1-7 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 6
1-7-1 تعاریف نظری.. 6
1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 7
1-8 قلمرو تحقیق.. 7
1-9 ساختار تحقیق.. 7
2-1 مقدمه. 10
2-2 دانش… 11
2-2-1 تعریف دانش… 13
2-3 داده و اطلاعات… 14
2-3-1 مقایسه داده، اطلاعات و دانش و اجزای آن. 15
2-4 انواع دانش… 17
2-4-1 دانش ضمنی.. 17
2-4-2 دانش صریح.. 17
2-5 ابزارها و روشهایی جهت تبدیل دانش ضمنی به آشکار. 18
2-6 مدیریت دانش… 19
2-6-1 تعاریف مدیریت دانش… 20
2-6-2 تاریخچه مدیریت دانش… 22
2-6-3 مزایای مدیریت دانش… 23
2-6-4 اهداف مدیریت دانش… 24
2-6-5 اهمیت چارچوب مدیریت دانش… 27
2-6-6 عوامل موثر بر مدیریت دانش… 27
2-6-7 سیستمهای مدیریت دانش… 28
2-6-7-1 فرهنگ… 30
2-6-7-2 فرهنگ سازمانی.. 30
2-6-7-3 فرهنگ و اشتراك دانش… 32
2-6-8 نسلهای مدیریت دانش… 34
2-6-9 چرخه مدیریت دانش… 34
2-6-9-1 یافتن دانش… 35
2-6-9-2 خلق دانش… 36
2-6-9-3 اشتراك دانش… 37
2-6-9-4-موانع اشتراك دانش… 39
2-6-9-5- فناوری و اشتراك دانش… 40
2-6-10- استفاده از دانش… 40
2-6-11- ارزیابی دانش… 41
2-6-12- آشكارسازی دانش یا تبدیل دانش ضمنی به صریح.. 42
2-6-13 مدیریت دانش و سازمانها 44
2-6-13-1 مزایای مدیریت دانش در سازمان. 45
2-6-13-2 موانع اجرای مدیریت دانش در سازمان. 46
2-6-14 پیادهسازی مدیریت دانش… 47
2-6-14-1 موانع پیادهسازی مدیریت دانش… 48
2-6-14-2 سیر تکاملی مدیریت دانش… 49
2-7 معرفی بعضی از مدلها و چارچوبهای مدیریت دانش… 51
2-7-1 مدل « هیسیگ » 51
2-7-2 مدل مارك « م. مك الروی » 52
2-7-3 مدل « بك من » 53
2-7-4 مدل « بكوویتز » و « ویلیامز » 53
2-7-5 مدل پایههای ساختمان دانش… 58
2-7-6 چارچوب مدیریت دانش لوتوس: ساختمند كردن مسئله. 60
2-8 مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات… 60
2-8-1 تفاوت مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات… 62
2-9 کارایــی.. 62
2-9-1- تعاریف کارایی.. 63
2-9-2 اثربخشی و كارایی 64
2-9-3 عوامل مؤثر بر کارآیی.. 66
2-9-4 مفهوم كارایی 67
2-9-5 راههای افزایش كارایی 72
2-10 پیشینهی تحقیق.. 74
2-10-1 تحقیقات داخلی.. 75
2-10-2 تحقیقات خارجی.. 82
2-11 چارچوب نظری تحقیق.. 84
2-12 مدل مفهومیتحقیق.. 85
2-13 فرضیات تحقیق.. 85
2-14 خلاصه فصل.. 85
3-1 مقدمه. 87
3-2 روش تحقیق.. 87
3-3 جامعه آماری.. 88
3-4 نمونه آماری.. 88
3-5 روش تجزیه و تحلیل دادهها 89
3-5-1 ضریب هبستگی.. 89
3-5-2 ضریب همبستگی ساده یا پیرسون. 90
3-5-3 روش آلفای كرونباخ.. 92
3-6 روایی تحقیق.. 92
3-7 پایایی تحقیق.. 93
4-1-مقدمه. 95
4-2 تحلیل دادههای جمعیت شناختی.. 96
4-2-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرتحصیلات… 96
4-2-2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سن.. 97
4-2-3-توزیع فراوانی پاسخگویان براساس پیاده سازی نظام چهارمرحلهای مدیریت دانش… 98
4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرکارایی.. 99
4-3 آزمون فرضیههای تحقیق.. 100
4-3-1 فرضیه فرعی اول: بین مرحله خلق دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 100
4-3-2 فرضیه فرعی دوم: بین مرحله ذخیره دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 101
4-3-3-فرضیه فرعی سوم: بین مرحله نشر دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 102
4-3-4-فرضیه فرعی چهارم: بین مرحله کاربرد دانش و کارایی شعب بانک رابطه معناداری وجود دارد. 103
4-3-5-فرضیه اصلی: بین پیاده سازی چهار مرحلهای دستیابی به دانش و کاربرد آن و کارآیی شعب بانک رابطه معنا داری وجود دارد. 104
5-1 مقدمه. 106
5-2 خلاصه. 106
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 107
5-4 نتیجه گیری.. 109
5-5 پیشنهادها 110
5-5-1 پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج تحقیق.. 110
5-5-2 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 111
5-6 محدودیتهای تحقیق.. 111
فهرست منابع. 112
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1. تبدیل دانش بین انواع ضمنی و آشکار (منبع: افرازه، عباس، 1384) 57
جدول 2-2 ابزارهای استفاده از فرآیند دانش (منبع: افرازه، عباس، 1384) 59
جدول 2-3. مولفههای نوآوری در لوتوس… 60
جدول 3-1: اطلاعات مربوط به جامعه آماری.. 89
جدول 3-2: پایایی متغیرهای پژوهش… 93
جدول 4-1 : بررسی توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرتحصیلات… 96
جدول 4-2 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرسن.. 97
جدول 4-3: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر پیاده سازی نظام چهار مرحلهای دستیابی به دانش… 98
جدول 4– 4 : بررسی توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیرکارایی.. 99
جدول 4-5 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله خلق دانش و کارایی شعب بانک… 100
جدول 4–6 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله ذخیره دانش و کارایی شعب بانک… 101
جدول 4-7 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله نشر دانش و کارایی شعب بانک… 102
جدول 4-8 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله کاربرددانش و کارایی شعب بانک… 103
جدول 4-9 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر پیاده سازی نظام چهار مرحلهای دستیابی به دانش…. 104
فهرست شکل
عنوان صفحه
شکل 2-1 مدل حلزونی نوناکا و تاکوچی (منبع: افرازه، عباس، 1384) 55
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 : درصدپاسخگویان بر حسب متغیرتحصیلات… 96
نمودار 4-2: درصدپاسخگویان بر حسب متغیرسن.. 97
نمودار 4-3 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر پیاده سازی نظام چهار مرحلهای دستیابی به دانش… 98
نمودار 4–4 : درصدپاسخگویان بر حسب متغیرکارایی.. 99
نمودار 4-5 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله خلق دانش و کارایی شعب بانک… 100
نمودار 4-6 : ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله ذخیره دانش و کارایی شعب بانک… 101
نمودار 4-7: ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله نشر دانش و کارایی شعب بانک… 102
نمودار 4-8: ضریب همبستگی پیرسون، بررسی رابطه بین مرحله کاربرددانش و کارایی شعب بانک… 103
نمودار 4-9 : درصدپاسخگویان بر حسب متغیر پیاده سازی نظام چهار مرحلهای دستیابی به دانش… 104
چکیده
سوال اصلی این مطالعه اینست که: آیا پیاده سازی مدیریت دانش رابطه معناداری با کارآیی کارکنان شعب بانک ملی دارد؟ برای استخراج مدل مفهومی، نظریهها ومدلهای مرتبط با موضوعات وتحقیقات پیشین به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور محقق در پژوهش حاضر از میان کارکنان شعب بانک ملی شرق استان فارس تعداد 35 نفر را به عنوان حجم نمونه تعیین، وپرسشنامههارا بر اساس نمونه گیری طبقهبندی متناسب و سپس به صورت تصادفی ساده (در دسترس) بین افراد جامعه توزیع کرده است. در این تحقیق از دو پرسشنامه مدیریت دانش و کارآیی استفاده گردید. روایی تحقیق به شیوه محتوایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرم افزارspss و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که که بین مؤلفههای مدیریت دانش با کارآیی کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد، یعنی با افزایش سطح مدیریت دانش، کارآیی کارکنان نیز افزایش مییابد
کلمات کلیدی: مدیریت دانش، کارآیی، خلق دانش، ذخیره دانش، نشر دانش، کاربرد دانش.
فصل اول:
کلیات