بخش اول: عملکرد شغلی
2-1-1)مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 13
2-1-2)عملکرد شغلی …………………………………………………………………………………………………………… 13
2-1-3)سیر تحول عملکرد شغلی ……………………………………………………………………………………………. 15
2-1-4)موارد استفاده از عملکرد ……………………………………………………………………………………………… 15
2-1-5)منابع مورد نیاز برای ارزیابی عملکرد شغلی …………………………………………………………………… 16
2-1-6)اطلاعات مربوط به تولید ………………………………………………………………………………………………. 16
2-1-7)اطلاعات مربوط به سوابق کارکنان ………………………………………………………………………………. 17
2-1-8)روش های ارزیابی عملکرد شغلی ………………………………………………………………………………. 18
2-1-8-1)مقیاس درجه بندی نگاره ای ………………………………………………………………………………….. 18
2-1-8-2)روش مقیاس کارکنان …………………………………………………………………………………………….. 18
2-1-8-3)مقیاس ها و فهرست رفتاری ……………………………………………………………………………………. 18
بخش دوم: هوش هیجانی
2-2-1)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… 20
2-2-2)تاریخچه هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………………. 20
2-2-3)تعریف هوش هیجانی ……………………………………………………………………………………………….. 21
2-2-4)اهمیت هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………………… 22
2-2-5)مدل های هوش هیجانی ……………………………………………………………………………………………… 24
2-2-5-1)مدل هوش هیجانی ” گلمن ” ………………………………………………………………………………… 24
2-2-5-2)مدل هوش هیجانی ” بار-آن ” ……………………………………………………………………………….. 25
2-2-5-3)مدل : مایر و سالوی” ……………………………………………………………………………………………… 30
2-2-5-4)مدل ” دولویکس و هیگس ” ………………………………………………………………………………… 31
2-2-6)ریکردهای هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………… 32
2-2-6-1)رویکرد توانایی …………………………………………………………………………………………………….. 32
2-2-6-2)رویکرد مختلط ……………………………………………………………………………………………………… 32
2-2-7)رابطه مدل های هیجانی ……………………………………………………………………………………………… 33
2-2-8)آموزش هوش هیجانی …………………………………………………………………………………………………. 33
2-2-8-1)چگونه هوش هیجانی را در خود بالا ببریم؟ ……………………………………………………………. 33
2-2-8-2)توسعه هوش هیجانی از طریق پنج مهارت کلیدی ……………………………………………………. 33
2-2-8-3)یادگیری مهارت های کلیدی موثر در هوش هیجانی …………………………………………………… 34
2-2-8-3-1)مهارت1: به سرعت استرس را کاهش دهید ………………………………………………………….. 34
2-2-8-3-2)مهارت2:آگاهی هیجانی ……………………………………………………………………………………. 34
2-2-8-3-3) مهارت3: ارتباط غیر شفاهی ……………………………………………………………………………….. 35
2-2-8-3-4)مهارت4: نکاتی برای بهبود ارتباط غیر کلامی ……………………………………………………….. 35
2-2-8-3-5)مهارت5: استفاده از طنز وبازی برای مقابله با چالش ها …………………………………………… 36
2-2-8-4)مهارت حل و فصل مناقشه مثبت ……………………………………………………………………………… 36
2-2-9)روش های صحیح اجرای برنامه های آموزشی مثبت ………………………………………………………. 36
2-2-10)اندازه گیری هوش هیجان …………………………………………………………………………………………… 37
بخش سوم: رفتار سیاسی
2-3-1)مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-3-2)تاریخچه رفتار سیاسی ………………………………………………………………………………………………. 38
2-3-3)تعریف رفتار سیاسی ……………………………………………………………………………………………….. 39
2-3-4)عوامل تاثیر گذار بر رفتار سیاسی ………………………………………………………………………………… 41
2-3-4-1)عوامل سازمانی …………………………………………………………………………………………………….. 41
2-3-4-2)عوامل فردی ………………………………………………………………………………………………………….. 41
2-3-4-3)عوامل شغلی ………………………………………………………………………………………………………… 42
2-3-5)ابعاد رفتار سیاسی ……………………………………………………………………………………………………… 42
2-3-5-1)رفتار سیاسی مشروع ……………………………………………………………………………………………… 42
2-3-5-2)رفتار سیاسی نامشروع ……………………………………………………………………………………………. 43
2-3-6)رویکرد های موجود در زمینه رفتار سیاسی ………………………………………………………………….. 43
2-3-7)تعریف حوزه رفتار سیاسی در سازمان ………………………………………………………………………….. 43
2-3-8)رفتار های شایع سیاسی ………………………………………………………………………………………………. 44
2-3-9)تاکتیک های سیاسی ………………………………………………………………………………………………….. 44
2-3-10) ماهیت رفتار سیاسی ………………………………………………………………………………………………… 45
2-3-11)ظرفیت سیاسی ………………………………………………………………………………………………………. 45
2-3-12)مهارت سیاسی …………………………………………………………………………………………………………. 46
2-3-13) دلایلرفتارسیاسی ………………………………………………………………………………………………… 47
2-3-14)مفهوم مهارت سیاسی و رفتار سیاسی ……………………………………………………………………….. 48
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
2-4-1)مطالعات انجام شده در ایران و جهان ………………………………………………………………………….. 49
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1)مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 54
3-2)روش اجرای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 54
3-3)جامعه و نمونه آماری ……………………………………………………………………………………………………… 56
3-4)روش نمونه گیری ………………………………………………………………………………………………………….. 55
3-5)حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………………….. 56
3-6)روش و ابزار گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………… 56
3-7)روایی و پایایی پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………….. 57
3-7-1)روایی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 57
3-7-2) پایایی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 57
3-8) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ………………………………………………………………………………………. 57
فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها و اطلاعات
4-1)مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………… 60
4-2)توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ………………………………………………………… 61
4-2-1)توصیف متغییر جنسیت پاسخ دهندگان …………………………………………………………………………. 61
4-2-2)توصیف متغییر سن پاسخ دهندگان ……………………………………………………………………………….. 62
4-2-3 )توصیف متغییر وضعیت تاهل پاسخ دهندگان ………………………………………………………………. 63
4-2-4) توصیف متغییر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان …………………………………………………………… 64
4-2-5)توصیف متغییر تجربه کاری پاسخ دهندگان ………………………………………………………………….. 65
4-3)توصیف متغییر های تحقیق ……………………………………………………………………………………………… 66
4-3-1)توصیف متغییر مهارت سیاسی ……………………………………………………………………………………… 66
4-3-2)توصیف متغییر عملکرد شغلی ……………………………………………………………………………………… 67
4-3-3)توصیف متغییر هوش هیجانی ………………………………………………………………………………………. 68
4-4)آزمون نرمالیته ………………………………………………………………………………………………………………… 69
4-5)بررسی مدل تحقیق …………………………………………………………………………………………………………. 69
4-5-1)بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد …………………………………………………………………………. 70
4-5-2)بررسی مدل تحقیق در حالت معنا داری ………………………………………………………………………… 71
4-5-3)بررسی شاخص های معنا داری و برازش مدل کلی تحقیق ………………………………………………. 72
4-6)تحلیل مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم حاصل از مدل ساختاری تحقیق ……………………………….. 73
4-7)بررسی قدرت تبیین مدل ………………………………………………………………………………………………… 73
4-8)آزمون فرضیه ها ………………………………………………………………………………………………………….. 74
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1)مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
5-2)نتایج آمار توصیفی ……………………………………………………………………………………………………….. 77
5-2-1)توصیف متغییر مهارت سیاسی ………………………………………………………………………………….. 77
5-2-2)توصیف متغییر عملکرد شغلی ………………………………………………………………………………….. 79
5-2-3)توصیف متغییر هوش هیجانی …………………………………………………………………………………….. 80
5-3)آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………….. 81
5-3-1)نتایج آزمون فرضه اول ………………………………………………………………………………………………. 81
5-3-2)نتایج آزمون فرضه دوم ……………………………………………………………………………………………. 81
5-3-3)نتایج آزمون فرضه سوم …………………………………………………………………………………………….. 81
5-3-4)نتایج آزمون فرضه چهارم ………………………………………………………………………………………… 81
5-4)پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق ………………………………………………………………………………. 83
5-5)پیشنهاداتی برای ادامه تحقیقات در این زمینه …………………………………………………………………… 83
5-6)محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………. 84
منابع و مواخذ ……………………………………………………………………………………………………………………….. 85
پیوست و ضمایم ……………………………………………………………………………………………………………………. 98
پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 99
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………. 114
صفحه عنوان انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………… 115
چکیده
پژوهش حاضر به تاثیر هوش هیجانی بر عملكرد شغلی كاركنان از طریق رفتار سیاسی در شرکت گاز استان گیلان می پردازد به این منظور کارکنان شرکت گاز استان گیلان به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد بررسی قرار گرفته اندو با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 194 نفر انتخاب و اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. این مطالعه از پژوهش های توصیفی و از نوع همبستگی و از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گرد آوری اطلاعات مبتنی بر روش مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه است. برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش از پرسشنامه و از روش پنج درجه ای لیکرت (از 1= کاملا” مخالفم و 5= کاملا” موافقم) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ که برای مهارت سیاسی88 و عملکرد شغلی5/84 و هوش هیجانی 8/87محاسبه و تایید گردیده است. یافته های پژوهش با استفاده نرمافزارمورد استفاده حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و مهارت سیاسی و همچنین مهارت سیاسی و عملکرد شغلی رابطه معنی دار برقرار است.
کلید واژه ها : عملکرد شغلی، هوش هیجانی، مهارت سیاسی
1-1) مقدمه
منابع انسانی ماهر و کارآمد یکی از مهم ترینعناصر برای رسیدن به هدف های سازمان است (استوار، امیر زاده، خاتونی،1387).
در خلال سال های اخیر عملکرد کارکنان به عنوان یکی از عناوین مهم مدیریت تبدیل شده و با فرهنگ سازمان های پیشرو عجین گشته است که ضمن ارتقای پاسخگویی میزان تحقق اهداف هر سازمان را مشخص می کند. بنابراین در دنیای پیچیده کنونی کارکنان باید دارای مهارت های خاصی باشندتا با کسب دانش عمیق نسبت به همه عوامل محیطی باعث هوشمندی سازمان شوند(بیک زاده علایی واسکندری،1389).
عملکرد هر فرد در موقعیتی که قرار دارد نشانگر بینش و آگاهی آن شخص نسبت به آن موقعیت و یا مساله خاص است که در مورد آن ارزیابی می گرد (لاجوردی و جمالی نظری ،1389).
رابینز (1983) معتقد است همه رفتار ها در سازمان سیاسی است، تقریبا هر کسی که در سازمان کار می کند ، با فعالیت های سیاسی کارکنان آشناست( جعفریانی،مرتضوی و ناظمی ، 2012 ).
هرچند رفتار سیاسی ممکن است پیامد های مثبت و منفی داشته باشد، بخش اعظم پژوهش های گذشته به جنبه تاریک آن توجه داشته اند(Atinc, Darrat, Fuller,Parker,2010).
در فصل حاضر پس از بیان مساله و معرفی اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف، فرضیات مطرح شده و در پایان تعریف مفهومی و عملیاتی متغییر های تحقیق حاضر مطالبی ارائه شده است.
1-2) بیان مساله
حیاتی ترین مسئله در هر سازمانی عملکرد شغلی آن است که در بسیاری از سازمان های توسعه یافته مورد توجه زیادی قرار گرفته است(قاسمی ،1392).ارتقاء عملکرد شغلی یکی از مهمترین اهدافی است که مدیران سازمان ها در پی آن هستند چرا که ارتقاء بهره وری را در جامعه فراهم ساخته و باعث ارتقای اقتصاد ملی و همین طور ارتقا کیفیت خدمات و تولید سازمان ها خواهد شد، عملکرد شغلی درجه ای از انجام وظایف محوله به فرد در شغل وی می باشد (Tahir Suliman AM, 2006). حیاتی ترین مسئله در هر سازمانی، عملكرد شغلی كاركنان آن است.(Mishra & Mohapatra,2010)
به گفته موتوویدلو1993عملکرد شغلی یکی از مهم ترین متغیرهای وابسته است. عملکرد شغلی به عنوان توانایی کارکنان برای انجام وظایف، مسئولیت ها و وظایف خود تعریف شدهاست(Rafiee M, et al., 2013).