1-8-3 قلمروزمانی…………………………………………………………………………………………………………………….9
1-9 تعریف واژه ها واصطلاحات فنی و تخصصی………………………………………………………………………….9
1-9-1تعریف مفهومی………………………………………………………………………………………………………………..9
1-9-2تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………….10
1-10مراحل تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………11
1-11ساختار پایاننامه………………………………………………………………………………………………………………….12
جمع بندی فصل اول………………………………………………………………………………………………………………….13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….15
بخش اول : مدیریت زنجیره تامین …………………………………………………………………………………….16
2-2 تاریخچه مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………17
2-3 تعاریف ومفاهیم مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………19
2-4 اجزاء زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………..20
2-5 ابعاد مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………..21
2-6 زنجیره تامین اصلی(محوری)………………………………………………………………………………………………..23
2-7 زنجیره های تامین داخلی……………………………………………………………………………………………………..23
2-8 زنجیره های تامین خارجی …………………………………………………………………………………………………..24
2-9 زنجیره ارزش …………………………………………………………………………………………………………………….25
2-10 مدل های زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………..26
2-11 طرح کلی زنجیره تامین………………………………………………………………………………………………………28
2-12 فرایند های عمده مدیریت زنجیره تامین……………………………………………………………………………….28
2-13 فازهای اصلی مدیریت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….30
2-13-1 فازاول: طراحی مفهومی………………………………………………………………………………………………….30
2-13-2 فاز دوم: طراحی جزییات و تست……………………………………………………………………………………30
2-13-3 فاز سوم: پیاده سازی…………………………………………………………………………………………………….31
2-14 عملکرد مدیریت دربرابرچالش های زنجیره تامین………………………………………………………………..31
2-15 انواع زنجیره تامین……………………………………………………………………………………………………………..32
2-16 نتیجه گیری بخش مدیریت زنجیره تامین………………………………………………………………………………35
بخش دوم: مدیریت کیفیت زنجیره تامین ………………………………………………………………………….36
2-17 کلیات مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….37
2-18 تعاریف مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………..37
2-19 اصول ومفاهیم TQM و SCM و ارتباط بین آن ها ……………………………………………………………….38
2-20 تکامل مدیریت کیفیت زنجیره تامین…………………………………………………………………………………….40
2-21 اصول مدیریت کیفیت جامع………………………………………………………………………………………………..41
2-22 جمع بندی بخش مدیریت کیفیت زنجیره تامین……………………………………………………………………..43
بخش سوم: برنامه ریزی نابع سازمانی( ERP )………………………………………………………………..44
2-23 برنامه ریزی منابع سازمان ERP…………………………………………………………………………………………..45
2-24 سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………………………..45
2- 25 مدیریت زنجیره تامین وبرنامه ریزی منابع سازمانی……………………………………………………………….46
2-26 استقرارسیستم برنامه ریزی منابع سازمان……………………………………………………………………………….46
2-27 مزایای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی……………………………………………………………….47
2-28 چالش های سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان…………………………………………………………………47
2- 29 دلایل موفقیت ERPدر ایران…………………………………………………………………………………………..48
2-30 نتیجه گیری بخش برنامه ریزی منابع سازمانی………………………………………………………………………..49
بخش چهارم: شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه………………………………………………………..…………50
2-31 صنعت پتروشیمی………………………………………………………………………………………………………………51
2-32 تاریخچه شرکت پتروشیمی ………………………………………………………………………………………………..51
2-33 ماموریت اصلی شرکت……………………………………………………………………………………………………….52
2-34 شرکت پلیمـر کرمانشـاه (سهامی خاص)………………………………………………………………………………52
2-35 مشخصات طرح…………………………………………………………………………………………………………………53
2-36 کاربرد محصولات………………………………………………………………………………………………………………53
2-37 پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..54
2-37-1 پیشینه داخلی………………………………………………………………………………………………………………..54
2-37-2 پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………………….56
جمع بندی فصل دوم………………………………………………………………………………………………………62
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………64
3-2 نوع روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..64
3-3 قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….65
3-3-1 قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………………66
3-3-2 قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………..66
3-3-3 قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………………66
3-4 جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………..66
3-4-1 جامعه……………………………………………………………………………………………………………………………66
3-4-2 نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………….66
3-5 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………..67
3-6 روایی ابزار تحقیق………………………………………………………………………………………………………………69
3-7 پایایی ابزارتحقیق………………………………………………………………………………………………………………..69
3-8 تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….71
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………73
4-2آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………….74
4-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه…………………………………………………..74
4-2-2 سنجش وضعیت متغیر های تحقیق………………………………………………………………………………….77
4-3 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………78
4-3-1 بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف……………………………..78
4-4 محاسبه همبستگی بین متغیر های تحقیق ……………………………………………………………………………..79
4-5 مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………..81
4-5-1 مدل ساختاری پژوهش…………………………………………………………………………………………………..81
4-5-2 شاخص های برازش…………………………………………………………………………………………83
4-5-3 آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………….86
جمع بندی فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………….104
فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
5-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….91
5-2 نتایج برگرفته از آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………… 91
5-3 پیشنهاد های پژوهش……………………………………………………………………………………………………….94
5-3-1 پیشنهاد براساس یافته ها……………………………………………………………………………………………….94
5-3-2 پیشنهادهای آتی…………………………………………………………………………………………………..96
5-4 محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………..96
پیوست ها و ضمائم…………………………………………………………………………………………………………………97
فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………….100
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………….100
منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………102
چکیده
مدیریت کیفیت زنجیره تامین رویکرد جدیدی است که در سال های اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده است. یک رویکرد یکپارچه سازی برای برنامه ریزی و کنترل مواد و اطلاعات میباشد که از تامین کنندگان تا مشتریان جریان دارد. که این امر با وجود نرم افزارERP بهتر صورت می پزیرد. سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان جریان اطلاعات، پیاده سازی، کنترل، درمورد منابع و محل استقرار شرکت ها را در مکان های مختلف بهبود می بخشند. در این مطالعه که با هدف بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با استفاده از سیستم های ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه صورت گرفته ، ابتدا برای نوشتن فرضیه ها از مدل مفهومی و سپس از روش کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. این مطالعه در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد که برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید، در یک تقسیم بندی دیگر این تحقیق در دسته توصیفی به روش پیمایشی از لحاظ زمانی مقطعی و از لحاظ محیط جفرافیایی، قیاسی می باشد. که برای تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی داده ها از آزمون K-S ، ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری، برازش مدل و… با استفاده از نرم افزار SPSS 16 ،AMOS 20 استفاده گردید. در نهایت پس از آزمون فرضیه ها نتایج حاکی از آن است که به کارگیری ERP در مدیریت کیفیت زنجیره تامین در افزایش و بهبود عملکرد و برتری رقابتی شرکت پتروشیمی موثر می باشد.
واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت، سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، زنجیره تامین، عملکرد سازمانی.
1-1مقدمه
امروزه مهمترین عامل برای موفقیت شرکت ها در بازار رقابتی، برآورده کردن نیازهای مشتریان است. شرکت ها پی برده اند که بهینه سازی عملیات در چهار دیواری شرکت برای دستیابی به سرآمدی کسب وکار کافی نیست، بنابراین برای بهبود عملکرد از یک طرف به مشارکت تامین کنندگان در بهبود کیفیت و از طرف دیگر برآورده کردن خواسته های مشتریان نیاز دارند(احمدی کهنعلی،1387). در رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر، باید محصولاتی متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمات رسانی سریع، موجب افزایش فشار هایی شده است که قبلا وجود نداشته است، در نتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها بر آیند. در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. اینک سازمان ها دریافتند جهت بقاء خود در محیطی که تنوع و مسئولیت پذیری آن ها بالا باشد، باید قادر باشند تا خود را با تغییرات آینده تطابق دهند. نیازمندی های مشتری به طور مداوم در حال تکامل بوده و چرخه عمر محصول نیز کوتاه تر می گردد. بنابراین، زنجیره تامین می بایستی بتواند به بازار پاسخ دهد. در کسب و کار دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تامین به عنوان ابزاری جهت دستیابی به سود اقتصادی کوتاه مدت و مزیت رقابتی بلند مدت محسوب می گردد. مدیریت زنجیره تامین به عنوان مجموعه ای از رویکردها و تلاش هایی به شمار می رود که از تولید کنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان حمایت نموده و زنجیره ارزش را به گونه ای هماهنگ می نماید که محصولات در مقادیر مناسب، و مکان مناسب تولید و توزیع گردیده تا در نتیجه رضایت مشتری حاصل گردد(ملکی،1392). براین اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، خدمت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام می شده اند، اینک به سطح زنجیره عرضه انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیتها است. امروزه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک دردنیا مطرح است. مدیریت زنجیره تأمین SCM پدیده ای است که در دهه 90 میلادی ظهور یافته و اینکار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می شود که رسما ازیکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهای مواد، اطلاعات و جریانهای مالی به یکدیگر مربوط می شوند. این سازمانها می توانند بنگاه هایی باشندکه مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و خرده فروشی تولید می کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می توان یکی ازاین سازمانها در نظرگرفت(نقاده،1391). همچنین اجرای ERP شرکت ها را توانمند می سازد به سمت یک مدل شرکت تجاری گسترش یافته که ارزش اقتصادی را از طریق مجموع زنجیره تامین افزایش می دهد، حرکت کنند. به منظور بهره مند شدن ازکارایی و بازدهی زنجیره تامین، شرکت ها نیازمند مبادله حجم انبوهی از اطلاعات عملکردی برنامه ریزی، اعم از اطلاعات قرارداد های سالیانه و گزارش های دوره ای تا زمان واقعی می باشند (اسکات و کندی، 2000). بنابراین در دنیای رقابتی امروزه سازمان ها باید با مدیریت کیفیت توانمند زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمانی سطح تولید و خدمات رسانی، را در جهت رفع خواسته های مشتریان با استفاده از منابع وامکانات موجود و یکپارچه سازی در سطح دیگر سازمان های زنجیره تامین با کمترین هزینه، افزایش دهد. در این رساله ما به دنبال بررسی تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر روی مدیریت کیفیت زنجیره تامین هستیم از این رو، در این فصل از رساله به توضیح کلیات پژوهش می پردازیم و در فصول بعدی، شرح و بسط موضوع را پی خواهیم گرفت.
1-2 بیان مساله
با اینکه در سال های اخیر توجه زیادی به مفهوم زنجیره تامین شده است ولی توجه به ارتباط متقابل آن با دیدگاه مدیریت کیفیت در اغلب موارد بسیار سطحی و در قالب موضوعات فرعی پرداخته شده است. اگرچه اهمیت مدیریت کیفیت جامع در سراسر دنیا پذیرفته شده است اما جا دارد که افراد رویکرد تمرکز یافته تری را برای ارزیابی موضوعات مدیریت کیفت در بستر زنجیره تامین داخل و خارج شرکتها به کار بندند. تاثیر جنبش کیفیت بر بازار جهانی در30 سال اخیر این بوده است که بین شرکتهایی که اقدام به استفاده از نظریات مشتریان در طراحی و تولید کرده اند نسبت به شرکتهایی که چنین نکردهاند اختلاف وجود دارد و این اختلاف در سود و زیان آنها منعکس شده است. در دهه گذشته شرکتها نه تنها نیازمند بهبود بی وقفه کیفیت بودهاند بلکه ضرورت داشته تا در بازارهای دنیای در حال تغییر روزافزون به طور سریع و کارا رقابت نمایند در نتیجه فلسفهای به نام مدیریت زنجیره تامین مطرح شد که به معنی همکاری بین سازمانی شرکتها و ادغام اقدامات استراتژیک و نیز فرایندهای بالا دستی و پایین دستی آنان به منظور تعالی در فرایندهای کسب وکار میباشد. مدیریت کیفیت زنجیره تامین عبارت است از هماهنگی رسمی و یکپارچه سازی فرایندهای کسب وکار کلیه سازمانهای عضو شبکه تامین برای اندازهگیری، تجزیه وتحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به منظور اینکه ایجاد ارزش کرده و رضایت مشتریان را کسب نماید(رابینسون و مالهوترا،2005).
در دهه 80 میلادی با افزایش تنوع در الگوهای موردانتظار مشتریان، سازمانها به طور فزایندهای به افزایش انعطاف پذیرش در خطوط تولید و توسعه محصولات جدید برای ارضای نیازهای مشتریان علاقه مند شدند. در دهه 90 میلادی، به همراه بهبود در فرایندهای تولید و به کارگیری الگوهای مهندسی مجدد، مدیران بسیاری از صنایع دریافتند که برای ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهای داخلی و انعطاف پذیری در توانائیهای شرکت کافی نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکی با سیاستهای توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشی، رویکردهای زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. سیستمهای اطلاعاتی که در دهههای گذشته مورداستفاده قرار می گرفت دارای ضعف و یا عدم برخورداری ازمزیتی بودند که همان یکپارچگی سیستمها است. فعالیتهای درون سازمان درارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. این ارتباط سبب میشود برای برنامهریزی هریک از این فعالیتها در زنجیره ارزش نیازمند اطلاعاتی از سایر حوزههای کارکردی باشیم. از این رو یکپارچگی سیستمهای اطلاعاتی سبب تسهیل و تسریع برنامهریزی منابع سازمانی میشود. کاهش فعالیتهای اضافی و فعالیتهای مازاد، برنامه ریزی جامع و دقیق و حصول تصمیم گیریهای دقیقتراز مزایای یکپارچگی است. سیستمهای برنامهریزی جامع منابع سازمان بر محور پاسخگویی به این نیاز شکل گرفتند. به طور خلاصه برنامه ریزی منابع سازمان را می توان راهکاری یکپارچه برای برنامهریزی و مدیریت تمامی منابع سازمان تعریف کرد(شفیعزاده، 1383).
در دو دهه اخیر با تحولاتی که در بازارهای جهانی شکل گرفته است، مدیریت زنجیره تامین نیز با چالشهای متعددی رو برو شده است و رویکردهای سنتی به مدیریت زنجیره تامین کارائی خود را از دست داده اند. در نتیجه تلاشهای زیادی در زمینه بهبود زنجیره تامین انجام شده است(رومانو و وینلی، ٢٠٠١ ) زیرا محققان دریافتند که در مدلهای موجود مدیریت زنجیره تامین کاستی هایی وجود دارد که اثر بخشیشان را مختل کرده است. بنابراین به کیفیت بعنوان یک متغیر استراتژیک توجه کرده اند که نه تنها در شرکتهای منفرد بلکه در زنجیره تامین که شرکت بخشی از آن است، باید مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت سطح کیفیتی که مشتری نهایی دریافت می کند، نتیجه اقدامات مدیریت کیفیت هر واحد در زنجیره تامین است و هر شرکت مسئول نتایج نهایی است. این به معنی جابهجایی در رویکرد مدیریت کیفیت از توجه صرف به شرکت و سیستمهای داخلی کیفیت به دید وسیع تری است که مشتریان و تامین کنندگان را مورد توجه قرار دهد. به عبارت دیگر به زنجیره تامینی که شرکت در آن فعالیت می کند، توجه شده است(احمدی کهنعلی، 1387). مدیریت کیفیت، عملکرد میان رشته ای در صنایع و سازمانها است. و در کنترل، هدف متقابل پیچیده فرآیندهای ناهمگن در یک محیط بسیار پویا است. از دیدگاه ماکروسکوپی این است که، مدیریت کیفیت به فرایند تصمیم گیری در همه سطح کارآفرینی، از شبکه های تولید و زنجیره تامین گرفته تا سطح کارگاه، که در آن پارامترهای محصول و فرآیند باید به منظور حفظ ثبات و قابلیت کنترل و اقتباس شود کمک میکند. مدیریت کیفیت، عملکرد مهمی برای شبکههای تولید زنده است. به منظور اینکه تصمیمگیرندگان واجد شرایط اصول اساسی مدیریت کیفیت درشبکه تولید را درک کنند، شبیه سازی وآموزش محیط زیست مبتنی بربازی توسعه یافته است، که میتواند علاوه براینکه برای درک چگونه عوامل انسانی مورد استفاده است تحت تاثیر کیفیت تصمیم گیری در شبکه های تولید پیچیده قرارمیگیرد. برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) و مدیریت زنجیره تامین(SCM) نشان دهنده اطلاعات مهم گزینههای سرمایهگذاری تکنولوژی برای عملیات است، که درادبیات علمی برای تواناییهای بالقوه خود به منظور بهبود عملکرد کسب و کاراست(فن سو،2010).
با توجه به مطالب ذکر شده و مباحث مطرح شده در منابع مربوطه و همچنین ضرورتهای موجود، ما را برآن داشت که در این پژوهش به بررسی مدیریت کیفیت زنجیره تامین و پیاده سازی سیستم برنامهریزی منابع سازمانی در زنجیره تامین به یکپارچه سازی جریان مواد و منابع و اطلاعات و… که در بسیاری از سازمانها مد نظر قرار نمیگیرد بپردازیم. زیرا مفهومERP مستلزم به دست آوردن دانش از بهترین شیوه های کسب وکار و استفاده از این شیوه برای بهبود و یا تغییر کامل قوانین موجود است. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را به عنوان بسته هایی با قابلیت تنظیم سیستمهای اطلاعاتی که تمام اطلاعات و فرآیندهای مبتنی بر اطلاعات درون یا میان وظیفه ای در یک سازمان را یکپارچه میکند، تعریف کرده اند. چنین سیستمی ممکن است شامل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت منابع انسانی(HRM)، بازاریابی و نرم افزار حسابداری ، کارآموزان و منابع علمی ، مدیریت زنجیره تامین (SCM) وسیستم اطلاعات کتابخانه ای (LIS) باشد(کالیما و همکاران،2014). در نهایت کلیه فعالیتهای یک سازمان به مشتریان ختم میشود و کلیه تلاشها باید برای رسیدن به رضایت مشتریان صورت گیرد. همانگونه که غلامیان در سال 1385 اشاره کرده برای حضور موفق در بازار پویای امروزی باید یک جزء مهم به نام مشتری را مدنظر قرار داد. رمز بقای سازمانهای امروزی در درک و شناخت نیاز مشتریان و پاسخگویی سریع به این نیازها نهفته است. در این تحقیق ما به دنبال آن هستیم که با روش های علمی و مستند و با تکیه بر موضوع تحقیق به بررسی نتایج تاثیر پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی برمدیریت کیفیت زنجیره تامین در شرکت مورد مطالعه دست یابیم.
1– 3 اهمیت وضرورت اهداف تحقیق
در زمینه اهمیت و ضرورت، شرکتها باید ابعاد رقابتی خود را بهبود بخشند که یکی از این ابعاد کیفیت است. کیفیت نه تنها بعنوان معیاری برای برنده شدن می باشد بلکه برای بسیاری از شرکتها بعنوان معیار تعیین صلاحیت در نظر گرفته میشود. با وجود اینکه در سالهای اخیرتلاشهای زیادی در جهت بهبود زنجیره تامین شده است، اما در زمینه بکارگیری مدیریت کیفیت در طول زنجیره تامین و همچنین استفاده از برنامه ریزی منابع سازمان توجه کمی صورت گرفته است. بنابراین مدیریت کیفیت زنجیره تامین برای عملکرد مناسب نیازمند برنامه ریزی منابع سازمانی است. سازمانهای کسب وکار، امروزه با محیط رقابتی پیچیده تری ازقبل رو به رو هستند. شرکت تنها بخشی واحدی اززنجیره تامین است. بنابراین، شرکتها با تمرکز براستراتژی زنجیره تامین به ساده کردن بهره وری عملیات، بهبود کیفیت محصول، وکاهش هزینههای تولید اقدام می کنند. یکی از دلایل انجام این طرح کاهش هزینه های قابل توجه به دست آمده توسط بهبود تواناییها و ظرفیتهای شرکت است(فن سو، 2010). اتخاذ سیستم های برنامهریزی منابع سازمانی ممکن است با فشار از رقبا، یا با درخواست انگیزه از همکاران و یا مشتریان در زنجیره تامین برای ارتباط و یا ارتقاء سیستم، شکل گیرد. هنگامی که سیستم های برنامهریزی منابع سازمانی به طور کامل در یک سازمان کسب و کار به کار گرفته شوند می توانند به مزایای بسیاری از جمله: کاهش چرخه زمان، معاملات سریعتر، مدیریت مالی بهتر، بهبود کارآیی که به سود دهی بیشتر یا افزایش سهم بازار منجر میشود، افزایش شفافیت فرایند برای مشتری، افزایش رضایت مشتری، کاهش سرمایه گذاری در تجهیزات، کاهش هزینههای سفارش و تولید و … دست یابند(اینزه و همکاران، 2013).
1-4 اهداف تحقیق
در تحقیق اهداف به دو صورت اصلی و ویژه مطرح می شود. هدف اصلی عبارتند از منظور و مقصود نهایی از انجام پژوهش. هدف اصلی مستقیماً از مساله پژوهش مشتق می شود؛ در واقع یکی از اهداف اصلی، خود موضوع تحقیق است که معلوم می دارد پژوهش چه چیز را دنبال می کند و یا قصد تعیین آن را دارد. همچنین هدف اصلی دیگر، معمولاً پیشنهاد هایی است که براساس یافته ها ارایه می شوند. اهداف ویژه تحقیق که اصولاً از مساله پژوهش و اهداف اصلی نشأت می گیرند را می توان «خرده مساله پژوهش» نیز نامید که در راستای رسیدن به اهداف اصلی مطرح می شود.
1-4-1 اهداف اصلی
1- تعیین تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با استفاده از ERP درعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
2- تعیین تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تامین با استفاده از SCMدرعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
1-4-2 اهداف ویژه
1- تعیین تاثیر کیفیت اطلاعات ، بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
2- تعیین تاثیر کاربردسیستم، بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
3- تعیین تاثیرات شخصی بر سیستم ERP درعملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
4- تعیین تاثیرات سازمانی بر سیستم ERP در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
5- تعیین تاثیر مشارکت استراتژیک با تامین کنندگان بر شیوه های SCM در عملکرد شرکت پتروشیمی
کرمانشاه.
6- تعیین تاثیر ارتباط با مشتری بر شیوه های SCM در عملکرد شرکت پتروشیمی کرمانشاه.
7- تعیین تاثیر سطح با اشتراک گذاشتن اطلاعات و کیفیت بر شیوه های SCM درعملکرد شرکت
پتروشیمی کرمانشاه.
1-5 فرضیه های تحقیق
فرضیه حدس بخردانه ای درباره رابطه دو یا چند متغیر است که به صورت جمله ای خبری بیان شده
و نشانگر نتایج مورد انتظار است. به بیان دیگر، فرضیه حدسی است زیرکانه و علمی که باید به کمک
واقعیات ( داده ها) مورد بررسی قرار گرفته و سپس تایید یا رد گردد.
1-5-1فرضیه های اصلی
1-مدیریت کیفیت زنجیره تامین با استفاده ازERP در عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
2-مدیریت کیفیت زنجیره تامین با استفاده ازSCM در عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دار
1-5-2 فرضیه های فرعی
1- کیفیت اطلاعات برسیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.
2- کاربرد سیستم بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.
3- تاثیرات شخصی بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.
4- تاثیرات سازمانی بر سیستم ERP تاثیر مثبت و معناداری دارد.
5- مشارکت استراتژیک با تامین کنندگان بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.
6- ارتباط با مشتری بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.
7- سطح با اشتراک گذاشتن اطلاعات و کیفیت آنها بر شیوه های SCM تاثیر مثبت و معناداری دارد.
1-6 جامعه
یک جامعه پژوهش(آماری)، همه اعضایی هستند که یافته های پژوهش را به آن تعمیم می دهیم که در واقع دارای ویژگی های همگون، مشترک، و قابل اندازه گیری می باشند و با اهداف موضوع تحقیق کاملاً مرتبط اند (احمدی و همکاران، 1392). جامعه مورد نظردر این پژوهش شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.
1-7 مدل مفهومی تحقیق
مدل، از ریشه لاتینی Modus به معنای اندازه گرفته شده است. مدل همچنین به ما کمک میکند که به متن و درون پدیدههایی که نمیتوانیم مستقیما آنها را ببینیم هدایت شویم. مدل جزیی کوچک یا بازسازی کوچکی از یک شیء بزرگ است که از لحاظ کارکرد با شیء واقعی یکسان است (گرجی و برخورداری ،1388). به طور خلاصه می توان گفت که مدل دستگاهی است متشکل از مفاهیم، فرضیه ها و شاخص ها که کار انتخاب و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه ها را تسهیل می کند(ایران نژاد،1382). به منظور ساختن مدل مفهومی این پژوهش، از بسیاری از مقالات و مطالعات در حوزه موضوع تحقیق استفاده شد و در نهایت به تایید اساتید امر رسید. که در شکل (1-1) قابل مشاهده است .
شکل 1-1: مدل مفهومی تحقیق(اینزه و همکاران، 2013).
1-8 قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل: قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی می باشد که در زیر به بیان آنها پرداخته می شود.
1-8-1 قلمرو موضوعی
موضوع پژوهش مورد نظر در ارتباط با بررسی تاثیر مدیریت کیفیت زنجیره تأمین با استفاده از برنامه ریزی منابع سازمانی در عملکرد شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه می باشد.
1-8-2 قلمرو مکانی
پژوهش مورد نظر، از نظر مکانی در شرکت پتروشیمی باختر استان کرمانشاه به انجام رسیده است و همچنین در سایر شرکت ها و صنایع مشابه قابلیت اجرا دارد.
1-8-3 قلمرو زمانی
جمع آوری داده های لازم برای پژوهش حاضر، از میان آزمودنی های پژوهش از بهمن ماه1393آغاز و در شهریورماه 1394 پایان یافت.
1-9 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی
1-9-1 تعریف مفهومی
- مدیریت کیفیت زنجیره تامین
آخرین مرحله در حرکت کیفیت جامع است و به “هماهنگی رسمی و یکپارچگی فرایند های کسب و کار اشاره دارد که همه سازمانهای شریک در زنجیره تامین را برای سنجش ، تجزیه و تحلیل و بهبود مستمر محصولات، خدمات و فرایندها به منظور ایجاد ارزش و دستیابی به رضایت مشتریان را در بر می گیرد.(مالهوترا ورابینسون، 2005).
- زنجیره تامین
زنجیره تامین شامل همه مراحلی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم خواستههای مشتری را برآورده میسازد(زندحسامی،1391).
- برنامه ریزی منابع سازمانی
مجموعه ای از برنامه های کاربردی در یک بستر نرم افزاری که فرایند های اصلی کسب وکار را در یک سازمان یکپارچه می سازند. چنین مکانیسمی باعث تسهیل جریان اطلاعاتی ، استاندارد نمودن فرایند ها ، پیوستگی اطلاعات عملیاتی، یکپارچگی اطلاعات مالی و سفارش مشتری می گردد(دفت، ریچارد آل1999).
- عملکرد سازمانی
عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. عملکرد را مقبولیت نتایج برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان می دانند که محصولات، خدمات، اطلاعات و تصمیمات یا رخدادهای کارکردی مانند ارائه ها و رقابت ها را دریافت می کنند( رضاییان، 1390).
تعریف عملیاتی
- کیفیت اطلاعات: کیفیت اطلاعات تمامی ویژگی های یک محصول که در توانایی آن برای برآورده نمودن نیازهای تصریح شده یا تلویحی موثر است می گویند . کیفیت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با ارزش اطلاعات دارد. هنگام بازیابی کیفیت اطلاعات، نهایتاً عوامل زیر تعیین کننده خواهند بود: تناسب، اعتمادپذیری، اعتبار، معنابخشی در طول زمان، کامل بودن، دقت، زیبایی گرایی، به هنگام بودن. از یک سو، ارزش اطلاعات بستگی به جنبه های کیفیت اطلاعات دارد و از سوی دیگر به مفاهیمی همچون: آشنایی با منابع اطلاعات، روش های پردازش اطلاعات، کاربرپسند بودن عناصر اطلاعات، پیچیدگی مشکلی که باید حل شود، سطح تشخیص کاربر. در چشم انداز اقتصاد تجاری، ارزش اطلاعات بستگی به چگونگی مشارکت عملی هر قسمت یا مجموعه در راستای هدف مورد نظردارد.
- کاربرد سیستم: کاربرد سیستم(استفاده سیستم) به نحوه و چگونگی استفاده کاربران از سیستم و تاثیر آن بر سازمان اشاره دارد.
- تاثیرات سازمانی: به میزان امکانات و تجهیزات سازمانی که بر روی زنجیره تامین اثر مثبت یا منفی می گذارد تاثیر سازمانی گفته می شود. که این تاثیر می تواند نیروی انسانی، کیفیت اطلاعات، تولید و… در زنجیره تامین را تحت شعاع خود قرار دهد.
- تاثیرات شخصی: از آنجا که هر شخص متعلق به گروه و یا طبقه خاصی از مردم است از این رو به ناچار لایههای متعددی از برنامهریزی ذهنی متناسب با سطوح مختلف فرهنگ، در آنان وجود خواهد داشت تاثیر شخصی به آن دسته از دانش و توانایی گفته می شود که هر فرد در سازمان می تواند بر روی افکار و اعمال همدیگر وهمچنین سازمان گذارند. دینی(1392).