1-10-تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح.. 8
1-10-1- متغیر های تحقیق و تعریف عملیاتی متغیر مستقل و وابسته. 8
1-10-2- تعریف واژه ها 8
فصل دوم: 11
پیشینه تحقیق.. 11
2-1- بخش اول:نگاه کلی به مدیریت بازاریابی.. 12
2-1-1- مقدمه. 12
2-1-2-گرایشهای مدیریت بازاریابی.. 14
2-1-2-1-رویکرد تولید. 14
2-1-2-2-رویکرد محصول.. 14
2-1-2-3-رویکرد فروش…. 14
2-1-2-4-رویکرد بازاریابی.. 15
2-1-2-5-رویکرد بازاریابی اجتماعی.. 16
2-1-3-فرایند بازاریابی.. 17
2-1-4-هدف گیری بازار 18
2-1-5-محیط بازاریابی.. 20
2-1-5-1-محیط خرد. 21
2-1-5-2-محیط کلا ن.. 22
2-1-6-رفتار خرید مصرف کننده 23
2-1-6-1-گرایش خریدار 25
2-1-6-2-رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی.. 25
2-2-1- مقدمه. 26
2-2-2-محصول.. 29
2-2-2-1-کیفیت محصول.. 29
2-2-2-1-1-نگرش سنتی کیفیت… 31
2-2-1-2-اهمیت کیفیت محصولات… 32
2-2-2-1-3- تاثیرکیفیت محصول وارائه خدمات به مشتریان درآمیخته بازاریابی: 34
2-2-2-2-تنوع محصول.. 35
2-2-2-3-طرح کالا. 36
2-2-2-4-ویژگیهای کالا. 37
2-2-2-5- نام و نشان تجاری.. 38
2-2-2-6-بستهبندی محصول.. 41
2-2-2-6-1-جایگاه بستهبندی در بازاریابی.. 42
2-2-2-6-2-کارکردهای بستهبندی.. 43
2-2-2-6-3-فواید بستهبندی برای جامعه. 44
2-2-2-6-4-اثرات زیست-محیطی بستهبندی.. 45
2-2-2-6-5-بستهبندی بهعنوان تبلیغات جدید. 45
2-2-2-6-6-عناصر بستهبندی.. 47
2-2-2-7-اندازه ، ابعاد و حجم کالا: 50
2-2-2-8- ضمانتنامه محصول.. 50
2-2-2-9-مرجوعی های کالا. 52
2-2-2-10-خدمات… 52
2-2-3-قیمت… 53
2-2-3-1-اهداف قیمت گذاری.. 54
2-2-3-2-عوامل موثر بر قیمتگذاری.. 56
2-2-3-3-مراحل قیمتگذاری.. 58
2-2-4-کانال توزیع( مکان) 61
2-2-4-1-استراتژیهای انتخاب کانال توزیع.. 63
2-2-4-2- مراحل طراحی کانالهای توزیع.. 64
2-2-4-3-وظایف کانال توزیع.. 65
2-2-4-4- انواع کانال های اصلی توزیع.. 66
2-2-4-5-ویژگی های سیستم توزیع مناسب… 68
2-2-4-6-ویژگی های کانال های توزیع لبنیات… 69
2-2-5-فعالیتهای ترفیعی وتشویقی.. 70
2-2-5-1-عوامل موثردرترکیب ترفیع: 71
2-2-5-2-تبلیغات… 72
2-2-5-3-پیشبردفروش: 74
2-2-5-4-روابط عمومی.. 75
2-2-5-5-فروش حضوری.. 76
2-2-6-سهم بازار محصولات لبنی پگاه 77
2-2-7-پیشینه پژوهش…. 81
2-3-بخش سوم:آشنایی با محصولات لبنی.. 85
2-3-1-تاریخچه. 85
پگاه 85
فصل سوم:روش تحقیق.. 90
3-1- مقدمه. 91
3-2- نوع و هدف تحقیق.. 92
3-3- جامعه آماری و نمونه تحقیق.. 93
3-4-محاسبه حجم نمونه. 93
3-5-قلمرو زمانی و مکانی تحقیق.. 94
3-6- ابزار پژوهش و گردآوری داده ها 94
6-3-1-اجزای اصلی پرسشنامه. 95
3-7-کیفیت ابزار اندازه گیری مدل تحقیق- روایی و پایایی.. 98
3-7-1- روایی.. 98
3-7-2- پایایی.. 98
3-7-3-روش ضریب آلفای کرونباخ.. 99
3-8-روش تجزیه و تحلیل داده ها 101
3-9- مراحل تحقیق.. 102
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها 104
4-1- مقدمه. 105
4-2- آمار توصیفی : 106
4-1-1- توزیع سن فروشندگان.. 106
4-2-2- میزان تحصیلات فروشندگان سوپر مارکت ها 107
4-2-3- سابقه کار 108
4-3- آمار استنباطی : 109
4-3-1- تحلیل عاملی.. 109
4-3-2- فرضیه اول: 113
4-3-3- فرضیه دوم : 114
4-3-4- فرضیه سوم: 115
4-2-5- فرضیه چهارم : 115
4-3-6- فرضیه پنجم : 116
4-3-7 – رده بندی تاثیر عناصر آمیخته بازار یابی بر افزایش سهم بازار شرکت پگاه 117
4-3-8 -رتبه بندی شاخص های عامل محصول.. 118
4-3-11- رتبه بندی شاخص های عامل پرسنل.. 120
4-3-12- رتبه بندی شاخص های عامل ترفیع.. 121
فصل پنجم :نتیجه گیری.. 122
5-1- مقدمه. 123
5-2- خلاصه تحقیق.. 123
5-3-نتیجه گیری.. 124
5-3-1-نتیجه بررسی فرضیه اول تحقیق.. 124
5-3-2- نتیجه بررسی فرضیه دوم تحقیق.. 125
5-3-3- نتیجه بررسی فرضیه سوم تحقیق.. 126
5-3-4- نتیجه بررسی فرضیه چهارم تحقیق.. 126
5-3-5- نتیجه بررسی فرضیه پنجم تحقیق.. 127
5-3-6- اولویت بندی عوامل موثر بر افزایش فروش و سهم بازار شرکت پگاه فارس…. 128
5-4- سازگاری یافته ها با تحقیقات پیشین.. 128
5-5- تحلیل نتایج و پیشنهادات مرتبط با موضوع پژوهش…. 129
5-6-پیشنهادهایی جهت پژوهش های آتی.. 133
5-7- محدودیت های تحقیق.. 134
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………….. 136
پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………147
مقدمه
در دنیای رقابتی امروز مشتریان در کانون اصلی توجه شرکت ها قرار دارند و رضایت مندی آنها عامل اصلی کسب مزیت رقابتی سازمان ها ست. لازمه جلب رضایت مشتریان برآورده ساختن کامل نیازهای آنها و شناسایی دقیق خواسته ها، انتظارات، تمایلات، توانایی ها و محدودیت های آنها در خرید محسولات است. با دستیابی به چنین اطلاعاتی می توان عوامل تاثیرگذار بر رفتار مصرف کنندگان را به خوبی تشخیص داد و در اتخاذ تصمیمات بازاریابی شرکت ها از آن استفاده کرد. بنابراین محصولات شرکت ها باید مطابق با مزایای مورد انتظار مشتریان باشد. در این راستا شناخت ابعاد مختلف گرایش خریدار و تعیین ارتباط بین آنها عناصر آمیخته بازاریابی ضروری است(سالار، 1388، ص 2).
بازاریابی یک فعالیت مدیریتی است، که برای رسیدن به اهداف مشتریان در کنار رسیدن به اهداف سازمان تاکید دارد. بازاریابی با درک نیازهای مشتریان، توسعه محصولات و خدمات برای رفع این نیازها، قیمت گذاری کارای محصولات و خدمات، اطلاع رسانی به مشتریان در در مورد قابلیت دسترسی به این محصولات و خدمات، تحویل کارا و اطمینان از رضایت مندی در طول و بعد از فرایند مبادله به کار می رود. با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان عرضه کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد (سالار، 1388، ص 2).
محصول(کالا و خدمت) باید مطابق با مزایای مورد انتظار مشتری باشد. قیمت باید متناسب با توانایی های خریدار باشد. این محصول باید در دسترس مشتری قرار گیرد تا در خرید آن دچار مشکل نشود و در نهایت ترفیعات لازم نیز انجام می گیرد تا مصرف کنندگان بالقوه از وجود چنین محصولی باخبر شوند.
پس از انتخاب یک بازار هدف، مدیران بازاریابی باید یک برنامه سیستماتیک برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلند مدت تدوین کنند. برنامه بازاریابی از تصمیماتی راجع به محصول، قیمت، ترفیع و توزیع تشکیل می شود. اینها مهمترین نوع بخش هایی هستند که مدیران بازاریابی برای رسیدن به اهداف فروش و سودآوری، منابع شرکت را به آنها تخصیص می دهند.
سهم بازار با توجه به درصد کل فروش یک شرکت در یک دوره زمانی خاص به کل کالای فروش رفته در بازار اندازه گیری می شود.
سهم بازار می تواند با تغییر متغیرهایی که به عنوان عوامل آمیخته بازاریابی مشهور هستند و بر افزایش فروش تاثیر گذار هستند، تغییر پذیرد. مثلا با تغییر ویژگی های محصول نظیر بهبود کیفیت محصول، بهبود بسته بندی و یا طراحی می توان ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد کرد و یا اگر قیمت ها با توجه به میزان تقاضا انعطاف پذیری داشته باشد، با کاهش قیمت فروش بالا خواهد رفت یا با افزایش توزیع کنندگان و کانال های توزیع و بهینه سازی وضعیت و سرعت توزیع، تعداد مشتریان افزایش خواهد یافت. آنگاه اندازه فروش و سهم بازار نیز افزوده خواهد شد.
سهم بازار در برگیرنده قسمتی از کل بازار است که یک بنگاه تولیدی یا خدماتی آن را به خود اختصاص می دهد و یا به عبارتی دیگر نیازهای آن قسمت را تامین می نماید و به آنها خدمت می نماید(بلوریان تهرانی، 1376، ص 51).
1-2-بیان مساله
درک ساختار رقابتی بازار بیش از هر چیز مستلزم آگاهی و شناخت مدیریت از نظرات و درخواست مشتری و ارزیابی نحوه بهره گیری از عوامل موثر بر بازار به منظور دستیابی به مقدار مشخص از فروش و سهم بازار مورد نظر است
سهم بازار غالبا همراه با سودآوری است و نسبت عملکرد شرکت نسبت به سایر رقبا را می توان با استفاده از میزان فروش و سهمی که از شرکت از یک کالا یا محصول در بازار به خود اختصاص می دهد محاسبه نمود، به همین جهت شرکت ها به دنبال افزایش فروش خود در مقایسه با رقبا هستند. با توجه به تحقیقات به عمل آمده آمیخته بازاریابی از اهمیت خاصی در مشخص کردن وضعیت شرکت در بازار هدف و همچنین جلب مشتریان جدید برخوردار است. در واقع یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در حفظ و یا افزایش فروش و اندازه سهم بازار، همین آمیخته بازاریابی است.
به عبارتی به کارگیری آمیخته بازاریابی باعث اجازه دادن به شرکت ها و سازمان ها برای ایجاد و بکارگیری مزیت رقابتی در محیط بازار می باشد.
امروزه محصولات لبنی به علت گستردگی و تنوع محصولات و همچنین نوآوری های زیاد در این رشته از صنعت، همچنین محصولات متفاوت برای ذائقه های متفاوت به عنوان کالایی که برای خرید آن برنامه ریزی صورت می گیرد و به مارک های متفاوت آن توجه می شود، تبدیل شده است. رفتار خرید مشتریان نیز با توجه به گستردگی محصولات و مارک های متفاوت از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی عواملی که در رفتار خرید مشتریان نقش دارد و اولویت بندی عوامل به ترتیب اهمیت آنها از این جهت مهم می باشدکه با مطالعه این عوامل و اولویت بندی آنها، پی به خواسته ها و معیارهای مشتریان در هنگام خرید محصولات پی می بریم و از جمله فواید آن این است که با آگاهی از معیارهای مشتریان در هنگام خرید می توان با ارضای خواسته های آنها، فروش شرکت و در پی آن سهم بازار و سود شرکت را که از جمله اهداف آن شرکت می باشد را بالا ببریم.
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق:
با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی . تحولات چشمگیر در تمامی جنبه های زندگی بشری، بی تردید رفتار خرید مشتریان و چگونگی تصمیم گیری آنان نیز از دگرگونی ها بی بهره نخواهند بود. بنابراین سازمان ها و شرکت هایی موفق خواهند بود که بتوانند به بهترین حالت در سریع ترین زمان ممکن، به نیازهای در حال تغییر مشتریان، پاسخگو باشند(هارت، 1382، ص 48).
موفقیت شرکت ها و موسسات در گرو شناخت هرچه بیشتر از مشتریان و عوامل تاثیر گذار بر بازار است. در این میان مفهوم آمبخته بازاریابی مسیر عملکرد سازمان را با استفاده از یک سری متغیرهای قابل کنترل در محیطی که عوامل غیر قابل کنترل زیادی دارد(بازار خارجی) مشخص می کندشد.
ارائه کالای مطلوب و در نهایت رضایت مشتری از عوامل مهمی است که می تواند باعث تکرار خرید خرده فروشان شود.
شناخت نیازهای مشتریان و ارضای این نیازها از طریق برآوردن معیارهای مورد نظر خریدار از مهمترین فعا لیت های بازاریابی در فروش کالا می باشد که نتیجه آن افزایش فروش شرکت است که این نتایج همواره از اهداف اصلی شرکت ها می باشد.
وظیفه بازاریاب این است که مشتری و رقیب را در نظر بگیرد و آمیخته و یا ترکیبی از فعالیت ها را ایجاد می کند که هم مزایای رقابتی را دارا باشد و هم بهره برداری کامل از قابلیت های سازمانی را امکان پذیر نمابد.
با توجه به اینکه تا کنون پژوهش های علمی و جامعی در مورد شناسایی عوامل موثر بر فروش شرکت پگاه انجام نگرفته است و مدیران این شرکت برای توسعه سهم بازار خود به اطلاعات دقیق تری نیاز دارند ضرورت انجام این پژوهش تجربی آشکار می گردد.
1-4-اهداف تحقیق
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس در زمینه محصولات لبنی است. همچنین ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش فروش شرکت پگاه در بازار محصولات لبنی مد نظر می باشد. در پایان انتظار می رود شرکت پگاه بتواند از نتایج این مطالعه برای برنامه استراتژیک بازاریابی استفاده کند.در این جهت می توان گفت اهداف تحقیق به شرح زیر می باشند:
- بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس
- اولویت بندی عوامل آمیخته بازاریابی بر افزایش فروش شرکت پگاه فارس
1-5- فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی :
عناصر آمیخته بازاریابی در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیر معنی دار و مثبتی دارند.
فرضیه های فرعی:
- عنصر محصول در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیر دارد.
- عنصر قیمت در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیردارد.
- عامل توزیع در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیر دارد.
- تدابیر ترفیع در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیر دارد.
- خصوصیات فروشنده در افزایش فروش شرکت پگاه فارس تاثیر دارد.
محقق در این تحقیق علاوه بر، بررسی تاثیر هر یک از عوامل فوق در افزایش فروش شرکت پگاه فارس در صدد رتبه بندی تاثیر هر یک از عوامل فوق نیز می باشد.
1-6-قلمرو تحقیق
قلمرومکانی این تحقیق شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس و بازار محصولات لبنی در شیراز می باشد. قلمرو زمانی آذر 90 تا شهریور 91 می باشد.
1-7-روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف و انگیزه انجام آن، از نوع تحقیقات کاربردی است و برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی از شاخه پیمایشی می باشد. از آنجایی که جامعه آماری پژوهش را فروشندگان فروشگاه ها (سوپر مارکت ها و خرده فروشی ها) محصولات پگاه در شهر شیراز تشکیل می دهند، نظر سنجی از فروشندگان فروشگاه ها (سوپر مارکت ها و خرده فروشی ها) مستقر در شیراز انجام خواهد گرفت.
1-8- جامعه آماری
با توجه به تعریف بیان شده جامعه آماری در این تحقیق، جامعه آماری عبارت است از فروشندگان( سوپر مارکت ها، فروشگاه ها) محصولات لبنی در شهر شیراز می باشد. علت انتخاب این جامعه آماری این است که فروشندگان ( سوپر مارکت ها، فروشگاه ها ) به طور مستمر با مشتریان محصولات لبنی در ارتباط بوده و از دیدگاه ها و نظریات و گرایش ها و خواسته های آنها آگاهی دارند و از سوی دیگر با محصولات سایر رقبا و نگرش مصرف کنندگان جامعه نسبت به کالا های آنها (محصولات رقیب) آشنایی دارند بنابراین می توان با اظهار نظرها و ارزیابی های آنها و داده هایی که ارائه می دهند اتکا نمود.
1-9-نمونه آماری
از آنجا که تعداد اعضای جامعه آماری زیاد است و بررسی تک تک آنها کاری بسیار دشوار، وقت گیر و پر هزینه می باشد در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات نمونه گیری صورت گرفته است. برای انجام نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است.
ابتدا تعداد نمونه مشخص می شود و سپس از نمونه گیری( توزیع پرسشنامه ) طبقه بندی شده تصادفی استفاده خواهد شد.
.
1-10-تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح