9-2-2 دیدگاه دو بخشی در تعهد سازمانی و حرفهای………………………………………………………………………33
10-2-2 مدل سه بخشی تعهد سازمانی و حرفه ای………………………………………………………………………….36
11-2-2-تعهد عاطفی………………………………………………………………………………………………………………………..38
12-2-2-تعهد مستمر………………………………………………………………………………………………………………………..39
13-2-2-تعهد تکلیفی(هنجاری)……………………………………………………………………………………………………….41
14-2-2 رابطه میان تعهد سازمانی و حرفه ای……………………………………………………………………………………43
3-2 پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………..46
1-3-2 تحقیقات انجام شده در زمینه سازگاری تعهد حرفهای و سازمانی……………………………………46
2-3-2 تحقیقات انجام شده در مورد تعهد سازمانی و حرفهای در خارج از ایران……………………………54
3-3-2 تحقیقات انجام شده در مورد تعهد سازمانی و حرفه ای در داخل ایران……………………………..66
فصل سوم
1-3-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..81
1-3-روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………….81
3-3- جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………….82
4-3- ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………….82
5-3- روش اجرای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………84
ادامه فهرست مطالب
فصل چهارم
1-4- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….86
2-4 -توصیف داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………..87
3-4- آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………….111
فصل پنجم
1-5-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………..123
2-5-بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………..124
3-5- نتیجه گیری کلی……………………………………………………………………………………………………………………..128
4-5- محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..129
5-5- پیشنهادت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………..129
پیوست ها
منابع
فهرست جداول و نمودار ها
جدول 1-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….87
نمودار1-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..87
جدول2-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..88
نمودار2-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..88
جدول3-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..89
نمودار3-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….89
جدول 4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….90
نمودار4-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..90
جدول 5-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….91
نمودار5-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..91
جدول 6-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….92
نمودار6-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
جدول 7-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….93
نمودار7-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..93
جدول 8-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….94
نمودار8-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..94
جدول 9-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………….95
نمودار9-4……………………………………………………………………………………………………………………………………………..95
جدول 10-4………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
نمودار10-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………..96
جدول 11-4………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
نمودار11-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………..97
جدول 12-4………………………………………………………………………………………………………………………………………….98
نمودار12-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………..98
جدول 13-4………………………………………………………………………………………………………………………………………….99
نمودار13-4…………………………………………………………………………………………………………………………………………..99
جدول 14-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….100
نمودار14-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..100
جدول 15-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….101
نمودار15-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..101
جدول 16-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….102
نمودار16-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..102
جدول 17-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….103
نمودار17-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..103
جدول 18-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….104
نمودار18-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
جدول 19-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….105
نمودار19-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..105
جدول 20-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….106
نمودار20-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..106
جدول 21-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….107
نمودار21-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..107
جدول 22-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….108
نمودار22-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..108
جدول 23-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….109
نمودار23-4………………………………………………………………………………………………………………………………………..109
جدول 24-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….111
جدول 25-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….112
جدول 26-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….113
جدول 27-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….114
جدول 28-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….115
جدول 29-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….116
جدول 30-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….117
جدول 31-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….118
جدول 32-4……………………………………………………………………………………………………………………………………….119
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط تعهد سازمانی و تعهد حر فه ای در معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان کردستان بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی استان کردستان در سال تحصیلی 92-91 بود (6241 =N) که بر مبنای جدول مورگان 364 نفر به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه پرسش نامه محقق ساخته ویژگی های جمعیت شناختی ، پرسش نامه تعهد سازمانی(OCQ) مایر و آلن (1993) مشتمل بر 24 پرسش و پرسش نامه تعهد حرفه ای(PCQ)مایر و آلن (1993) مشتمل بر 18 پرسش محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون تی مستقل ، رگرسیون تک متغیری ، با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به ضرایب رگرسیونی تک متغیری میتوان مطرح نمود كه ارتباط مثبت معناداری بین « تعهد حرفهای » با تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی مشاهده میشود. بدین ترتیب كه با افزایش میزان تعهد حرفهای ، تعهد سازمانی نیز افزایش مییابد. همچنین تعهد حرفهای معلمین تربیت بدنی قابلیت پیش بینی 82% تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی را دارد. با توجه به ضرایب رگرسیونی تک متغیری میتوان مطرح نمود كه ارتباط مثبت معناداری بین « تعهد حرفهای » با تعهد سازمانی معلمین غیر تربیت بدنی مشاهده میشود. بدین ترتیب كه با افزایش میزان تعهد حرفهای ، تعهد سازمانی نیز افزایش مییابد. همچنین تعهد حرفهای معلمین غیر تربیت بدنی قابلیت پیش بینی 14% تعهد سازمانی معلمین غیر تربیت بدنی را دارد.
کلید واژه های فارسی: تعهد حرفهای، تعهد سازمانی ، تربیت بدنی
1-1- مقدمه
آموزش و پرورش، یکی از مهم ترین راه های هماهنگ شدن با دنیایی است که هر روز اختراعات و اکتشافات تازه علمی، ادبی، فرهنگی ، اجتماعی واقتصادی را مشاهده می کند. در این میان، آموزش معلمان و به روز درآوردن اطلاعات علمی آن ها امری بسیار ضروری است؛ زیرا معلم بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه جامعه ( نیروی انسانی) را تربیت می کند(الوانی ،1370). از جمله عواملی که در بقای سازمان ها بسیار مؤثر است و همواره مد نظر مسئولان و مدیران سازمان ها میباشد، نیروی انسانی است. مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان میدهد که نیروی انسانی ماهر و پرورش یافته در فرایند تحول جامعه ی سنتی به جامعه ی صنعتی تأثیر انکار ناپذیری داشته است، به نحوی که نیروی انسانی را مهم ترین و اصلی ترین عامل توسعه جوامع و سازمان ها قلمداد نمودهاند(الوانی،1370) زمانی تصور میشد که ارضای نیازهای افراد از منابع و امکانات سازمان ها میکاهد. بر اساس این تصور برای اینکه به حداقل بازدهی برسیم باید حداقل نیازها ارضا شود، اما امروزه این نظریه به کلی منتفی شده است. هم اکنون کارشناسان مدیریت معتقدند چنانچه نیازهای واقعی کارمندان به درستی درک و به آنها بها داده نشود و مدیران در صدد ارضای آن ها برنیایند، بهرهوری در سازمان کاهش مییابد زیرا علاقهمندی و نگرش مثبت به شغل سبب تلاش و کوشش کاری بیشتر و در نتیجه باعث کاهش هزینهها میشود (الوانی، ۱۳۷۰).
در سازمانهای آموزشی نیز همچون دیگر سازمانها هر عضو جدید در نخستین تماس حرفهای خود با محیط کار امیدوار است که با جو سارمانی مناسبی مواجه گردد تا بتواند نیازهای اقتصادی اجتماعی و روانی خود را به نحوی مطلوب برآورده سازد و در شرایط و جو مناسب است که بهروری افزایش مییابد و جو نامناسب به کاهش ارتباط سازنده می انجامد، درک و بینش فرد از جو سازمانی موجب تصور ذهنی او از سازمان میگردد، بعضی از سازمانها پرجنب و جوش هستند و بعضی دیگر پر سرو صدا بعضی دارای جو مناسب و مطلوب و برخی دیگر دارای جوی سرد و نامناسب هستند(ابطحی ،1385) یکی از عوامل موفقیت و توسعه سازمان داشتن ارتباط با محیط درون و همین طور بیرون است. مدیر در شرایط نامناسب مقدار ارتباط موثر جهت شناسایی دیگران و خود برای رشد سازمان را نمی تواند داشته باشد و در شرایط و جو مناسب است که بهروری افزایش می یابد و جو نامناسب به کاهش ارتباط سازنده می انجامد(ابطحی ،1385). چنانچه فرهنگ تعهد پذیری در سازمان غالب گردد شاهد آن خواهیم بود که فرد مسئولیت پذیری بیشتری از خود نشان داده و در قبال انجام تعهدات از رضایت و تعلق خاطر افزون تری برخوردار خواهد بود. در ضمن غیبتها کم کاری ها تنشها و …کمتر خواهد شد.مسئولیت پذیری و متعهد بودن به کار تقویت ایمان و وجدان کاری را همواره بیدار نگه میداردکه در نتیجه انجام بهینه امور و منطق گرایی را منجر خواهد شد بنابرین بالا بردن روحیه دبیران و بوجود آوردن جوی مثبت و سالم از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت(عریضی،1387).
صرف نظر از اینکه سازمان محل کار دارای چه ویژگی هایی باشد، افراد نسبت به آن تمایلات عاطفی یا احساسات ارزیابی کننده ای دارند. با توجه به اینکه افراد در سازمان ها دارای نگرش های متفاوتی هستند، بررسی نگرش های شغلی به دلیل اینکه نتایج قابل ملاحظه ای که می تواند بر بهبود رفتار سازمانی داشته باشد، طی چند دهه گذشته مورد توجه پژوهشگران و صاحب نظران بوده است. از جمله این نگرش ها میتوان به تعهد سازمانی و حرفه ای یاد کرد.
از سویی دیگر آموزش و پرورش به عنوان یكی از نهادهای اجتماعی، از نقش و جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است. آموزش و پرورش سازمانی است که وجود آن برای کشورها حائز اهمیت است و عملکرد آن تأثیر زیادی بر رشد و توسعهی جامعه دارد. عملکرد موثر سازمان آموزش و پرورش تا حدود زیادی تابع عملکرد موثر کارکنان آن است. کارکنان آموزش و پرورش به دلیل اهمیت زیادی که در جامعه دارند باید دارای تعهد بالایی باشند ،با توجه به اهمیت موضوع محقق در صدد است پژوهش حاضر را انجام دهد.
1–2– بیان مسئله
نیروی انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها است و هر چه این سرمایه از كیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار گردد ، موفقیت ، بقاء ، و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد شد(نصر،1382). لذا باید درمورد بهبود كیفی نیروی انسانی سعی فراوان نمود، چرا كه این اقدام هم به نفع سازمان است و هم به نفع افراد. اما تنها آموزش های تخصصی شامل این اقدام نمی گردد. بلكه بهبود نگرش ها و تعدیل ارزش های افراد را نیز شامل می شود. با توجه به این كه هر چه اعضای سازمان ، بیشتر ارزش های سازمان را بپذیرند و بیشتر خود را متعلق به سازمان بدانند و خود را ملزم با تلاش در راه نیل به اهداف آن بدانند ، احتمال موفقیت سازمان بیشتر خواهد شد و از طرفی یكی از برجسته ترین عوامل موثر برموفقیت سازمان ، چگونگی عملكرد آن است(عباسی،1377).لذا سازمانها سعی بر آنند تا عوامل مرتبط و موثر بر عملكرد كاركنان را شناسایی و تقویتنمایند. در ین راستا اثربخشی یک سازمان مستلزم ساختار مناسب و کارکنان شایسته با موقعیت کاری مناسب میباشد. نیروی انسانی مهمترین درون داد سازمان محسوب می شود و در سازمان های آموزشی انسان اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا در تمام مراحل این سیستم اعم از درون داد، فرایند و برون داد نقش دارد و علاوه بر این هدف کلی این سازمان ها رشد همه جانبه انسان است(عباسی،1377). احساس کارکنان از شرایط کاری خود بر عادات کاری آنها اثر می گذارد و یکی از جنبه هایی که منبع احساس رضایت می باشد، نگرش و علایق کارکنان نسبت به شغل و وظیفه، اهداف و ارزشهای سازمان می باشد. میل و رضایت کارکنان باعث کوشش آنها در راستای اهداف سازمانی و تمایلی قوی برای حفظ عضویت خود در سازمان می شود و در نتیجه تعهد بیشتر را در سازمان به دنبال دارد.
اصطلاح تعهد سازمانی مقوله ای است که به نظر می رسد در آثار مدیریتی مکتوب زبان فارسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و یا احتمالا با واژه تعهد به معنای عام اشتباه می شود. تعهد از واژه هایی است که تعاریف زیادی از دیدگاه های مختلف برای آن ارایه شده است. مفاهیم متعددی مانند وجدان، اخلاق کاری، رغبت و مسئولیت پذیری، با وجود داشتن تفاوت های مفهومی، معادل با تعهد مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارتی مانند خیلی از مفاهیم رفتار سازمانی، تعهد نیز به شیوهای متفاوتی تعریف و با ابعاد و مقیاس های گوناگون اندازه گیری شده است ( طالب پور،1386)