نظر گرفته میشوند.
1-12-2- مراحل تحقیق
در ابتدا ادبیات موضوع جمع آوری شده و سپس حجم نمونه بر اساس جامعه آماری تعیین شده است. هم زمان پرسشنامه مورد نیاز طراحی شده و سپس بعد از پاسخگویی پرسشنامه از سوی نمونه آماری، دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار SPSS به لحاظ همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
1-13- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
این تحقیق از نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفی پیمایشی است. و روش گردآوری مطالب قسمتی به صورت کتابخانهای و میدانی میباشد. مباحث تئوری در این پایان نامه به صورت کتابخانهای، جمعآوری شده و مبحث تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس اطلاعاتی که از روش میدانی به صورت پرسشنامه استخراج شده است، تکمیل گردید.
بخش اول پایاننامه به ادبیات موضوع و پیشینه آن اختصاص دارد. که اطلاعات آن از کتابخانه و جستجو در شبکههای اینترنتی بدست آمده است. اما بخش دوم این پایان نامه که به بررسی عوامل موثر بر بهرهوری پرداخته است، آمار و اطلاعات آن، از بانک اطلاعاتی بانک ملی بالاخص اداره شعب جنوب تهران استخراج شده است.
1-14- تجزیه و تحلیل دادهها
پس از تعیین حجم نمونه، با توجه به اینکه موضوع تحقیق از نوع همبستگی است، دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS به لحاظ همبستگی و یا به عبارتی فرضیههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
با توجه به اینکه این مدل، از نوع چند متغیر و از سوی دیگر متغیرها کیفی بوده، لذا از مدل ساختاری برای برآورد مدل بهره گرفته شده است. البته قبل از برآورد مدل نیز، اعتبارسنجی سوالات پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. و پایایی سوالات پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در نهایت پس از برآورد مدل نهایی، با استفاده از آزمون فریدمن مشخص میگردد در میان عوامل اثرگذار بر بهرهوری کدامیک دارای بیشترین تاثیر میباشد.
1-15- تعریف بهرهوری
بهرهوری عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینهها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرفکنندگان. تعاریف دیگر، بهرهوری نیروی انسانی را حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی، به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه دانستهاند (طاهری، ۱۳۷۸)..
بر اساس دیدگاه سازمان بهرهوری ملی ایران، بهرهوری یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است. این مشابه یک فرهنگ بوده، که هدف آن هوشمندانهتر کردن فعالیتها، برای یک زندگی بهتر و متعالی است. بهرهوری عبارت است به دست آوردن حداکثر سود ممکن از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مکان و غیره به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونهای که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد
به عبارتی بهرهوری رابطهایست بین ستانده حاصل از یك سیستم تولیدی (كالا یا خدمات) با دادههای بكار رفته (منابع مورد نیاز) برای آن ستانده.
مركز بهرهوری ژاپن، بهرهوری را به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات وغیره با روشهای علمی، كاهش هزینههای تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی، آن طوری كه به سود كارگر، مدیریت و عموم مصرفكنندگان باشد، میداند. مركز بهرهوری ژاپن از زمان تاسیس آن در سال 1955 نهضت ملی افزایش بهرهوری در این كشور را تحت سه اصل رهنمون ساز به جلو هدایت نموده، كه عبارتند از؛ افزایش اشتغال، همكاری بین نیروی كار و مدیریت و توزیع عادلانه ثمرههای بهبود بهرهوری در میان مدیریت، نیروی كار و مصرفكنندگان (صفوی، ۱۳۷۴).
بهرهوری بر اساس تعریف آژانس بهرهوری اروپا، درجه استفاده مؤثر از هریك از عوامل تولید است.
سازمان ملی بهرهوری ایران نیز، بهرهوری را یك فرهنگ میداند. یك نگرش عقلائی به كار و زندگی، كه هدف آن هوشمندانهتر كردن فعالیتها، برای دستیابی به زندگی بهترو متعالی است.
1-16- عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی كار
نیروی کار سرمایههای با ارزش هر سازمان هستند. دستیابی به هدفهای هر سازمان، در گرو مدیریت درست این منابع باارزش است. نیروی كار عامل مهم و مؤثر در بهرهوری است. نیروی كار، اگر با آرامش خاطر و انگیزه قوی، اشتغال به كار داشته باشد، و به دلایل گوناگون از آینده واهمه نداشته باشد، بهرهوری او بالاتر خواهد بود. مجموعه ای از عوامل و ارزشهای حاكم بر سازمان، بر روی بهرهوری نیروی كار مؤثر هستند. مهمترین عاملی كه بر روی بهرهوری نیروی كار تأثیر دارد، انگیزه نیروی كار در انجام كار است (ابطحی، کاظمی، ۱۳۸۳). عواملی كه بر روی انگیزه نیروی كار تأثیر دارند به دو دسته كلی، مادی و فرهنگ سازمانی وابسته هستند.
عوامل مادی به میزان حقوق و دستمزد افراد در مقایسه با سطح قیمتها در جامعه و برآورد نیازهای اولیه افراد (نیازهای مازلو) بستگی دارد، و عوامل فرهنگ سازمانی، به مسئله جو مدیریتی و فضای سازمان برای كارگران میپردازد. فرهنگ سازمانی عبارتند از؛ امكان بروز عقاید و افكار نو توسط زیردستان، انتخاب و به كارگیری افراد در مشاغل بر اساس شایستگیها و صلاحیتها، سیستم تشویق و تنبیه عادلانه در سازمان، میزان مشاركت در سازمان است.
1-16-1- تأثیر حقوق و دستمزد بر بهرهوری
هر سازمانی برای جذب و نگهداری كاركنان خود، نیازمند بهرهگیری از الگوی مناسب در زمینه مزایای كاركنان است. به زعم هرسی و بلانچارد، پول محرك یا مشوق بسیار پیچیدهای است كه، علاو ه بر نیازهای فیزیولوژیك با همه انواع نیازها درگیر است، و اهمیت آن را به سختی میتوان معین كرد. بنابراین، پول انگیزه بسیار پیچیدهای است. منطق نظری نظام جبران و خدمات را میتوان بر اساس نظریههای انگیزش تحلیل كرد. به زعم هلدن، سه نظریه عمده انگیزشی، كه مبانی نظری برای استراتژیهای جبران خدمات را فراهم میسازند، عبارتند از؛ نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، نظریه انگیزش بهداشت هرزبرگ و مدل انگیزشی پورتر و لاولر. بر اساس این نظریه، مدیر هرگاه بخواهد در فرد ایجاد انگیزش كند باید نخست دریابد كه از نظر سلسله مراتب نیازها آن شخص در كجا قرار دارد، و آ نگاه در جهت ارضای همان نیازها، یا آنهایی كه در سطح بالاتر قرار دارند اقدام كند. سادگی و دركپذیری این نظریه برای اغلب مدیران سازمانها پذیرش آن را با اقبال همگانی مواجه ساخته است.
1-16-2- مشاركت و بهرهوری
پژوهشهای گوناگون نظری و تجربی بر مشاركت كاركنان در فرآیند تصمیم گیری به عنوان عامل اصلی افزایش بهرهوری دلالت داشته، و ارتباط مثبت و مستقیم این دو عامل را به نمایش گذارده است. پیشتازان بهرهوری بر این باورند كه، بدون توجه به فطرت تكامل گرای انسان و نقش مشاركت و تعهد مثبت نیروی انسانی، نیل به فلسفه بنیانی بهرهوری امكانپذیر نیست. چندین مدل قابل درك از آثار مشاركت وجود دارد كه از طریق روشهای مؤثر، مشاركت را به بهرهوری و رضایت مرتبط میكند.
پیروان مكتب روابط انسانی مدرسه مدیریت، به طور تسخیرناپذیری از این مدلها حمایت كردهاند. این نظریه پردازان مدعی هستند كه مشاركت، به مراتب بالاتری از احتیاجات منجر خواهد شد؛ مانند خودیابی احترام، استقلال و برابری كه به نوبه خود رضایت و روحیه را ارتقا میدهد. آنها معتقدند، زمانی كه زیردستان احساس مشاركت در كار داشته باشند، یا مورد مشاوره قرار گیرند، نیازهای نفسانی آنها ارضا شده، و بیش از گذشته همكاری خواهند داشت. مشاركت بر ویژگیهای روابط كاركنان و مدیران اثر میگذارد، و به مطالبی چون احساس با ارزش بودن، احساس دارا بودن هدفهای مشترك و همكاری منجر میشود.
1-16-3- مدیریت مشاركتی
مدیریت مشاركتی را، فرآیند درگیر شدن كاركنان در جریان تصمیم گیریها، عنوان می كند. این درگیری می تواند در سطوح تصمیم گیری و انواع مختلف تصمیمات صورت پذیرد. درگیر كردن كاركنان در تعریف یاد شده به منظور آن است، تا از قابلیتها و استعدادهای كاركنان در زمینه حل دشواریهای مدیریتی به نحو احسن استفاده شود. بنابراین شیوه مزبور به تسهیم قدرت متكی است و مدیران در آن قدرت خویش را با زیردستان تسهیم میكنند. در اینجا زیردستان حتی در تصمیمگیریهای با اهمیت سازمانی نیز دخالت داده میشوند. در فرآیند مشاركت، مدیران همچنان تصمیمگیرندگان نهایی در جریان تصمیمگیریها خواهند بود. مدیریت مشاركتی به مفهوم ارجحیت تصمیمات گروه بر تصمیمات فردی نیست. با این حال مدیران، تصمیمات را پس از طرح در گروه، به اجرا در می آورند.
بررسیهای گوناگون نشان داده است كه، به دلیل گستردهتر كردن دامنه مشاركت در مدیریت نه تنها كیفیت كار، بلكه راندمان و بهرهوری افزایش قابل ملاحظهای یافته، و كاركنان بیشتر تلاش خود را برای توسعه و به كارگیری توانمندیهای فكری معمول میدارند.
بهبود و ارتقای بهرهوری مستلزم کوشش و تلاش برنامهریزی شده همهجانبه از سوی افراد و مسئولین ذیربط است. که خود نیازمند بهبود شرایط کار و تغییرمحرکهها و روشهای انگیزشی کارکنان، بهبود نظامها، قوانین، بخشنامهها، دستورالعملها روشها، فناوری و غیره میشود .
مقدمه
در این فصل، ابتدا ادبیات موضوع و سپس مطالعات انجام شده در زمینه بررسی عوامل اثرگذار بر بهرهوری در بخشهای مختلف، اعم از آموزشی، بانکی و غیره آورده شده است. در تمامی تحقیقات انجام شده، به نوعی به پردازش مسئله بهرهوری و مسائل مرتبط با آن پرداخته، و هر کدام از یک بعد به مسئله بهرهوری پرداخته است. و در نهایت نیز جمع بندی از این فصل ارایه شده است.
2-1- تعریف بهرهوری
بهرهوری عبارت است از، به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی، به منظور کاهش هزینهها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان. تعاریف دیگر، بهرهوری نیروی انسانی را حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه داشتهاند (طاهری، ۱۳۷۸). بر اساس دیدگاه سازمان بهرهوری ملی ایران، بهرهوری یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است. این مشابه یک فرهنگ بوده، که هدف آن هوشمندانهتر کردن فعالیتها برای یک زندگی بهتر و متعالی است. بهرهوری عبارت است از، به دست آوردن حداکثر سود ممکن از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مکان و غیره به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونهای که افزایش آن، به عنوان یک ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد. به عبارتی بهرهوری رابطهایست بین ستانده حاصل از یك سیستم تولیدی (كالا یا خدمات) با دادههای بكار رفته (منابع موردنیاز) برای آن ستانده.
مركز بهرهوری ژاپن بهرهوری را به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات وغیره با روشهای علمی، كاهش هزینههای تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی، آن طوری كه به سود كارگر، مدیریت و عموم مصرفكنندگان باشد، می داند. مركز بهرهوری ژاپن، از زمان تاسیس آن در سال 1955 نهضت ملی افزایش بهرهوری در این كشور را تحت سه اصل رهنمون ساز به جلو هدایت نموده، كه عبارتند از؛ افزایش اشتغال، همكاری بین نیروی كار و مدیریت و توزیع عادلانه ثمرههای بهبود بهرهوری در میان مدیریت، نیروی كار و مصرفكنندگان.
بهرهوری بر اساس تعریف آژانس بهرهوری اروپا، درجه استفاده مؤثر از هریك از عوامل تولید است. سازمان ملی بهرهوری ایران نیز، بهرهوری را یك فرهنگ میداند، یك نگرش عقلائی به كار و زندگی، كه هدف آن هوشمندانهتر كردن فعالیتها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.