یکی از ابزارهای اندازه گیری مقدار و شدت افسردگی، پرسش نامه افسردگی بک است که استفاده آن بین روان شناسان و روان پزشکان در سراسر دنیا رایج است.این مقیاس بر پایه یافته های بالینی تهیه شده وهیچ نظریه سبب شناختی را برای افسردگی در نظر نگرفته است. این پرسش نامه اولین بار در سال 1961 معرفی شد( شورکی،1379).
این آزمون 6 مورد از 9 ملاک DSM-IV در زمینه افسردگی اساسی را در بر می گیرد. همبستگی این آزمون با مقیاس درجه بندی روان پزشکی هامیلتون73درصد، مقیاس خود سنجی افسردگی زونگ 76درصد ومقایس افسردگی MMPI-D 76درصد است(دانش منفرد،1380).
پرسش نامه افسردگی بک شامل 21 ماده با نشانه های مختلف،که شدت علایم افسردگی را در زمینه عاطفی، شناختی و جسمانی ارزیابی می کند.برای هر یک از ماده ها 4 گزینه وجود دارد که دامنه درجه بندی آن از صفر( عدم وجود) تا 3 ( شدید) است. بنابراین نمرات کلی، محدوده ای بین صفر تا 63 را در بر می گیرد. نقطه برش در تحقیقات بنا بر نوع تحقیق متفاوت بوده و دراین تحقیق از نقطه برش 10 استفاده شده است که در آن نمرات 0-9 عدم افسردگی، 10-15 افسردگی خفیف، 16-19فسردگی خفیف- متوسط، 20-29 افسردگی متوسط- شدید، و 30 به بالا افسردگی شدید را نشان می دهند.این پرسش نامه حاوی سؤالاتی است که برخی از آن ها در خصوص سن، جنس وضعیت تحصیلی و اقتصادی بیماران است. در این پرسش نامه وضعیت اقتصادی خانواده ها در 5 سطح، خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی بد، بر حسب نگرش بیماران دسته بندی شد .بک در سال 1972 گزارش داد که پایایی این پرسش نامه با روش اسپیرمن- براون در حدود 93درصد است.اعتبار باز آزمایی آن بر حسب فاصله دو آزمون و جمعیت تحت مطالعه، از 48 تا 86 درصد بوده است. بررسی اعتبار محتوایی هم زمان و افتراقی، هم چنین تحلیل عاملی نتایج مطلوبی فراهم آورده است( دانش منفرد،1380).
در ایران نیز، (پورشهباز ،1372) آزمون افسردگی بک را در نمونه 116 نفری آزمایش و بررسی کرد. ضریب همبستگی درونی مقیاس 85 درصدبود. پایایی مقیاس با بهره گرفتن از فرمول اسپیرمن- براون 81 درصد بود. هم چنین در تحقیق دیگری از یزدان دوست ، بر روی 375 نفر از افراد عادی جامعه با روش باز آزمایی 4 ماهه صورت داد، پایایی ازمون 49 درصد گزارش شده است(حنا سابزاده،1378).
پرسش نامه افسردگی بک،در حال تبدیل شدن به یک ابزار ارزیابی رایج برای سنجش افسردگی در نوجوانان است. یکی از امتیازات آن این است که به طور گسترده در خصوص بزرگ سالان نیز به کار رفته است. در نتیجه، این امر مقایسة کاربرد آن را بین سنین مختلف تسهیل می کند.
3-4- متغيرها
افسردگی : متغیر وابسته
بیماری صرع : متغیر مستقل
جنسیت، سن، وضعیت تحصیلی ، اقتصادی و شغلی : متغیر کنترل
3-5- روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها
براي تجزيه تحليل آماري از دو سطح آمار توصيفي و استنباطي استفاده مي شود.
الف- توصیفی:
روش هایی که در آمار توصیفی به کار برده شده به سه گروه عمده تقسیم می شود:
1- تهیه و تنظیم جدول توزیع فراوانی و ترسیم نمودار
2- شاخص های مرکزی
3- شاخص های پراکندگی
ب- آمار استنباطی:
روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات اين پژوهش در دو سطح توصيفي و استنباطي صورت خواهد گرفت . در سطح توصيفي با بهره گرفتن از مشخصات آماري مانند فراواني، درصد، ميانگين و انحراف معيار به تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخته و در سطح استنباطي متناسب با سطح سنجش دادهها و فرضه های اساسي آزمون آماري، از روش آزمون t گروه مستقل و یک گروهی با بهره گرفتن از نرم افزار spss استفاده می شود. و در صورت عدم نرمال بودن داده ها از آزمون های، یو مان ویت نی و خی دو استفاده می شود.
1.Back Deperssion Inventory