در احاديث پيغمبر و اهل بيت (ع) صريحاً گفته شده است که ولادت مهدي موعود اسلام بطور پنهاني انجام مي گيرد، مع الوصف چنان نبوده است که هيچکس مطلع نگردد. زيرا با همه سختگيري و فشاري که از طرف خلفاي عباسي و ماموران آنها برا ی جلوگيري ازدواج امام حسن عسگري (ع) و تولد فرزند او يعني ( قائم موعود) بعمل آمد، سرانجام پيشوانه اي دوازدهم شيعه متولد گرديد؛ ولي بطوري اسرارآميز و در وضع خاصي که جز افراد بسيار نزديک ؛ کسي از آن راز بزرگ که مدتها در انتظارش بودند آگاه نگشت.
بنابراين شيعه و روايات آن، مهدي موعود اسلام را نهمين فرزند معصوم امام حسين (ع) و يگانه پسر امام حسن عسگري (ع) يعني ابوالقاسم محمد بن الحسن ارواحنا فداه ميداند که بنا بر مشهور و مطالبق اکثر روايات در شب نيمه شبان سال 255 هجري در شعر سامره بطور معجزه آسا متولد گرديد.
شيعه چنين کسي را امام زمان مي داند و طبق روايات متواتر عقيده به غيبت طولاني او دارد و معتقد است که سرانجام آن آفتاب عالم تاب از پس ابرهاي تيره آشکار گشته جهان ظالماني را روشن و منور مي سازد. روايات شيعه و سني نظريه چنين کسي دارد و تطبيق به فردي داراي چنين او صافي مي گردد. از اين رو چنانچه حديثي يا مطلبي بر خلاف اين عقيده بنظر رسيد بايد آن را با انبوه احاديث و روايات و نظريات اسلامي درباره مهدي موعود که اکثريت قريب باتفاق مسلمانان جهان خاصه جامعه شيعه پذيرفته اند مقايسه نمود، ودر صورتي که موافق آن بود اخذ کرد وگرنه ناديده گرفت.
به هر حال در منابع شيعه که طرفدار شاخص اعتقاد به وجود و غيبت و ظهور امام زمان حجت بن الحسن العسکري عليه السلام است: توسط افراد بسياري از شيعه و سني و مقامات مختلف ، خبر ولادت آن حضرت انتشار يافته است، و کساني هم آن مولود مسعود را تا سن پنج سالگي يعني سال رحلت بدر بزرگوارش ( 26 هجري) مشاهده کرده اند. براي اطلاع خوانندگان قسمتي از آن در زير آورده شده است.
1- شيخ صدوق پيشواي محدثان شيعه از معلي بن محمد روايت مي کند که چون ز بيربن بکار زبيري مولف کتاب
«انساب قريش)) و در الموفقيات کشته شد، امام حسن عسگري فرمود: زبيري مي پنداشت که مرا خواهند کشت و خود مي ماند ، و من فرزندي نخواهم داشت، ولي او ديد که خود به قتل رسيد و خداوند فرزندي به نام محمد به من موهبت کرد.
2- و باز در کتاب مزبور از محمد بن عثمان نائب دوم امام زمام (ع) که از مردمان نامي و دانشمندان بزرگ شيعه بوده روايت مي کند که چون آقا متولد شد، امام حسن عسگري پدر وي عثمان بن سعيد شاگرد مخصوص خود و نائب اول فرزندش ولي عصر را اخضار نمود ، و فرمود : فرزند ما متولد شد، ده هزار طل نان و ده هزار طل گوشت به حساب من ميان بني هاشم تقسيم کن و چند راس گوسفند هم براي او عتيقه نما.
3- فضل بن شاذان که در ميان سالهاي بعد از ولادت امام زمان و پيش از وفات امام حسن عسگري از دنيا رفته است ( 255 -260) در کتاب غيبت از محمد علي بن حمزه نقل کرده است که گفت : از امام حسن عسگري (ع) شنيدم که فرمود: حجت خدا جانشين من در شب نيمه شعبان 255 هنگام طلوع صبح متولد گرديد.
- حکيمه دختر امام محمد تقي و عمه امام حسن عسگري عليها السلام که طبق نوشته شيخ صدوق در کمال الدين و شيخ مفيد در اختصاص و شيخ طوسي در غيبت از بانوان دانشمند اهل بيت و بسيار با عظمت و تنها ناظر ولادت آن حضرت بوده است تا روز چهلم آن مولود مسعود بارها آن حضرت را ديده است.
5- همچنين در آن کتاب از محمد بن ابراهيم کوفي روايت مي شود که گفته است: امام حسن عسگري (ع) گوسفند ذبح شده اي را براي من فرستاد و فرموده بودند که: اين از عقيقه فرزندم محمد است.
6- ابو علي خيزراني از خادمه خود که به حضرت عسگري بخشيده بود نقل مي کند که : هنگام تولد امام زمان ديده است نوري از سرودي آن حضرت به آسمان مي درخشيد.
7- وهم از حسن بن منذر روايت نموده که گفت: حمزه ابن ابي الفتح آمد به نزد من و مژده داد که شب گذشته در خانه امام حسن عسگري مولودي به دنيا آمده ، ولي شب گذشته در خانه امام حسن عسگري مولودي به دنيا آمد ، ولي حضرت دستور داد ولادت او را مکثوم دارند! و سيصد گوسفند برايش عقيقه کنند.گفتم : نام مولود چيست؟ گفت : نامش محمد است.
8- در غيبت شيخ طوسي و کمال الدين شيخ صدوق بسته خود از حسن بن حسين علوي روايت مي کنند که گفت : من در سامره خدمت امام حسن عسگري (ع) رسيدم و آن حضرت را به ولادت فرزندش قائم تهنيت گفتم.