سوالات و فرضیه های تحقیق……………………………………………………5
1-5-1 سوالات تحقیق………………………………………………………….5
1-5-2 فرضیه های تحقیق………………………………………………………………..5
1-5-2-1 فرضیه اصلی………………………………………………………………….5
1-5-2-2 فرضیه های فرعی………………………………………………………………….5
- تعریف واژگان کلیدی تحقیق………………………………………………………….6
1-6-1 هوشمندی کسب و کار……………………………………………………………………….6
1-6-2 هوشمندی بازار………………………………………………………………………………6
1-6-3 هوشمندی رقبا………………………………………………………………6
1-6-4 هوشمندی فناورانه…………………………………………………………………………6
1-6-5 هوشمندی راهبردی………………………………………………………………….6
1-6-6 هوشمندی اجتماعی ………………………………………………………………….6
1-6-7 تجاری سازی فناوری…………………………………………………………………6
- چارچوب و طرح تحقیق……………………………………………………………………6
1-7-1 متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی………………………………..7
1-7-2 گرد آوری اطلاعات…………………………………………………………..8
1-7-3 جامعه آماری و حجم نمونه………………………………………………………..8
1-7-4 روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………8
- جمع بندی………………………………………………………………………………..8
فصل دوم : مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 هوشمندی کسب و کار……………………………………………………………….10
2-1- 1 مبانی نظری سیستم های هوشمندی کسب و کار: ………………………………………10
2-1- 2 تاریخچه هوشمندی کسب و کار: ………………………………………………..11
2-1-3- تعریف هوشمندی کسب و کار: ……………………………………………………….11
2-1- 4 ضرورت استفاده از هوشمندی کسب و کار در سازمان ها: ………………….13
2-1-5 مهم ترین مزایای هوشمندی کسب و کار مورد توجه سازمان ها: …………………….14
2-1-6 اهداف استفاده از هوشمندی کسب و کار در سازمان ها: …………………………..15
2- 1- 7 اجزاء اصلی هوشمندی کسب و کار: …………………………………………………18
2-1-8 مهارت های لازم برای ارتقای هوشمندی کسب و کار: ………………………….19
2-1- 9 عوامل تاثیرگذار بر هوشمندی کسب و کار: ………………………………19
2-1- 10پیشینه تحقیق هوشمندی کسب و کار……………………………………..20
2- 1- 10- 1 مطالعات انجام شده داخلی: ………………………………….20
2-1- 10- 2 مطالعات انجام شده خارجی: ………………………………26
2-1- 11 موفقیت هوشمندی کسب و کار: ……………………………………….29
2- 1 – 12 مجموعه ای از عوامل موفقیت هوشمندی کسب و کار برگرفته شده از ادبیات تحقیق:….30
2-1- 12- 1 ارتباطات: ……………………………………………………30
2- 1- 12- 2 رهبری: ……………………………………………………..31
2- 1- 12- 3 انطباق پذیری: …………………………………………………32
2- 1- 12- 4 همکاری: ………………………………………………………….33
2- 1- 12- 5 مشارکت کارکنان: ……………………………………………..33
2- 1- 12- 6 نوآوری: ……………………………………………………………….34
2- 1- 12- 7 چشم انداز: ………………………………………………….34
2- 1- 12- 8 انعطاف پذیری: ……………………………………………….35
2-1- 12- 9 هماهنگی: …………………………………………………………..35
2- 1- 12- 10 برنامه ریزی: ……………………………………………………36
2- 1- 12- 11 منابع انسانی: ………………………………………………………36
2- 1-12- 12 منابع مالی: ……………………………………………………….36
2- 1- 12- 13 تکنولوژی مناسب: …………………………………………………….37
2- 1- 12- 14 بهبود مستمر: ……………………………………………..37
2- 1- 12- 15 مدیریت تغییر: ………………………………………………………..37
2- 1- 12- 16 مشتری مداری: ……………………………………………………..38
2- 1- 12- 17 یکپارچگی اطلاعات سازمان: ……………………………..38
2- 1- 12- 18 اعتماد سازی: ……………………………………………………38
2- 1- 12- 19 مدیریت دانش: ……………………………………………….39
2- 2 تجاری سازی فناوری…………………………………………………………………….41
2- 2- 1 مقدمه : …………………………………………………………………………………..41
2- 2- 2 تجاری سازی،تعاریف و مفاهیم: ………………………………………………….42
2-2- 3 دیدگاه های متمایز در مورد تجاری سازی: ……………………………………….43
2- 2- 4 مراحل تجاری سازی: ……………………………………………………………45
2- 2- 4- 1 تولید ایده : …………………………………………………………..47
2- 2-4-2 ارزشیابی و غربالگری ایده ها : ……………………………………..47
2-2- 4-3 بررسی کاربردی کردن ایده، تحلیل تجاری کالا و اقدام برای توسعه :………………….48
2-2- 4-4 تولید آزمایشی و انجام تست معتبرسازی : ……………………………………………………..48
2-2- 4-5 اقدام برای تجاری سازی با توجه به جنبه های فنی و اجرایی : …………………………..48
2-2- 4-6 تجاری شدن،تولید صنعتی و ورود به بازار : …………………………………………………….49
2- 2-4-7 ارزیابی دستاوردها و انجام اصلاحات : ……………………..49
2- 2- 5 انواع روش های تجاری سازی: …………………………………………………..49
2- 2-6 موانع و مشکلات تجاری سازی: ……………………………………………………..51
2- 2-6-1 پیشرفت سریع فناوری: ………………………………………………………….53
2- 2-6-2 تغییر سلایق مشتری: …………………………………………………………..53
2- 2-6-3 عوامل فردی: ………………………………………………………………………..53
2- 2-6-4 کمبود اطلاعات: ………………………………………………………………..53
2- 2-6-5 توانمندی ناکافی نیروی انسانی: ……………………………………………….54
2- 2-6-6 مالکیت فکری طرح و ایده: ………………………………………………..54
2- 2-6-7 تفاوت میان صنعت و دانشگاه: ……………………………………………….55
2- 2-6-8 موانع سیاسی و اقتصادی: ………………………………………………….55
2- 2-6-9 موانع ساختاری و سازمانی: ………………………………………………………55
2- 2-6-10 موانع ذاتی خود فناوری: ………………………………………………………..55
2- 2-6-11 موانع حقوقی و ارتباطی: ……………………………………………………………56
2- 2-6-12 عدم درک بازار و فقدان بازار واقعی: ……………………………………..56
2- 2-6-13 واکنش رقابتی: …………………………………………………………………………………………..56
2- 2-6-14 بازده سرمایه گذاری ناکافی: …………………………………………………56
2- 2-6-15 چالش استاندارد سازی: ……………………………………………57
2- 2-6-16 فقدان مراکز تجاری سازی فناوری در چرخه تحقیق تا تولید: …………………………..57
2- 2-6-17 فقدان نظام حمایتی لازم بعد از تحقیقات: …………………………………………..57
2- 2-7 ساز و کارهای بهبود تجاری سازی: ………………………………………………58
2-2-7-1 ارزش و ویژگی های محصول: ……………………………………………….59
2-2-7-2 سادگی و عدم پیچیدگی محصول: ………………………………………………59
2- 2-7-3 نام تجاری(Brand): ……………………………………………………………..60
2- 2-7-4 نیروی اقتصادی و تعامل بازار : …………………………………………………..60
2- 2-7-5 مشتریان و مشتری مداری : ……………………………………………..60
2-2- 7-6 توجه به فاکتورهای اقتصادی(هزینه و منفعت) …………………………………….61
2- 2- 7-7 رقبا و رقابت پذیری : …………………………………………………61
2- 2- 7-8 بینش های مردمی : …………………………………………………………61
2-2- 7-9 قوانین تسریع کننده نیروهای دولتی : …………………………………………………………….62
2-2-7-10 برنامه ها و قوانین کلان : ……………………………………………….62
2-2- 7-11 توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان : …………………………………………………62
2-2-7-12 همکاری دانشگاه و صنعت : ………………………………………………63
2- 2-7-13 چشم انداز بلند مدت : ……………………………………………..63
2-2-7-14 تاثیر مستقیم بر سلامت انسان با راحتی زندگی : …………………………………………….63
2- 2-7-15 شناخت فرآیند تجاری سازی : …………………………………..63
2-2-7-16 پشتیبانی مدیریت ارشد،هم راستایی راهبردهای کلان سازمان …………………………..64
2-2-7-17 منابع کافی مناسب و مطابق با نیازهای شرکت ……………………………………………….64
2-3 شرکت های دانش بنیان………………………………………………………………..64
2- 3- 1شرکت های دانش بنیان ؛ تعاریف و مفاهیم : ………………………………………………………………64
2-3-2 فعالیتهای شرکت های دانش بنیان: …………………………………….66
2-3-3 اهمیت شرکت های دانش بنیان : ……………………………………………..66
2- 3- 4 تمایز شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها: ………………………………………………………..68
2-3- 5 مشکلات شرکت های دانش بنیان :………………………….69
2-3-5-1 نبودن نیروی انسانی متخصص: ……………………………………69
2-3-5-2 مناسب نبودن فرآیند ارائه تسهیلات در بانک: …………………………………………………..69
2-3-5-3 محدودیت سرمایه: …………………………………………………….69
2-3-5-4 فقدان بستر مناسب: ……………………………………………………….69
2-3-5- 5 گرایش تعاونی به دانشگاه و دولت: …………………………………………70
2-3- 5-6 کوتاه نبودن مسیر ثبت شرکت: …………………………………………70
2-3- 5-7 بالا بودن نرخ سود بانکی و نحوه بازپرداخت برای طرح ها: ………………………………70
2-3- 5- 8 وجود قوانین: ………………………………………………………………70
2-3- 5- 9 عدم توانمندی های مدیریتی متقاضیان: ………………………………………………………….70
2-3- 5-10 ارزیابی عملکرد نامشخص: ……………………………………….70
2-3- 5- 11 رفع مشکل وثیقه برای دریافت وام بانکی: ……………………………………………………71
2-3- 5- 12 کم کاری مراکز رشد: …………………………………………..71
2-3- 5- 13 عدم مسئولیت پذیری اعضا: ……………………………..71
2- 3- 6 راه های توسعه شرکتهای دانش بنیان: ………………………………………..71
2- 3- 6-1 بستر سازی و آماده سازی: ……………………………………….71
2- 3- 6-2 فرهنگ سازی : ………………………………………………………….72
2- 3- 6-3 ایجاد توسعه بسترهای عملیاتی : ………………………………………..72
2- 3- 6-4 زیرسازی و زیرساخت : …………………………………………………72
2- 4 جمع بندی: ……………………………………………………………..73
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………74
3-2-مدل مفهومی………………………………………………………………………..75
3-3- روش تحقیق………………………………………………………………………….76
3-4- دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها…………………………………..77
3-5- جامعه آماری و نمونه آماری………………………………………………………………….79
3-5-1 جامعه آماری………………………………………………………………………79
3-5-2- نمونه آماری……………………………………………………………………79
3-5-3- روش نمونه گیری…………………………………………………………….80
3-5-4- حجم نمونه………………………………………………………………….81
3-6- روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………….82
3-6-1- مطالعات کتابخانهای و جستجوی اینترنتی………………………………82
3-6-2- پرسشنامه……………………………………………………………….82
3-6-3- نحوه تنظیم پرسشنامه……………………………………………………………….83
3-6-4- شرح پرسشنامه……………………………………………………………….83
3-6-5- مقیاس اندازه گیری تحقیق………………………………………………..84
3-6-6- روایی (قابلیت اعتبار) پرسشنامه…………………………………………84
3-6-7- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه……………………………….85
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق………………………………………………..86
3-7-1- آزمون ضریب همبستگی …………………………………………………….87
3-7-2- آزمون رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر……………………………..87
3-7-3- بررسی ضریب تعیین………………………………………………………88
3-7-4- تجزیه و تحلیل واریانس فریدمن ………………………………………….88
3-8- جمع بندی………………………………………………………………………………….89
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ………………………………………………………………………………………….90
4-1-روش تجزیه و تحلیل داده ها:……………………………………………………………90
4-2- تحلیل توصیفی دادهها:………………………………………………………………………91
4-2-1- ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری………………………………………..91
4-2-1-1- آمار توصیفی متغیر سن…………………………………..92
4-2-1-2- آمار توصیفی متغیر سطح تحصیلات………………………………92
4-2-1-3- آمار توصیفی متغیر جنسیت………………………………………..92
4-2-1-4- آمار توصیفی متغیر سطح سازمانی…………………………93
4-2-1-5- آمار توصیفی متغیر سابقه کار در حوزه تجاری سازی……………………………………….94
4-3- آمار استنباطی………………………………………………………………….95
4-3-1- بررسی پایایی پژوهش……………………………………………………..96
4-3-2- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها…………………………………………….96
4-3-2-1- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی بازار……………………96
4-3-2-2- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی رقبا…………………….97
4-3-2-3- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی فناورانه……………….97
4-3-2- 4- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی اجتماعی…………….98
4-3-2- 5-آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی بعد هوشمندی راهبردی………………98
4-3-2-6- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی معیار هوشمندی کسبو کار………..99
4-3-2-7- آزمون کولموگروف – اسمیرنوف برای بررسی معیار تجاریسازی فناوری…………..99
4-4- بررسی همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته……………………………..100
4-4-1- همبستگی بین بعد هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاری سازی……………………………………100
4-4-2- همبستگی بین بعد هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاریسازی………………………………….101
4-4-3- همبستگی بین بعد هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاریسازی …………………………………102
4-4-4- همبستگی بین بعد هوشمندی رقبا و موفقیتتجاریسازی…………………………………………103
4-4-5- همبستگی بین بعد هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی……………………………………….104
4-4-6- همبستگی بین بعد هوشمندی کسبو کار و موفقیت تجاریسازی …………………………….105
4-5- رتبه بندی ابعاد هوشمندی کسبو کار با آزمون فریدمن………………………………………………………..106
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات تحقیق
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………..107
5-2- یا فته های تحقیق در حوزه های جمعیت شناختی:……………………………………………………………….108
5-3- مقایسه یافته های پژوهش با دیگر پژوهش های صورت گرفته……………………………………………….110
5-4-پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………….112
5-5-پیشنهاداتی جهت پژوهش های آینده:…………………………………………………..114
5-6- محدودیتهای پژوهش:………………………………………………………………114
فهرست منابع و ماخذ…………………………………………………………………………115
فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………….115
فهرست منابع انگلیسی………………………………………………………………..118
پیوست ها و ضمائم……………………………………………………………………..119
پیوست1:پرسشنامه………………………………………………………………………..119
پیوست 2:خروجی های نرم افزار SPSS …………………………………….123
- آزمون ضریب همبستگی- خروجی نرم افزار……………………………123
- آزمون نرمال بودن جوامع- خروجی نرم افزار……………………………125
- آزمون فریدمن – خروجی نرم افزار………………………………………125
- آزمون پایایی- خروجی نرم افزار………………………………………126
- خروجی آزمون رگرسیون………………………………………….127
5-1- خروجی رگرسیون هوشمندی بازار و موفقیت تجاریسازی………………………………..127
5-2- خروجی رگرسیون هوشمندی رقبا و موفقیت تجاری سازی………………………………..127
5-3- خروجی رگرسیون هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاری سازی…………………………128
5-4- خروجی رگرسیون هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاری سازی…………………………128
5-5- خروجی رگرسیون هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاری سازی…………………………..129
5-6- خروجی رگرسیون هوشمندی کسب و کار و موفقیت تجاری سازی…………………….129
پیوست 3 : لیست واحدهای مستقر در پارک های علم و فناوری …………………………………………………….130
- پارک علم و فناوری پردیس تهران…………………………………………….130
- پارک علم و فناوری خراسان رضوی………………………………………..137
- پارک علم و فناوری سمنان………………………………………………….139
چکیده انگلیسی………………………………………………………………….142
چکیده:
فناوری های نوین با سرعتی سرسام آور در حال پیشرفت و تغییر هستند به طوری که جوامع به صورت عام و بازار به صورت خاص با شتابی وصف ناپذیر به دنبال ترفندهایی می گردند که بقایشان را در این عرصه آشفته و متلاطم تضمین کنند.سازمان ها باید بپذیرند که فلسفه حیاتشان نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و در حال حاضر فعالیت و زنده بودن سازمانها و بنگاه ها به معنای رسیدن به وضعیت سوددهی مداوم نیست.اکنون سازمان ها باید به دنبال رقابت و ابزار آن باشند،چرا که امروزه کمتر شرکتی در این عرصه به صورت سنتی و به دور از قواعد جدید بازی،کسب و کار می کند و برای اینکه بتواند پا به پای رقبا پیشرفت کند و در صحنه رقابت باقی مانده و یا به سختی و با مهارت بسیار بتواند یک قدم از آنها پیشی بگیرد،می بایست به قواعد جدید بازی کاملا مسلط شود تا شاید روزی بتواند خود یک قاعده جدید بنگارد.بنابراین تسلط بر فناوری های جدید مانند هوشمندی کسب و کار یک الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می شود.از آنجا که مطالعات اخیر، هوشمندی کسب و کار را یک الزام برای موفقیت معرفی می کند،در این پژوهش کوشش شده است تا به شناسائی عوامل کلیدی هوشمندی کسب و کار در موفقیت تجاری سازی فناوری در شرکت های دانش بنیان پرداخته شود.شناسائی این عوامل کلیدی برای موفقیت تجاری سازی هر شرکت دانش بنیان و رسیدن به اهداف آن ضروری و لازم است.
کلمات کلیدی : هوشمندی کسب و کار – موفقیت تجاری سازی – شرکت های دانش بنیان
مقدمه :
در این فصل کلیات مربوط به پژوهش حاضر مورد بررسی قرار می گیرد به این ترتیب که در ابتدا به شرح و بیان مساله پژوهشی پرداخته می شود تا مبانی لازم جهت توجیه چرایی انجام پژوهش حاضر فراهم آید سپس در ادامه اهداف و ضرورت پژوهش بیان می شوند و به تبع اهداف پژوهش ،پرسش های پژوهش ارائه می شوند.سپس جامعه آماری و حجم نمونه و متغیرها معین می گردند.در نهایت نیز به تعریف کاربردی واژه های پژوهش پرداخته تا مطالعه پژوهش حاضر به صورتی ساده و قابل فهم میسر شود.
1-2 بیان مساله :
باز موضوع تكراری و همیشگی انشاء كه علم بهتر است یا ثروت و به عبارتی توجه به این كه در كشور ما همیشه گفته شده بنویسید علم بهتر است یا ثروت؟ در زندگی پیشرفته بشری امروز می نویسند ثروتی بهتر است كه از علم بدست آید و علمی بهتر است كه بتوان از آن ثروت بدست آورد و مصداق این موضوع ایجاد و توسعه شركت های دانش بنیان هستند. ایده ای كه می تواند از مهاجرت نخبگان كشورمان به خارج از كشور جلوگیری كند.(جلیل نژادماسوله، 1389)
دستاوردهای پژوهشی در شركتهای دانش بنیان نقش بسزای خویش را در جهت ارتقای كیفیت زندگی بشر و توسعه سطح رفاه جامعه و تحولات اقتصادی ایفا می كنند.(عباسپور ، پاشازاده و گوهری، 1391)
تجربه چند ساله انجام فعالیتهای تحقیقاتی نشان می دهد كه انجام تحقیقات محض به تنهایی مفید نبوده و انگیزه ای را برای انجام تحقیقات كاربردی و توسعه ای ایجاد نمی كند.(یداللهی فارسی و کلاتهایی ،1391)همچنین عدم استفاده از نتایج تحقیقات در صنعت موجب به هدر رفتن انرژی و سرمایه ملی كه به این منظور صرف شده ، می گردد.(سلطانی ،1391)
مطالعات نشان می دهد که از حدود سه هزار ایده خام تنها یك یا دو ایده در بازار به موفقیت می رسند.(کیارسی حیدر،1390)ایده ها برای تبدیل شدن به یك كسب و كار موفق و سودآور باید تجاری شوند.(بغدادی و شاوردی، 1389)تجاری سازی فناوری ، فرایندی پیچیده و متاثر از عوامل متعدد زیر ساختی ، فناوری ، كسب و كار ، اجتماعی ، سیاسی ، تاریخی و… است،عواملی كه هركدام می توانند از یك سو عامل موفقیت تجاری سازی و از سوی دیگر مانع موفقیت آن باشند.(رادفر ، خمسه و مدنی،1388)
در كشور ما راهكارها و رهنمودهای تجاری سازی به خوبی شناسایی و تدوین نشده و در عمل این فرآیند كه نیازمند مهارتهای مختلف است به تجربه ، ذوق و سلیقه و ابتكار شخص كارآفرین و هوشمندی آن شخص بستگی دارد.(بغدادی و شاوردی، 1389) لذا در شرایط كنونی كه به سرعت شرایط تجاری و اقتصادی تغییر می كند به كار بستن هوشمندی كسب و كار می تواند چتری برای مصون ماندن سازمان در كوران های اقتصادی باشد.(ملك اخلاق و حیدر نیای كهن، 1392)
بنابراین در این پژوهش سعی داریم مولفه های هوشمندی کسب و کار را شناسایی کرده و سپس به ترتیب اهمیت ، آنها را اولویت بندی کنیم تا مدیران شرکت های دانش بنیان با اتکا به آنها، نبض امور کسب و کار شرکت خود را در دست گرفته و آن را به سر منزل هدف رهنمون کنند. از این رو در این تحقیق به دنبال پاسخ تجربی به این سوالات هستیم که آیا هوشمندی کسب و کار به موفقیت تجاری سازی فناوری در یک شرکت دانش بنیان کمک می کند؟ همچنین کدامیک از مولفه های هوشمندی کسب و کار بیشترین تاثیر گذاری را در موفقیت تجاری سازی شرکت های دانش بنیان دارد؟
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
تحقق توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند تحقیقات علمی و سازمان یافته ای است كه منجر به دستاوردهای نوآورانه و فناورانه مورد نیاز برای ارتقای رقابت پذیری صنایع كشور گردد.(سلطانی ،1391) اما این دستاوردهای فناورانه تا هنگامی كه تجاری نشده و در عمل به كار گرفته نشوند و منجر به عملكرد بهتر و برتر نشوند نمی توانند منشا ایجاد ثروت برای جامعه باشند. از اینرو باید زیر ساخت ها و نیازمندی های تجاری سازی دستاوردهای فناورانه ای كه محصول توسعه علمی و اقتصاد دانش بنیان هستند،فراهم گردد.(بندریان ،1392)
از آنجا كه طی چند سال گذشته بحث توسعه علمی و فناورانه شركت های دانش بنیان به طور جدی در كشور مطرح شده است،ضروری است كه الزامات بهره گیری هرچه بیشتر از این فعالیت ها به منظور ایجاد ثروت در كشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در اینگونه شركت ها به منظور دستیابی به تجاری سازی موفق باید زیر ساخت ها و توانمندی های لازم ایجادگردد. (بندریان ،1392)
همانطور كه از تعاریف متعدد استنباط می شود، هوش كسب و كار در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سود آوری سازمان با اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است. (گلستانی،1387) امروزه سازمانهای دانش بنیان مزایای مورد انتظارشان از فعالیت های هوشمندی كسب و كار را انتخاب می كنند و به طور اعم می توان اهداف زیر را برای این رویكرد نوین عنوان كرد:
- تعیین گرایش های تجاری سازمان كه موجب می شود تا سازمان بدون اتلاف وقت و هزینه و انرژی در سایر مسیرها براهداف كلان و اساسی خود متمركز شود.
- تحلیل عمیق بازار و پیش بینی آن كه می تواند قبل از اینكه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند ، منافع جدید به وجود آمده در بازار را عاید سازمان كند.
- بالابردن سطح رضایت مندی مشتریان و شناسایی مشتریان دائمی كه وفادارند و می توان با پیگیری رفتار آنان ، جهت گیری های كلان و استراتژیك را انجام داد.
- تقسیم بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان
- استاندارد سازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان
- تسهیل در تصمیم گیری كه جزء اهداف اساسی هوش تجاری محسوب می شود.
- حصول اطمینان از دوباره اختراع نكردن چرخ (گلستانی،1387)
لذا با توجه به اهمیت موفقیت شركت های دانش بنیان در شرایط كنونی كشور در تجاری سازی و تبدیل ایده به محصول و خلق ثروت و ارزش، تعیین عوامل موفقیت در تجاری سازی از نگاه هوشمندی كسب و كار ضروری بود.
1-4 اهداف مشخص تحقیق :
1-4-1 هدف اصلی تحقیق:
با توجه به اینكه در دنیای كنونی ، تحقیقات به عامل اقتصادی تبدیل گردیده است و مراحل گذر از علم ناب طی شده است لذا باید در تحقیقاتمان به دنبال ساز و كارهایی باشیم كه روش تبدیل ایده به محصول را به ما یاد دهد و با توجه به اهمیت شركت های دانش بنیان در وضعیت كنونی كشورمان در رشد وشكوفایی اقتصاد و كمك به اقتصاد مقاومتی ،روند تبدیل علم به ثروت سرعت بخشد. لذا تعیین مؤلفه هایی از هوشمندی كسب و كار كه بتواند موجب خلق ثروت و ارزش آفرینی بیشتر تجاری سازی شركت های نوپای دانش بنیان شود هدف اصلی از انجام این پژوهش می باشد.
1-4-2 هدف آرمانی تحقیق:
هدف آرمانی این تحقیق توسعه و موفقیت كلیه شركت های دانش بنیان در تجاری سازی با استفاده از نتایج و یافته های این پژوهش و رشد و بالندگی اقتصاد كشور می باشد.
1-4-3 هدف كاربردی تحقیق:
از آنجا كه هر دو مقوله این پژوهش ((هوشمندی كسب وكار)) و (( شركت های دانش بنیان)) در كشور ما نوظهور و نوپا می باشند و تا كنون هیچ مقاله ای از این نگاه به موفقیت در تجاری سازی اینگونه شركت ها نپرداخته است لذا تمامی نتایج این پژوهش كاربردی خواهد بود.
1-4-4 بهرهوران و گروه ذینفعان از نتایج پژوهش :
شركت های دانش بنیان مستقر در پارك های علم و فناوری خراسان رضوی،تهران و سمنان مورد مطالعه و پژوهش این تحقیق خواهند بود لذا آنها جزء اصلی ترین ذینفعان از نتایج این پژوهش خواهند بود. اما بطور کلی تمامی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری و سازمان های علمی و پژوهشی ، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری جزء ذینفعان نتایج این پژوهش خواهند بود.
1-5 سؤالات و فرضیههای تحقیق :
1-5-1 سوالات تحقیق :
مهمترین محورها و سوالات پیش رو در این پژوهش را چنین می توان مطرح نمود:
- آیا هوشمندی کسب و کار به موفقیت تجاری سازی فناوری در یک شرکت دانش بنیان کمک می کند؟
- کدامیک از مولفه های هوشمندی کسب و کار بیشترین تاثیر گذاری را در تجاری سازی شرکت های دانش بنیان دارد؟
1-5-2 فرضیه های تحقیق:
1-5-2-1 فرضیه اصلی:
- هوشمندی كسب و كار به موفقیت تجاری سازی فناوری در یك شركت دانش بنیان كمك می كند.
1-5-2-2 فرضیه های فرعی:
- بین هوشمندی فناورانه و موفقیت تجاری سازی در یك شركت دانش بنیان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین هوشمندی اجتماعی و موفقیت تجاری سازی در یك شركت دانش بنیان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین هوشمندی راهبردی و موفقیت تجاری سازی در یك شركت دانش بنیان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین هوشمندی رقبا و موفقیت تجاری سازی در یك شركت دانش بنیان رابطه معناداری وجود دارد.
- بین هوشمندی بازار و موفقیت تجاری سازی در یك شركت دانش بنیان رابطه معناداری وجود دارد.
1-6 تعریف واژگان کلیدی پژوهش :
- هوشمندی كسب وكار:
فرآیند بالا بردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه از اطلاعات موجود در سازمان در فرآیند تصمیم گیری(ملك اخلاق و حیدر نیای كهن ،1392)
- هوشمندی بازار:
سعی دارد كه نیازمندی های جاری و آتی مشتریان ، فرصت های جدید و خلاقانه موجود در بازار و تغییرات عمده ای را نمایان كند كه در حوزه بازار و صنعت رخ می دهد.(بندریان ،1388)
- هوشمندی رقبا:
تكامل راهبرد های رقابتی در طول زمان را با مشاهده تغییرات ساختار رقبا ، جایگزینی محصولات جدید و تازه واردان به صنعت ، بازنمایی می كند. (بندریان ،1388)
- هوشمندی فناورانه:
فناوری های موجود ، جدید و آتی را ارزیابی و گسست های فناورانه آتی بررسی و تاثیرات آنها را بر كسب و كارها پیش بینی می كند. (بندریان ،1388)
- هوشمندی راهبردی:
شامل قوانین مالیات و امور مالی و اقتصادی(بندریان ،1388)
- هوشمندی اجتماعی:
شامل قوانین سیاسی و مقولات منابع انسانی(بندریان ،1388)
- موفقیت تجاری سازی فناوری: