1-7- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………….. 12
فرضیه اصلی پژوهش ………………. ……… …………………………………………… 12
فرضیه فرعی …………. …………………………………………………………………… 12
1-8-تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ……… ………………………………………….. 12
تعاریف نظری متغییر ها …………………. ………………………………………………. 12
تعریف عملیاتی متغییر ها …………………………………………………………………. 13
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق ……….. ……………………………………….. 15
2-1- مقدمه ……………….. …… ……………………………………………………….. 16
تعارض………………………………………………………………………………………. 17
تعریف تعارض ……… ……… ……………………………………………………………. 18
دیدگاه های فلسفی به تعارض …………….. …………………………………………….. 20
دیدگاه سنتی ………………………………………………………………………………… 20
دیدگاه روابط انسانی ……………………………………………………………………….. 20
دیدگاه تعامل گرایان ………………………………………………………………………… 20
جدول(2-1): سه دیدگاه پیرامون تعارض(رابینز، 1384: 387) ……………………… 21
نمودار(2-1): مدل تعارض- بقا (رابینز، 1381: 359) ……….………………..…….. 21
ویژگی تعارض ……………………………………………………………………………… 21
طرفهای درگیر ………. …… …………………………………………………………….. 21
ناکامی ……………… ……………………………. ……………………………………… 22
تعارض به عنوان پدیده عینی و ذهنی …….. …………………………………………… 22
تعارض به عنوان یک فرآنید ارتباطی …………………………………………………… 22
درک تعارض ………………………………………………………………………………. 22
حالات انفعالی ……………………………………………………………………………… 22
پویایی و مسری بودن تعارض ……….. ………………………………………………… 23
ابعاد تعارض ………………………………………………………………………………. 23
گوردن ابعاد زیر را برای تعارض برشمرده است ………………………………………. 23
موقعیت های تعارضی …………………………………………………………………….. 24
جدول(2-2): موقعیت های تعارض(دیویس و دیگران، 1370؛ 330)………………… 25
فرآیندهای تعارض …….. ………………………………………………………………… 25
فرآیند تعارض از دیدگاه پوندی ………………………………………………………….. 25
تعارض پنهان ……………….…………………………………………………………….. 25
تعارض ادراک شده ……………………………………………………………….………. 26
تعارض احساس شده ……………………………………………………………….…….. 26
تعارض افشا شده ……….………………………………………………….…………….. 26
عواقب تعارض …………………………………. ………………………..……………… 26
نمودار(2-2): فرآیند تعارض از دیدگاه پوندی(رضائیان، 1382 :237-229) ………. 27
فرآیند تعارض از دیدگاه رحیم ……………………………………………………………. 27
نمودار(2-3): مدل تعارض رحیم(مشبکی، 1376 : 132) ……………………………. 28
فرایند تعارض از دیدگاه رابینز ……………………………………………………………. 29
نمودار (2-4): مدل فرآیند تعارض .……………………………………………..……….. 29
انواع تعارض ……………………………………………………………………………….. 30
تعارض بنیادین ……………………………………………………………………………… 30
انواع تعارض بینادین عبارتند از …….……………………………………………….…… 30
تعارض در هدف ……………………………………………………………………………. 30
تعارض رویدادی ………..………………………………………………….………………. 30
تعارض شناختی ………..…………………………………………………..………………. 30
تعارض احساسی/ عاطفی ………………………………………………………………….. 30
جدول(2-3): انواع تعارض(رضائیان، 1382: 305-299) ……..……………………. 31
سطوح تعارض ……………..………………………………………………….…………… 31
دسته بندی های تعارض…………………………………………………………………….. 32
تعارض دورن فردی ………………………………………………………………………… 32
تعارض میان فردی…………………………………………………………………………. 33
این نوع تعارض به دو دسته تقسیم می شود ……..…………………………………….. 33
تعارض درون گروهی ……………………………………………………………………… 33
تعارض در سطح سازمان …………………………………………………………………. 34
تعارض سازمانی به انواع زیر تقسیم می شود .…………………………………………. 34
مراحل تعارض .……………………………………………………………………….……. 37
نمودار(2-5): مراحل تعارض(277: 1999، Gordon) ……..……………………… 37
نمودار ذیل علل بروز تعارض در سازمان ها را نشان می دهد …………………………. 41
نمودار(2-6): فهرست علل بروز تعارض در سازمان (حقیقی، 1380: 364) ………. 41
عوامل فردی ………………………………………………………………………………… 42
عوامل سازمانی …………………………………………………………………………….. 43
نمودار ذیل عوامل ایجاد کننده تعارض در سازمان را نشان می دهد ……………..…….. 45
نمودار(2-7): عوامل ایجاد تعارض در سازمان (حقیقی، 1380: 368) ……………… 45
مدیرت تعارض………………………………………………………………………………. 45
نمودار ذیل نتایج واکنش مدیران و مرئوسین در مقابل تعارض را نشان می دهد……… 47
نمودار(2-8): نتایج واکنش مدیران در مقابل تعارض (گریفین، 1383: 333) ……… 47
نمودار(2-9): استراتژی های مدیریت تعارض(توماس،1976 به نقل از کرامتی و همکاران، 1388: 99) ………… 48
استراتژی سازگاری ……………………………………………………………………….. 48
استراتژی همکاری ………………………………………………………………………… 49
استراتژی اجتناب ………………………………………………………………………….. 50
استراتژی مصالحه …………………………………………………………………………. 50
استراتژی رقابت ……………………………………………………………………………. 51
تحریک تعارض …………………………………………………………………………….. 51
شیوه های رفع تعارض …………………………………………………………………….. 52
رابطه هوش فرهنگی و مدیریت تعارض …………………………………………………. 54
هوش فرهنگی، مفاهیم و تعاریف …………… ………………………………………….. 56
مؤلفههای تشكیل دهنده هوش فرهنگی …………. ……………………………………… 60
مؤلفه فرا شناختی هوش فرهنگی ………… …………………………………………….. 60
مؤلفه شناختی هوش فرهنگی ……………………………………………………………… 61
مؤلفه انگیزشی هوش فرهنگی…………………………………………………………….. 61
مؤلفه رفتاری هوش فرهنگی ……………………………………………………………… 61
نظریه توماس و اینگسون در باره هوش فرهنگی ………………………………………. 62
مؤلفه های مؤثر در افزایش هوش فرهنگی ………………………………………………. 63
هوش فرهنگی زیر بنای سازگاری اجتماعی ……………………………………………… 64
استفاده از هوش فرهنگی …………………………………………………………………. 67
آموزش هوش فرهنگی ……………………………………………………………………. 68
توسعه هوش فرهنگی ……………………………………………………………………… 70
نگرش چهار عاملی هوش فرهنگی ….. …………………………………………………. 71
انواع شخصیتها در هوش فرهنگی ……………………………………………………… 72
رابطه هوش فرهنگی با سایر انواع هوش ………. …………………………………….. 73
رشد هوش فرهنگی مدیران ……………………………………………………………….. 74
هوش فرهنگی در مدیریت منابع انسانی …………………………………………………. 75
تقویت هوش فرهنگی ……………………………………………………………………… 75
الگوی مراحل شش گانه ارلی و موساکوفسکی …………………………………………. 76
الگوی قواعد مشاركت توماس و اینكسون ………………………………………………. 77
الگوی حلقههای سه گانه یاووك وهمكاران ……………………………………………… 79
ارزیابی هوش فرهنگی ………………… ……………………………………………….. 79
نهادینه كردن هوش فرهنگی در سازمان ……………………………………………….. 80
2-37-پیشینه تحقیق ……………………. ………………………………………………. 81
تحقیقات داخلی ………………………. ………………………………………………….. 81
تحقیقات خارجی …………………………………………………………………………… 86
فرضیه اصلی پژوهش ………… …………………………………………………………… 89
فرضیه فرعی ………………………………………… ……………………………………. 89
نمودار (1-1): مدل مفهومی تحقیق ………. …………………………………………….. 89
فصل سوم روش شناسی تحقیق …………………………………………………………… 90
مقدمه ………………………………………………………………………………………… 91
روش تحقیق ………………………………………………………………………………… 91
جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………… 92
ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………….. 93
جدول (3-1): مؤلفه ها، متغیر ها و سؤالات مربوط به مؤلفه های تحقیق ………………95
تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………… 95
جدول(3-2) : مقیاس فاصلهای پنجتایی و عناوین ما به ازای آنها در پرسشنامههای تحقیق ……… 96
آمار توصیفی ………………………………………………………………………………… 96
آمار استنباطی ……. ………………………………………………………………………… 96
مدل عاملی تاییدی مرتبه اول …. ………………………………………………………….. 96
آزمون کلموگروف اسمیرونوف …. ……………………………………..………………… 97
ضریب همبستگی …………….…………………………………………………….……….. 97
روایی و پایایی ………………………………………………………………………………. 97
جدول(3-3): ضریب آلفای کرونباخ مولفه های استراتژی های مدیریت تعارض ……… 98
جدول(3-4): ضریب آلفای کرونباخ مولفه هوش فرهنگی ……………………………… 98
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل آماری) قسمت اول: آمار توصیفی ……………………… 100
جدول آمار توصیفی شماره 4-1 …………… …………………………………………. 101
جدول آمار توصیفی شماره 4-2 ………. ……………………………………………… 102
جدول آمار توصیفی شماره 4-3 …….. ……………………………………………….. 103
جدول آمار توصیفی شماره 4-4 …………. …………………………………………… 104
جدول آمار توصیفی شماره 4-5 ………………. ……………………………………… 105
جدول آمار توصیفی شماره 4-6 ……………………………………………………….. 106
جدول آمار توصیفی شماره 4-7 ………………………………………………………… 106
قسمت دوم: آمار استنباطی ………………………………………………………………. 107
جدول آمار استنباطی شماره 4-8 ……………………………………………………….. 108
جدول آمار استنباطی شماره 4-9 ………………………………………………………. 108
جدول شماره 1-10 ………………………………………………………………………. 109
جدول شماره 4-11 ………………………………………………………………………. 110
جدول آزمون ضریب همبستگی پیرسون .……………………..……………………….. 110
جدول شماره 4-12 ……… ……………………………………………………………… 111
جدول آزمون ضریب همبستگی پیرسون …..……………………….………………….. 111
جدول شماره 4-13 ………………………………………………………………………. 112
جدول آزمون ضریب همبستگی پیرسون …….………………………..……………….. 112
جدول شماره 4-15 ………………………………………………………………………. 113
جدول آزمون ضریب همبستگی پیرسون ….………………………..…………………… 113
جدول شماره 4-16 ………………. …………………………………………………….. 114
جدول آزمون ضریب همبستگی پیرسون ……..…………………………………………. 114
5 متغیر مطرح شده در پژوهش ……… ………………………………………………… 115
فصل پنجم (بحث، تفسیر و نتیجه گیری) ………… …………………………………….. 119
نتیجه گیری جمع بندی یافته های پژوهش نتایج آمار توصیفی………………………… 120
نتایج آمار استنباطی ………….. …………………………. …………………………….. 120
نتیجه فرضیه اصلی اول ………………………………………………………………….. 121
نتیجه فرضیه فرعی 1-1 ………… ……………………………………………………… 121
نتیجه فرضیه فرعی 1-2 …………. ……………………………………………………. 122
نتیجه فرضیه فرعی 1-3 ………………………………………………………………… 122
نتیجه فرضیه فرعی 1-4 ………………………………………………………………… 122
نتیجه فرضیه فرعی 1-5 ………………………………………………………………… 123
مقایسه نتایج با یافته های دیگران ………………………………………………………. 123
محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………… 124
پیشنهادات کاربردی ……………………………………………………………………….. 125
پیشنهاد برای پژوهش های آتی ………………………………………………………….. 127
منابع فارسی ………………………………………………………………………………. 128
منابع لاتین …………………………………………………………………………………. 130
پرسشنامه …………..……………………………………………………………………… 134
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران و استراتژی های مدیریت تعارض به کارگرفته شده از سوی آنها در بین مدیران طراحی شده است. جامعه آماری مورد تحقیق در این پژوهش کلیه مدیران و کارکنان اداری شرکت پالایش نفت کرمانشاه است ،نمونه ی پژوهش شامل 110نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه هوش فرهنگی «مدل ویلیام اچ. پراد» که پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ بالای 7/0 به دست آمد و پرسشنامه مدیریت تعارض « لایل ساسمن وسم دیپ » که پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ بالای 7/0 به دست آمد استفاده شده است. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوی توسط صاحب نظران و استاد راهنما تایید شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی استفاده شدو نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین ابعاد هوش فرهنگی و استراتژی های مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری وجود داردو بنابراین همه فرضیه ها تایید شدند.
واژگان کلیدی : هوش فرهنگی ، استراتژی، مدیریت تعارض ، آزمون همبستگی
1-1-مقدمه:
هیچ سازمان کارآمدی ایستا نیست. تغییر در همه ی سازمان ها روی می دهد و تعارض در همه ی رده های سازمانی پدید می آید. مدیران باید مهارت حل و فصل تغییر و تعارض را کسب کنند نقش های پراهمیت آن ها را در سازمان بپذیرند و بیاموزند که چگونه اثرات مخرب آنها را به حداقل برسانند و اثرات مثبت آن ها را در ترغیب آفرینندگی و رشد افزایش دهند. به بیان دیگر مدیر باید بتواند تغییر و تعارض را به سود سازمان هدایت کند نه علیه آن.تعارض ما را در مسیر مشاهده و حافظه قرار می دهد. تعارض باعث بروز خلاقیت می شود. ما را از حالت بی تحرک و وابسته به شرایط و محیط دور می سازد و با بروز آن، یا چیزی به دست نمی آوریم یا چاره ای می یابیم.
تعارض شرط لازم برای تفکر دقیق و استادی در کار است. به جای این که تعارض و بحث را به عنوان مانعی بر سرراه انجام کار تلقی کنیم، آن را اقدامی ضروری و مقدماتی برای انجام هرکار عاقلانه می بینیم. باید به این نکته خاطر نشان کرد که در دنیای متفاوت امروزی نیازمند درک و برقراری ارتباط بیش از پیش با فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف از طریق احساسات، عواطف و علایم و نشانه های شفاهی و غیر شفاهی فرهنگ های مختلف و گاهی متمایز هستیم. برقراری ارتباط مناسب بین افراد در محیط های متفاوت کاری، اجتماعی و حتی زندگی شخصی اهمیت بیشتری یافته و نیازمند درک، آموزش و افزایش برخوردهای مناسب است تا انواع روابط بین فردی، گروهی و بین فرهنگی را تسهیل کند و امکان زندگی بهتر افراد با فرهنگ و خرده فرهنگ های متفاوت را در کنار یکدیگر فراهم آورد. پیچیدگی روابط کاری در محیط های چند فرهنگی امروز، افرادی را با ویژگی های مختلف شخصیتی، نیازها، باورها، ارزش ها، انتظارات و ادراکات متفاوت در خود جای داده است ساختارهای اداری و بوروکراسی سازمان که شرایط تنش و مجادله را در محیط های خشک و غیر منعطف کاری به وجود آورده است، مدیریت تعارض رابه یکی از بزرگترین موضوعات مدیران در قرن حاضرتبدیل کرده است. آثار و نتایج متفاوتی که از تعارض ها در محیط های مختلف ایجاد می شود دو جنبه مثبت و منفی از تعارض را معرفی می کند. و این هنر مدیران است که بتوانند تعارض های محیط های محیط کار را به شکلی مؤثر مدیریت کنند تا آثار مخرب آن به حداقل برسد و آثار مثبت آن راه گشایی مشکلات سازمان گردد تا در محیط های چند فرهنگی با افراد که از فرهنگ های مختلف فعالیت می کنند ارتباط کارآمد و سازنده برقرار شود و از وجود این فرهنگ ها و تعارض های مختلف به نفع سازمان استفاده مناسبی به عمل آورند. بنابراین وجود اختلاف فرهنگی می تواند در بین افراد باعث بروز تعارض گردد. برای مدیریت مناسب تعارض ها لازم است تا افراد نسبت به هوش فرهنگی شناخت و آگاهی کافی داشته باشند و در موقعیت های مختلف به صورتی مناسب عمل نمایند تا محیط های مختلف کاری را با کمترین تعارض منفی مواجه سازند و آثار مثبت تعارض ها را در محیط های چند فرهنگی به ارمغان آورند.
1-2-بیان مساله:
جهانی شدن شیوه های فرهنگی ملل مختلف و تأثیرات آن منجر به افزایش شیوه های زندگی در سطوح فردی، سازمانی و اجتماعی شده است. امروزه جهان به عنوان یک دهکده کوچک مطرح شده و همواره تعاملات روزانه در جامعه رو به افزایش است. تأثیر فرهنگ بر مدیریت تعارض به وضوح نشان می دهد که فردگرایی یا جمع گرایی یک فرد در حل تعارض به سبک آن فرد بستگی دارد. میزان فرد گرایی یا جمع گرایی هر فرد از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است که این امر بر استراتژی های تعارض تأثیر گذاشته و آنها را دستخوش تغییرات می کند. (کونتس و کوشال، 2006 :1) اغلب مدیران در جریان کار با موقعیت های تعارض آمیز برخورد داشته اند و این مسئله را در سازمان به گونه ای تجربه کرده اند هر مدیری در مواجهه با تعارض به شیوه ای خاص عمل می کند. مدیری خونسرد از کنار مسئله می گذرد و آن را نادیده می گیرد مدیری دیگر واکنش های شدید از خود بروز می دهد و مدیری دیگر برخورد مسالمت آمیزی را برای حل تعارض در پیش می گیرد (الوانی، 1371: 45) امروزه مدیریت و کنترل تعارض ها در محیط های مختلف کاری اهمیت خاصی پیدا کرده است و کاهش استفاده مناسب از این تعارض ها یکی از مهم ترین اقدامات مدیران در سطح داخلی و بین المللی است. اهمیت تعارض و ضرورت مدیریت اثر بخش آن باعث شده است که مطالعه تعارض در سازمان مورد علاقه محققان و صاحب نظران مدیریتی و سازمانی قرار گیرد. در این بین، توجه به میزان و نحوۀ ادراک و تعارض در سازمان می تواند به مدیران کمک کند تا شرایطی فراهم آورند که افراد تعارض و تضاد کمتری را تجربه نمایند. (فیاضی، 1388: 36).
در فرهنگ های مختلف و حتی در خرده فرهنگ های درون یک فرهنگ ملی طیف وسیعی از احساسات و عواطف وجود دارد به نحوی که تفاوت در زبان، قومیت، سیاست ها و بسیاری خصوصیات دیگری می تواند به عنوان منابع بالقوه تعارض ظهور کند و در صورت نبودن درک صحیح توسعه روابط کاری مناسب را با مشکل مواجهه سازد (تریا ندیس، 2006 :4) معضلی که در آینده ممکن است زمینه ساز مشکلات بسیار شدید باشد. لذا مدیران ناموفق میتوانند باعث وارد آوردن هزینه های مستقیم و غیر مستقیم اضافی به خود و سازمان هایشان شوند، هزینه هایی از قبیل بازگشت زودرس از مأموریت، کناره گیری و انفصال از خدمت، تعامل ضعیف در فرهنگ جدید و سطح عملکرد کاری پایین در میان قابلیت های مورد نیاز جهت مقابله با این معضل، هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که میتواند برای مواجهه با موقیت های چند فرهنگی به کار گرفته شود پالایشگاه نفت کرمانشاه، نیازمند شناخت بهتر فرهنگ های مختلف می باشند تا بتوانند تعارض های حاصل از عدم اشراف و آگاهی نسبت به رفتارها و حرکات همکاران و مشتریان خود را به خوبی شناسایی و مدیریت کنند. با توجه به عواملی همچون وجود مدیران جوان و تازه کار که هر یک از فرهنگ یا خرده فرهنگی متفاوت در یک محیط کاری گردآمده اند، تغییر متعدد مدیریتی در سطوح مختلف، عدم آشنایی مدیران با روش های کاری و اهداف سازمانهایشان، اولویت بندی برنامه در هر منطقه و غیره در بسیاری از مواقع شرایطی ایجاد می گردد که برقراری ارتباط مؤثر و کارآمد را در بین مدیران و همکاران تحت تأثیر قرار خواهد داد.
همچنین طیف متعدد و متنوع شهروندان، سطوح مختلف شناخت فرهنگی در بین شهروندان، تفاوت های آشکار فرهنگی در هر یک از مناطق مختلف کشور ارتباط بین مدیران و همکاران را با شهروندان و سایرین را تحت تأثیر قرار خواهد داد. فعالیت در چنین شرایطی دو قطب متفاوت از محیط فرهنگی را برای مدیران در سازمانها به وجود آورده است از یک سو روابط مستمر و سالم مدیران با همکاران و کارمندان خود و از سوی دیگر برقراری ارتباط مؤثر و مناسب با شهروندان و مخاطبین محیطی را پدید می آورد که باعث به وجود آمدن اختلاف نظر بین مدیران و کارمندان می شود و مدیرانی که نسبت به فرهنگ های مختلف اشراف بهتری دارند،اختلافات رفتاری و فرهنگی را به خوبی شناسایی و مدیریت می کنند و تعارض های موجود در محیط را به نفع سازمان هدایت می کنند.از آنجایی كه هوش فرهنگی مدیران در شناسایی تعارض و انتخاب استراتژیهای مدیریت تعارض در هنگام بروز تعارض در سازمانهایشان نقش دارد، لذا سوالی كه محقق به دنبال پاسخ گویی به آن می باشد این است که آیا مدیران و کارمندانی كه دارای هوش فرهنگی بالایی هستند از استراتژی های سازگاری و همكاری استفاده می كنند؟و آیا مدیران و کارمندانی كه دارای هوش فرهنگی پایینی هستند از استراتژی های اجتناب ، مصالحه و رقابت استفاده می كنند؟
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش:
با توجه به اثر مخرب تعارض و نیز منافع حاصل از آن ، همینطور با عنایت به ویژگیهای ماهیتی تعارض که در بالا به آنها اشاره شد و لحاظ اصل اجتناب ناپذیری وجود تعارض در کارهای گروهی ، مدیریت تعارض و هدایت آن به سمت تحقق دستاوردهای فردی و جمعی بسیار اهمیت داشته و نقشی حیاتی در بهره وری کار گروهی ایفاء می نماید .
مدیریت تعارض عبارتست از فزایند کنترل شایسته تعارضات و تمرکز بر عوامل ایجاد کننده آنها و هدایت آنها به سمت اهداف گروهی و فردی . مدیریت تعارض جزء شایستگیهای رفتاری یک مدیر و رهبر گروه می باشد که از نقشهای میان فردی آنها حکایت می کند . مدیران گروه های کاری و سازمانی بایستی با شناخت عوامل بروز تعارض ، از مهارتهای خود در این زمینه بهره گرفته و ضمن مقابله با آثار مخرب اختلافات و تعارضات بوجود آمده ، از آنها در جهت کمک به بروز خلاقیتهای فردی بهره برداری نمایند .
البته لازم به توضیح است که گاهی گروه باید نگران فقدان تعارض در بین خود باشد ، زیرا این امکان وجود دارد که اعضاء گروه متاثر از عوامل بروز تعارض پنهان به کتمان نظرات خود بپردازند . در واقع فقدان تعارض نشان دهنده رکود در کار گروهی و خو گرفتن اعضاء به رخوت و خمودگیست.تعارضات موجود اگر به حال خود رها شود نه تنها جو گروه و سازمان را متشنج می کند بلکه باعث از بین رفتن فرصتهایی در زمینه بروز خلاقیتهای فردی و گروهی می گردد . بنابراین اهمیت نقش مدیریت تعارض در حل این تعارضات و کنترل مناسب آنها ، بسیار قابل توجه بوده و باید به آن عنایتی ویژه داشت . بخصوص در جامعه ما که بدلایل گوناگون فرهنگی و محیطی ، تعارض پنهان به وفور دیده می شود ، این نقش برجسته تر است .
1-4-چارچوب نظری تحقیق:
مورفی (2002) نشان داد که هوش های چندگانه ای برای موفقیت مدیران مورد نیاز است. این محقق ضمن بیان این نکته که هوش بر ساخته ای چند بعدی است و شامل انواع مختلفی می باشد و در واقع هوش های چندگانه ای برای رهبری مورد نیاز است تقسیم بندی آن ها عبارتست از: الف)هوش شفاهی/ ب)هوش هیجانی/ج)هوش فرهنگی تقسیم کرد. هوش فرهنگی قابلیت فردی برای درک، تفسیر و اقدام اثر بخش در موقعیت هایی است که از تنوع فرهنگی برخوردارند (پیترسون، 2004 :72). هوش فرهنگی دارای 4 مؤلفه شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری است که هر یک از این مؤلفه ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و پس از سنجش، میزان هوش فرهنگی افراد به دست می آید که با بررسی سطوح هوش فرهنگی به دست آمده، افراد دارای هوش فرهنگی بالا یا پایین مشخص می شود.
در افزایش هوش فرهنگی برخی ویژگی ها و مشخصات ذاتی و اکتسابی سبب افزایش انگیزه یادگیری می شوند؛ این ویژگی ها عبارتند از: خودآگاهی، خودگشودگی و استواری و سرسختی (میرسپاسی و همکاری، 1386 : 24). یک شخص جسور قادر است بر فشارها و شوک های روحی و روانی غلبه نموده و آن ها را به منزلۀ موقعیت هایی برای رشد و یادگیری تعبیر نماید. تعارض یک واقعیت اجتناب ناپذیر است و در زندگی سازمانی مدیران ناگزیر وجود دارد و مدیران در برابر آنها باید با قدرت بایستند. مهارت های مدیران در برخورد با تعارض یک عامل پیشگویی کننده مهم در مورد میزان موفقیت آنان محسوب می شود(فلسون، 1997 : 378). با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سال های اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمان ها وجود دارد. طبق نظریۀ سنتی تعارض، باید از تعارض دوری جست چرا که کارکردهای زیان باری در درون سازمان خواهد داشت. نظریه روابط انسانی، تعارض را امری طبیعی می داند که در هر سازمان پیامدهای حتمی و مسلمی دارد، که به طور بالقوه نیروی مثبتی را برای کمک به عملکرد سازمان ایجاد می کند بر اساس سومین نظریه و مهمترین دیدگاه در سال های اخیر (نظریه تعاملی)، تعارض نه تنها می تواند یک نیروی مثبت در سازمان ایجاد کند، بلکه یک ضرورت بدیهی برای فعالیت های سازمان به شمار می آید (رابینز، 2006 :19).
با توجه به اینکه امکان استفاده از فرآیند خاص از جمله پیشگیری ، اجتناب و کاهش و حل تعارض و … در تمام شرایط و موقعیت ها منجر به مدیریت اثر بخش تعارض نخواهد شد و دستور العمل واحدی را نمی توان برای تمام تعارض ها توصیه نمود، لذا ناگزیر به پذیرفتن وسعت دامنه مدیریت تعارض خواهیم بود. سبکهای مختلف حل تعارض را می توان به دسته های زیرتقسیم کرد:1) سبک اجتناب ، 2) سبک سازش، 3) سبک رقابتی، 4)سبک مصالحه، 5) سبک همکاری که در فصل 2 پایان نامه در مورد آنها، به طور مفصل توضیح داده می شود. هوش فرهنگی نقش پررنگی در محیط های کاری امروزی دارد چرا که تنوع فرهنگی نقش مهمی در بروز اختلاف و پیامدهای ناشی از آن را دارا می باشد. هوش فرهنگی مدیران که در سطح بالا قرار گرفته با سبک مدیریت و تعارضشان رابطۀ معنا داری دارد.
-اهداف تحقیق:
هدف اصلی
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران و استراتژی های مدیریت تعارض
اهداف فرعی
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژی اجتناب
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژی مصالحه
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژی رقابت
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژی سازگاری
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژی همکاری
1-6-سوالات تحقیق :
سوال اصلی پژوهش
آیا بین هوش فرهنگی مدیران و استراتژی مدیریت تعارض رابطه معناداری وجود دارد؟
سوالات فرعی
آیا بین هوش فرهنگی و استراتژی اجتناب رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین هوش فرهنگی و استراتژی مصالحه رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین هوش فرهنگی و استراتژی رقابت رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین هوش فرهنگی و استراتژی سازگاری رابطه معناداری وجود دارد؟
آیا بین هوش فرهنگی و استراتژی همکاری رابطه معناداری وجود دارد؟
1-7- فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی پژوهش
بین هوش فرهنگی مدیران و استراتژی مدیریت تعارض رابطه وجود دارد
فرضیه فرعی