روش این تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است که با توجه به موضوع و اهداف پژوهش که درصد تشخیص نسبی همگامی متغیرها با یکدیگر در جهت منفی است و اینکه الزاماً شناسایی روابط علت و معلولی مد نظر نیست و از آنجایی که تعداد متغیرهای بازیگر در موقعیت آزمایش زیاد است طوریکه از طریق روش تحقیق تجربی کنترل و دستکاری آنها میسر نیست و روش و روش همبستگی ، سنجش و ارزیابی متغیرها و روابط بین آنها را در لحظه ای ویژه و در شرایط واقعی مقدور می سازد این روش صرفا درجات همبستگی و روابط متغیرها را که مد نظر است بررسی می کند همچنین متغیرهای مورد مطالعه از نوع پیوسته می باشند . لذا در این تحقیق از روش همبستگی استفاده می شود تا درجات همبستگی و روابط متغیرها مشخص شود . و برای مقایسه دختران و پسران در عزت نفس و پرخاشگری از روش علمی مقایسه ای استفاده می شود.
2-3 جامعه آماری :
جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانش آموزان ( دختر و پسر ) کلاسهای دوم و سوم پایه متوسطه شهر فیروزآباد به تعداد 2187نفر که شامل ( 1057 پسر و 1130 دختر در رشته های نظری ،کاردانش و فنی حرفه ای است .
3-3 نمونه آماری :
نمونه آماری در این تحقیق شامل 150 نفر پسر و 150 نفر دختر است که در پایه دوم و سوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند .
4-3 روش نمونه گیری :
در این تحقیق گروه های نمونه به تفکیک دختر و پسر و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند . بدین صورت که لیست دانش آموزان از مدارس و اداره ی آموزش و پرورش اخذ و به صورت تصادفی نمونه300 نفری (به تفکیک 150 پسر و 150 دختر ) انتخاب گردید . لازم به یادآوری که گروه نمونه در ابتدا 350 نفر بوده که 33 نفر توسط مقیاس دروغ سنج و 6 نفر بدلیل ناقص بودن پاسخنامه و تعداد 11 نفر بدلیل غیبت در روز آزمون از دور تحقیق خارج گردیدند .
5-3 ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق برای اندازه گیری عزت نفس دانش آموزان از پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت )
و برای اندازه گیری پرخاشگری آن از پرسشنامه پرخاشگری (AQ) آرنولدراچ ،باس و مارک پری استفاده شده است .
1-5-3 پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت ):
کوپر اسمیت (1967)مقیاس عزت نفس خود را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس راجرود و دیموند (1954)انجام داد تهیه و تدوین کرد این مقیاس دارای 58 ماده (سئوال ) که 8 سئوال آن یعنی شماره های 6،13،20،27،34،41،48،55 دروغ سنجش است در مجموع 50 ماده آن به 4 خرده مقیاس ،عزت نفس یکی ، عزت نفس اجتماعی ، عزت نفس خانوادگی ((والدین ) و عزت نفس تحصیلی تقسیم شده است .
2-5-3شیوه ی نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت :
شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر و یک است به این معنا که ماده های شماره 2،4،5،10،11،14،18،19،21،23،24،28،29،30،32،36،45،47،57 پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر می گیرد و بقیه سئوالات بصورت معکوس است یعنی پاسخ خیر آنها یک نمره و پاسخ بلی صفر نمره می گیرد .
بدهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است بگیرد صفر و حداکثر 50 خواهد بود چنانچه پاسخ دهنده از 8 ماده دروغ سنج بیش از 4 نمره بیاورد بدان معناست که اعتبار آزمون پایین است و آزمونی سعی کرده خود را بهتر از آن چیزی که هست جلوه دهد. :
روش این تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است که با توجه به موضوع و اهداف پژوهش که درصد تشخیص نسبی همگامی متغیرها با یکدیگر در جهت منفی است و اینکه الزاماً شناسایی روابط علت و معلولی مد نظر نیست و از آنجایی که تعداد متغیرهای بازیگر در موقعیت آزمایش زیاد است طوریکه از طریق روش تحقیق تجربی کنترل و دستکاری آنها میسر نیست و روش و روش همبستگی ، سنجش و ارزیابی متغیرها و روابط بین آنها را در لحظه ای ویژه و در شرایط واقعی مقدور می سازد این روش صرفا درجات همبستگی و روابط متغیرها را که مد نظر است بررسی می کند همچنین متغیرهای مورد مطالعه از نوع پیوسته می باشند . لذا در این تحقیق از روش همبستگی استفاده می شود تا درجات همبستگی و روابط متغیرها مشخص شود . و برای مقایسه دختران و پسران در عزت نفس و پرخاشگری از روش علمی مقایسه ای استفاده می شود.
2-3 جامعه آماری :
جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانش آموزان ( دختر و پسر ) کلاسهای دوم و سوم پایه متوسطه شهر فیروزآباد به تعداد 2187نفر که شامل ( 1057 پسر و 1130 دختر در رشته های نظری ،کاردانش و فنی حرفه ای است .
3-3 نمونه آماری :
نمونه آماری در این تحقیق شامل 150 نفر پسر و 150 نفر دختر است که در پایه دوم و سوم متوسطه مشغول به تحصیل بودند .
4-3 روش نمونه گیری :
در این تحقیق گروه های نمونه به تفکیک دختر و پسر و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند . بدین صورت که لیست دانش آموزان از مدارس و اداره ی آموزش و پرورش اخذ و به صورت تصادفی نمونه300 نفری (به تفکیک 150 پسر و 150 دختر ) انتخاب گردید . لازم به یادآوری که گروه نمونه در ابتدا 350 نفر بوده که 33 نفر توسط مقیاس دروغ سنج و 6 نفر بدلیل ناقص بودن پاسخنامه و تعداد 11 نفر بدلیل غیبت در روز آزمون از دور تحقیق خارج گردیدند .
5-3 ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق برای اندازه گیری عزت نفس دانش آموزان از پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت )
و برای اندازه گیری پرخاشگری آن از پرسشنامه پرخاشگری (AQ) آرنولدراچ ،باس و مارک پری استفاده شده است .
1-5-3 پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت ):
کوپر اسمیت (1967)مقیاس عزت نفس خود را بر اساس تجدید نظری که بر روی مقیاس راجرود و دیموند (1954)انجام داد تهیه و تدوین کرد این مقیاس دارای 58 ماده (سئوال ) که 8 سئوال آن یعنی شماره های 6،13،20،27،34،41،48،55 دروغ سنجش است در مجموع 50 ماده آن به 4 خرده مقیاس ،عزت نفس یکی ، عزت نفس اجتماعی ، عزت نفس خانوادگی ((والدین ) و عزت نفس تحصیلی تقسیم شده است .
2-5-3شیوه ی نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت :
شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر و یک است به این معنا که ماده های شماره 2،4،5،10،11،14،18،19،21،23،24،28،29،30،32،36،45،47،57 پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر می گیرد و بقیه سئوالات بصورت معکوس است یعنی پاسخ خیر آنها یک نمره و پاسخ بلی صفر نمره می گیرد .
بدهی است که حداقل نمره ای که یک فرد ممکن است بگیرد صفر و حداکثر 50 خواهد بود چنانچه پاسخ دهنده از 8 ماده دروغ سنج بیش از 4 نمره بیاورد بدان معناست که اعتبار آزمون پایین است و آزمونی سعی کرده خود را بهتر از آن چیزی که هست جلوه دهد.