2-1-2- راهبردهای مقابلهای 25
2-1-2-1- انواع راهبردهای مقابلهای 31
2-1-2-2- راهبردهای مقابلهای تحصیلی 36
2-1-3- تابآوری 38
2-1-3-1- عوامل محافظ و عوامل آسیب زا 42
2-1-3-2- مدلهای تابآوری 44
2-1-3-2-1- مدل جبرانی 44
2-1-3-2-2- مدل چالشی 45
2-1-3-2-3- مدل حفاظتی 45
2-2- تحقیقات پیشین 46
2-2-1- جهتگیری هدف و تابآوری 46
2-2-2- جهتگیری هدف و راهبردهای مقابلهای تحصیلی 49
2-2-3- راهبردهای مقابلهای تحصیلی و تابآوری 51
2-2-4- تفاوتهای جنسیتی در جهتگیریهای هدف 53
2-2-5- تفاوتهای جنسیتی در راهبردهای مقابلهای 54
2-2-6- تفاوتهای جنسیتی در تابآوری 56
3- روش پژوهش 58
3-1- طرح پژوهش 58
3-2- جامعهی آماری 59
3-3- مشارکت کنندگان در تحقیق 59
3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها 11
3-5- ابزارهای اندازهگیری 60
3-5-1- پرسشنامهی اهداف پیشرفت (AGQ) 60
3-5-2- پرسشنامهی تابآوری (CD-RISC) 61
3-5-3- پرسشنامهی راهبردهای مقابلهی تحصیلی (ACI) 62
3-6- روش جمع آوری اطلاعات 63
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 64
4- یافتههای پژوهش 67
4-1- یافتههای توصیفی پژوهش 67
4-2- ماتریس همبستگی متغیرهای مدل پژوهش 68
4-3- یافتههای مربوط به سؤالهای پژوهش 69
4-3-1- بررسی مدل پژوهش 69
4-3-1-1- سؤال اول پژوهش 69
4-3-1-2- سؤال دوم پژوهش 70
4-3-1-3- سؤال سوم پژوهش 73
4-3-1-4- سؤال چهارم پژوهش 74
4-4- یافتههای مربوط به تفاوتهای جنسیتی 75
4-4-1- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی جهتگیری هدف 75
4-4-2- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی راهبردهای مقابلهای تحصیلی 76
4-4-3- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی تابآوری 77
5- بحث و نتیجه گیری 78
5-1- پیش بینی تابآوری بر اساس جهتگیریهای هدف 78
5-2- پیشبینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس جهتگیریهای هدف 79
5-3- پیشبینی تابآوری بر اساس راهبردهای مقابلهای تحصیلی 81
5-4- نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای تحصیلی در ارتباط بین جهتگیریهای هدف و تابآوری 82
5-5- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی جهتگیری هدف 84
5-6- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی راهبردهای مقابلهای تحصیلی 84
5-7- تفاوتهای جنسیتی در زمینهی تابآوری 85
5-8- کاربردهای پژوهش 86
5-9- پیشنهادهای پژوهش 86
5-10- محدودیتهای پژوهش 87
فهرست منابع 88
منابع فارسی 88
منابع انگلیسی 93
پیوستها 99
1-1-مقدمه
“خسته شدم، هنوز دارم بابت این قضیهی لعنتی حرص میخورم، هر لحظه هم بد و بدتر میشه. حس وحشتناکیه”. این مثالی است از گفتگوی درونی یک شخص که در مسیر راهبرد مقابلهای اجتنابی قرار گرفته است (اشنایدر، 2001). این فرد قصد دارد که از رویارویی با عامل استرسزا بگریزد اما هرچه سعی میکند کمتر به آن توجه کند فضای بیشتری از ذهنش اشغال میشود. راهبردهای مقابلهای که به آنها راهبردهای مدارا نیز گفته میشود، به اقدامات رفتاری و شناختی و نیز راهبردهای آگاهانهای اطلاق میشود که افراد در مواجهه با اتفاقات چالش برانگیز، منفی و دشوار زندگی به کار میگیرند (لازاروس و فلکمن، 1984؛ به نقل از مونِتا و اسپادا، 2009).
مفهوم مقابله برای اولین بار در سال 1966 توسط لازاروس معرفی شد. او معتقد بود که واکنش به استرس شامل سه مرحله میباشد. ابتدا، ارزیابی اولیه که شامل مشاهدهی یک خطر است. مرحلهی دوم شامل ارزیابی ثانویه میباشد که به معنای جستجوی یک پاسخ در ذهن است و در مرحلهی سوم به کارگیری پاسخ یا به عبارتی مقابله، مدنظر است ( کاستا، 1990). فلکمن و لازاروس (1985) بیان میکنند که انتظار میرود که مقابله با مفهوم هرآنچه که میتواند برای تغییر شرایط انجام پذیرد مطابقتکند (پیریو و زلارس، 1999). برای مثال انتظار میرود که مقابلهی مسئله مدار در شرایطی که موقعیت، غیر قابل تغییر به نظر میرسد، به کار گرفته شود (لازاروس و فلکمن، 1980؛ به نقل از پیریو و زلارس، 1999).