1-8-3- قلمرو موضوعی…………………………………………………………………………………………….. 14
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. 16
بخش اول: تمایل به استفاده مستمر
2-1- تمایل به استفاده مستمر……………………………………………………………………………………….. 18
2-1-2-نقش شکل گیری تمایل به استفاده مستمر………………………………………………………………. 19
2-1-3-اهمیت تمایل به استفاده مستمر……………………………………………………………………………. 21
2-1-4-دیدگاه های تمایل به استفاده مستمر……………………………………………………………………… 22
2-1-5-نظریه ها و الگوهای زیربنایی انتخاب و تمایل به استفاده مستمر…………………………………. 23
2-1-5-1-نظریه انتخاب عقلانی……………………………………………………………………………………. 23
2-1-5-2-الگوی كنش موجه………………………………………………………………………………………… 23
2-1-5-3-نظریه رفتار برنامه ریزی شده………………………………………………………………………….. 24
2-1-5-4-الگوی پذیرش فناوری………………………………………………………………………………….. 26
2-1-5-5-مدل تایید-انتظار………………………………………………………………………………………….. 27
بخش دوم: كیفیت ارتباطات
2-2-1- كیفیت ارتباطات…………………………………………………………………………………………….. 30
2-2-2-تاریخچه بازاریابی رابطه مند………………………………………………………………………………. 31
2-2-3-اهمیت كیفیت ارتباطات…………………………………………………………………………………….. 31
2-2-4-ابعاد كیفیت ارتباطات……………………………………………………………………………………….. 32
2-2-4-1-اعتماد……………………………………………………………………………………………………….. 32
2-2-4-2-رضایت…………………………………………………………………………………………………….. 34
2-2-5-مدل بازاریابی رابطه مند در بخش خرده فروشی……………………………………………………… 36
بخش سوم: آمادگی برای پذیرش تكنولوژی
2-3-1- آمادگی برای پذیرش تكنولوژی…………………………………………………………………………. 38
2-3-2-تاریخچه آمادگی الكترونیكی………………………………………………………………………………. 39
2-3-3-اهمیت آمادگی برای پذیرش تكنولوژی مشتریان……………………………………………………… 40
2-3-4-ابعاد آمادگی پذیرش تكنولوژی…………………………………………………………………………… 41
2-3-4-1-خوش بینی…………………………………………………………………………………………………. 41
2-3-4-2- خلاق بودن……………………………………………………………………………………………….. 42
2-3-4-3-عدم سهولت……………………………………………………………………………………………….. 43
2-3-4-4-عدم امنیت…………………………………………………………………………………………………. 43
2-3-5-مدل آمادگی مشتریان برای پذیرش تكنولوژی…………………………………………………………. 44
2-3-5-1-مدل های آمادگی الكترونیكی در سطح صنعت یا سازمانی……………………………………… 46
بخش چهارم: پیشینه ی پژوهش
2-4- پیشینه ی پژوهش………………………………………………………………………………………………. 48
2-4-1-پیشینه ی پژوهش های داخلی……………………………………………………………………………. 48
2-4-2-پیشینه ی پژوهش های خارجی…………………………………………………………………………… 50
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….. 54
3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 54
3-3- جامعه آماری تحقیق……………………………………………………………………………………………. 55
3-4- نمونه آماری تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 55
3-5- ابزارهای جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………. 56
3-6- چگونگی امتیازدهی پرسشنامه ی تحقیق…………………………………………………………………… 56
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………….. 57
3-8- روش های آماری مورد استفاده در تحقیق………………………………………………………………… 59
3-8-1- مدل سازی معادلات ساختاری…………………………………………………………………………… 59
3-8-1-1- مرحله تدوین مدل………………………………………………………………………………………. 59
3-8-1-2-ارزیابی حالت تعیین مدل……………………………………………………………………………… 60
3-8-1-3-مرحلة تخمین مدل……………………………………………………………………………………….. 60
3-8-1-4- ارزیابی تناسب یا برازش مدل……………………………………………………………………….. 60
3-8-1-5- اصلاح مدل……………………………………………………………………………………………….. 60
3-8-1-6- تفسیر مدل………………………………………………………………………………………………… 61
3-8-2- شاخصهای برازش مدل……………………………………………………………………………………. 61
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….. 64
4-2- توصیف آماری………………………………………………………………………………………………….. 64
4-2-1- یافته های مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی………………………………………………………. 65
4-3- توصیف آماری متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………….. 66
4-3-1- خوشبینی……………………………………………………………………………………………………… 66
4-3-2- خلاق بودن…………………………………………………………………………………………………… 66
4-3-3- عدم سهولت…………………………………………………………………………………………………. 66
4-3-4- عدم امنیت……………………………………………………………………………………………………. 67
4-3-5- رضایت……………………………………………………………………………………………………….. 67
4-3-6- اعتماد………………………………………………………………………………………………………….. 68
4-3-7- تمایل به استفاده…………………………………………………………………………………………….. 68
4-4-آزمون كولموگروف – اسمیرنوف……………………………………………………………………………. 68
4-5- بررسی مدل های اندازه گیری………………………………………………………………………………. 69
4-5-1- ابعاد آمادگی برای پذیرش تكنولوژی…………………………………………………………………… 70
4-5-2- ابعاد كیفیت ارتباطات………………………………………………………………………………………. 73
4-5-3- متغیر تمایل به استفاده……………………………………………………………………………………… 74
4-6-1- مدل مفهومی تحقیق در قالب مدل معادلات ساختاری……………………………………………… 76
4-6-2-مدل در حالت تخمین استاندارد………………………………………………………………………….. 77
4-6-3- مدل در حالت ضرایب T و بررسی فرضیه های پژوهش با معادلات ساختاری……………… 78
4-6-3-1-آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………………… 79
4-6-3-2-آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………………… 79
4-6-3-3-آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………………….. 79
4-6-3-4-آزمون فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………….. 79
4-6-3-5-آزمون فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………. 80
4-6-3-6-آزمون فرضیه ششم………………………………………………………………………………………. 80
4-6-3-7-آزمون فرضیه هفتم……………………………………………………………………………………….. 80
4-6-3-8-آزمون فرضیه هشتم………………………………………………………………………………………. 81
4-6-3-9-آزمون فرضیه نهم…………………………………………………………………………………………. 81
4-6-3-10-آزمون فرضیه دهم………………………………………………………………………………………. 81
4-6-4- تحلیل مسیر………………………………………………………………………………………………….. 81
4-6-5- شاخصهای برازش مدل……………………………………………………………………………………. 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………….. 85
5-2- آمارتوصیفی……………………………………………………………………………………………………… 85
5-2-1- آمار توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی………………………………………………………………. 85
5-2-2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………… 86
5-3- نتایج بررسی فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………….. 88
5-3-1- فرضیه اول تحقیق…………………………………………………………………………………………… 89
5-3-2- فرضیه دوم تحقیق………………………………………………………………………………………….. 89
5-3-3- فرضیه سوم تحقیق………………………………………………………………………………………….. 89
5-3-4- فرضیه چهارم تحقیق……………………………………………………………………………………….. 89
5-3-5- فرضیه پنجم تحقیق…………………………………………………………………………………………. 90
5-3-6- فرضیه ششم تحقیق………………………………………………………………………………………… 90
5-3-7- فرضیه هفتم تحقیق…………………………………………………………………………………………. 90
5-3-8- فرضیه هشتم تحقیق………………………………………………………………………………………… 90
5-3-9- فرضیه نهم تحقیق…………………………………………………………………………………………… 91
5-3-10- فرضیه دهم تحقیق………………………………………………………………………………………… 91
5-4- پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج پژوهش………………………………………………………………… 91
5-5- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………… 92
5-6- پیشنهادات آتی برای انجام تحقیق………………………………………………………………………….. 93
منابع……………………………………………………………………………………………………………………….. 94
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………….. 102
چکیده
با توجه به ظهور اینترنت و به دنبال آن پدیده ی تجارت الکترونیک، یکی از مهمتین عواملی که همواره مورد توجه ی بسیاری از محققین قرار گرفته است، تمایل به استفاده ی کاربران از این سیستم ها می باشد. لذا هدف اصلی تحقیق تاثیر پذیرش تكنولوژی بر تمایل مستمر به استفاده ازسیستم نوبت گیری الكترونیكی با توجه به نقش میانجی كیفیت ارتباطات در آژانس های مسافرتی شهر رشت است.تحقیق جاری از نوع تحقیق های كاربردی و از نظر دسته بندی تحقیق بر حسب نحوه ی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی است. جامعه ی مورد مطالعه در این تحقیق مشتریان آژانس های مسافرتی شهر رشت که به صورت اینترنتی بلیط خود را رزرو می کنند، می باشد. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری در دسترس می باشد. در این تحقیق با توجه به اینکه جامعه ی تحقیق از نوع نامحدود است، از فرمول کوکران نامحدود استفاده شده است و تعداد نمونه برابر با 335 نفر از مشتریانی می باشد، که بلیط خود را به صورت اینترنتی رزرو کرده اند.ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه ی استاندارد می باشد که توسط چن و همکاران در سال 2014 طراحی شده است. برای بررسی فرضیه های تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتیجه ی تحقیق حاكی از تاثیر ابعاد مدل پذیرش تکنولوژی بر ابعاد کیفیت ارتباطات بود. از سوی دیگر تاثیر ابعاد کیفیت ارتباطات یعنی رضایت و اعتماد نیز بر تمایل به استفاده تایید شده است.
واژگان کلیدی:
تمایل به استفاده، مدل پذیرش تکنولوژی، کیفیت ارتباطات، آژانس های مسافرتی.
1-1-مقدمه
با افزایش استفاده از اینترنت در بین کاربران اطلاعات ارزشمند در زندگی روزمره افزایش یافته است. از این رو تعداد کاربران اینترنت در حال افزایش است. بخشی از این پیشرفت مربوط به گرایش کاربران به استفاده از محصولات فروشگاه های آنلاین است، که با سرعت زیادی در حال تغییر از خرید سنتی به خرید آنلاین است. بنابراین مطالعه ی تجارت الکترونیک برای کاربران موضوعی ارزشمند و قابل بحث شده است و در نتیجه بحث مهمی را در بین پژوهشگران ایجاد کرده است. ازاین رو بررسی و شناسایی عوامل مرتبط در این زمینه برای محققان بسیار ارزشمند است. رفتار خرید مصرف کنندگان برای محصولات و خدمات اینترنتی بسیار با اهمیت است (Wang & yang, 2010, 11).