2-4-3- نقد و بررسی پیشینه مطالعاتی 49
2-5- چارچوب نظری. 50
2-5-1- گیدنز. 50
2-5-2- کاکس. 51
2-5-3- نظریه انصاف. 51
2-5-4- نظریه گروه های مرجع. 52
2-5-5- وروم. 52
2-5-6- ویس و همکاران (1967). 52
2-6- مدل مفهومی پژوهش. 53
2-7- فرضیه های پژوهش. 54
2- 8- جمع بندی فصل. 55
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3- 1- مقدمه. 58
3- 2- روش تحقیق. 58
3- 3- معرفی ابزارهای جمع آوری اطلاعات 59
3- 4- واحد تحلیل. 60
3- 5- جمعیت آماری. 60
3- 6- شیوه نمونه گیری. 61
3- 7- تعیین حجم نمونه. 62
3- 8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق 63
3- 9- تعیین روایی و پایایی. 64
3- 9- 1- روایی (اعتبار). 64
3- 9- 2- پایایی. 64
3- 9- 2- 1- محاسبه آلفای کرونباخ. 65
3- 10- روش تجزیه و تحلیل داده ها. 66
3- 11- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای جمعیت شناختی 66
3-11-1- سن. 67
3-11- 2- جنسیت. 67
3-11-3- تحصیلات. 67
3- 12- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای جمعیت شناختی 67
3-12-1- مشارکت اجتماعی. 67
3-12-2- سرمایه اجتماعی. 68
3-12-3- اعتماد به مافوق (سرپرست). 69
3-12-4- اعتماد به سازمان. 70
3-13- متغیر وابسته. 72
3-14- جمع بندی فصل. 73
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه. 75
4-2- توصیف نمونه و پردازش اطلاعات به دست آمده 75
4-2-1- سن. 76
4-2-2- جنسیت. 77
4-2-3- میزان تحصیلات. 77
-4-2-4- سابقه شغلی. 78
4-2-5- متغیر وابسته:. 79
-4-3- تجزیه و تحلیل داده ها. 79
4-3-1- نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها 80
4-3-1-1- آزمون فرضیه نخست. 80
4-3-1-2- آزمون فرضیه دوم. 80
-4-3-1-3- آزمون فرضیه سوم. 81
4-3-1-4- آزمون فرضیه چهارم. 82
4-3-1-5- آزمون فرضیه پنجم. 82
4-3-1-6- آزمون فرضیه ششم. 83
4-3-1-7- آزمون فرضیه هفتم. 83
4-3-1-8- آزمون فرضیه هشتم. 84
4-3-3- یافته ها و تحلیلهای رگرسیونی چند متغیره تحقیق 84
4-5- خلاصه و نتیجه گیری. 87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 90
5-2- نتایج تئوریکی فرضیات و مقایسه نتایج با پیشینه تجربی تحقیق 90
نتیجه گیری. 93
پیشنهادات راهبردی. 95
پیشنهادات پژوهشی. 96
محدودیتهای تحقیق. 97
منابع فارسی. 99
منابع انگلیسی. 106
مقدمه
محیط کار انسان به مثابه منزل دوم او می باشد و چه بسا کسانی بیشتر ساعات شبانه روز خود را در محیط کار به سر میبرند بنابراین بدیهی است که محیط کار نیز بایستی همچون خانه بر آورنده حداقل نیاز های روحی و روانی افراد باشد تا ضمن کسب در آمد وارتقای سطح دانش و مهارت حرفهای خود به خدمتی صادقانه و موثر بپردازند لذا لازم است تصمیم سازان عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان را به ترتیب اولویت شناسایی نموده و برای افزایش میزان رضایتمندی در سازمان خود راه کارهای عملی اتخاذ و اجرا نمایند (اسکندری شهرکی، 1391).
آن دسته از کارکنان و مدیرانی که در سازمان، از وضعیت خود رضایت دارند، باقی می مانند و با علاقه و انگیزه بیشتر ی اهداف شغلی , فردی و سازمانی را دنبال می کنند. هر چه کارکنان از شغل خود و جنبه های موثر بر آن راضی تر باشند به همان اندازه در پیشبرد اهداف سازمان تلاش بیشتری از خود بروز می دهند همچنین تنوع فعالیتها و آزادی برای اجرای کار تاثیر زیادی در رضایت شغلی دارد (کیت دیوس و نیواستورم , 1375 : 130).
نیروی انسانی ماهر و کارآمد، پربهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارایی هر کشور است. بسیاری از کشورها به رغم کمبود منابع طبیعی در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده و به کارگیری کارایی آنها به رفاه و آسایش رسیدهاند و با گامهای بلند و استوار، مسیر پیشرفت و ترقی را طی میکنند(مشبکی، 1377). مطالعات نشان میدهد که حتی با وجود سرمایه و امکانات قوی، وجود نیروی فعال، شاداب و دارای احساس رضایت از شغل است که میتواند به تحقق بهینه اهداف سازمان کمک کند. رضایت شغلی امری است که رسیدن به بهینه اهداف سازمان کمک کند. رضایت شغلی امری است که رسیدن به ارزشهای مهم شغلی را فراهم میکند. از این رو یکی از عوامل مؤثر در موفقیت هر سازمان، رضایت شغلی کارکنان آن سازمان است (مرآیی، 1379).
در بحث رضایت شغلی، بی علاقگی به کار، ناتوانی در تأمین نیازهای فیزیولوژیک، نداشتن امنیت شغلی، عدم رضایت از نحوه مدیریت سازمان بر کارایی افراد و در نهایت بر کارایی و بهره وری سازمان، اثر منفی دارد و مانع رشد و توسعه لازم برای آن سازمان میشود. کارایی سازمانها و کارکنان آنها نیز عامل مهمی در جلب رضایت و اعتماد مردم نسبت به طرحها و برنامههای اجرایی این برنامه است (شفیع آبادی، 1380). لذا با توجه به مطالب مطرح شده، هدف اصلی تحقیق حاضر آن است که عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر اهواز را شناسائی و راهکارها و پیشنهاداتی جهت افزایش میزان رضایتمندی کارمندان و بسترسازی علل مرتبط با آن ارائه نماید.
1-2- بیان مسأله
یکی از موضوعات مورد توجه در مدیریت نیروی انسانی در سازمان، تأمین نیروهای افراد و ایجاد انگیزه برای بالا بردن کیفیت کار آنان است. شغل هر فرد باید تأمین کننده قسمتی از نیازهای مادی، روانی و اجتماعی او باشد. اما برخی از انسانها به علت مشکلات اقتصادی، ضعف مدیریت، عدم برنامهریزی صحیح و به ویژه توجه نکردن به لزوم ارضاء نیازهای اساسی دچار احساس نارضایتی شغلی شدهاند. افزایش رضایت شغلی باعث برانگیخته شدن کارکنان به کار بیشتر میشود و با افزایش رضایت کارکنان میتوان خدمات بهتری ارائه نمود (مهنه و اسدیان، 1384).
نیروی انسانی در سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مسائل مهمی که در هر سازمان باید مورد توجه قراگیرد، خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن است که ارکان ضروری رضایت از زندگی و از مهمترین متغیرهای رفتار سازمانی به حساب میآید(مرایی، 1389). رضایت شغلی به حالتی مطبوع، عاطفی و مثبت، حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی اطلاق میشود. همچنین رضایت شغلی به طرز تلقی کارکنان نسبت به شغل و سازمان بستگی دارد و وقتی میگوییم فردی دارای رضایت شغلی بالاست، منظور این است که در مجموع شغل خود را دوست دارد و برای آن ارزش قائل است(مجیدی، 1380).
عوامل مختلفی از جمله عوامل اجتماعی، نوع محیط کار و روابط انسانی حاکم بر محیط کار در میزان رضایت شغلی کارکنان مؤثر است (هرلیگل، 1999). علاوه بر این، برخی ویژگیهای فردی مانند سن، تحصیلات و سابقه خدمت بر رضایت شغلی اثر دارند و توجه به این امر نه تنها به شناخت ماهیت رضایت شغلی و فهم بهتر رفتار کمک خواهد کرد، بلکه امکان آن را نیز فراهم میسازد(امتحان، 1381). احساس رضایت از شغل بر اثر مشاهده پیشرفت یا انجام برخی مسئولیتهای اجتماعی و به ظهور رساندن تواناییها و رغبتهای فردی نیز انسان دست میدهد(چاندریاک، 2006).
امروزه شرط بقای هر سیستم سازمانی، توجه عمیق و کافی نمودن به نیورهای انسانی موجود در سازمان و تلاش برای پدید آوردن زمینههای ارزشی تحت عنوان « کارمندان ما ارزشمندترین داراییهای ما هستند» مدنظر میباشد(عسکریان، 1368). با توجه مطالب ذکر شده، سؤال اصلی تحقیق حاضر آن که عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رضایت شغلی کارمندان اداره امور مالیاتی شهر اهواز کدامند؟
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش
سرمایههای انسانی بزرگ ترین ذخایر بالقوه هر کشورند. با اطلاع یافتن از ویژگیهای شخصیت و شناخت علایق و نگرشهای افراد در زمینه فعالیتهای گوناگون، میتوان هدایت صحیح را اعمال کرد و حداکثر رضایتمندی از انجام فعالیت را برای فرد به وجود آورد و علاوه بر تأمین بهداشت روانی، مانع از هدر رفتن نیروی انسانی شد(مصطفایی و روشن، 1389). به عبارت دیگر، عاملهایی متعددی بر افزایش کارایی افراد در سازمان تأثیر گذار است، یکی از عاملهایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد هوش هیجانی است(استوار،امیرزاده و خاتونی، 1389).
ارزشیابی وضعیت کلی افراد نسبت به شغلشان نشان میدهد وقتی فرد در محیط کارش با عوامل متعددی سرو کار دارد، میکوشد شغلی را انتخاب کند که علاوه بر تأمین نیازهای مادی از نظر روانی نیز او را ارضا کند. از طرفی خود نیز دارای شخصیتی منحصر به فرد است، بنابراین گماردن افراد در مشاغل مناسب و بررسی خصوصیات آنها امری لازم است. در غیر این صورت، موفقیتهای سازمان و رسیدن به اهداف را کند میکند(میشل، 1995). برای رسیدن به موفقیتهای شغلی در کارکنان باید به عواملی مثل رضایت شغلی آنها توجه داشت که بر کارایی و بهرهوری سازمان و کارکنان و جلب اعتماد مردم به طرحهای اجرائی مؤثر است(امتحان، 1381). رضایت شغلی یکی از اساسی ترین متغیرهای تأثیرگذار بر رفتار سازمان به حساب میآید و آثار آن، پا را فراتر از محیط سازمان میگذارد و زندگی شخصی و اجتماعی کارکنان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد(رابینز، 1998).
از سوی دیگر، تحقیقی که تمامی متغیرهای تحقیق را به صورت یکجا مورد بررسی و مطالعه قرار داده باشد، بسیار اندک است. همچنی رضایت شغلی بیشتر از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و کمتر پژوهشی از دیدگاه جامعهشناسی به آن نگریسته است. براین اساس، بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر رضایت شغلی در بین کارکنان اداره امور مالیاتی شهر اهواز میتواند به کاهش برخی مشکلات سازمانی کمک کند و به ارتقای سطح عملکرد افراد و رضایتمندی کارکنان اداره مالیاتی شهرستان اهواز بینجامد.
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف کلی
- بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان اداره امور مالیاتی شهر اهواز
1-4-2- اهداف جزئی
- برر