عنوان
ج
چکیده ………………………..
ح
فهرست مطالب …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ز
فهرست اشکال …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
س
فهرست جداول …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ص
فهرست نمودارها ………………………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل اول- کلیات پژوهش
2
1-1- مقدمه فصل……………………………………………………………………………………………………………………………………….
2
1-2- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..
3
1-3-بیان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4
1-4- قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
4
1-4-1- قلمرو موضوعی …………………………………………………………………………………………………………………………….
4
1-4-2- قلمرو مکانی …………………………………………………………………………………………………………………………………
4
1-4-3- قلمرو زمانی ………………………………………………………………………………………………………………………………….
4
1-5- اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………..
5
1-6- سؤال تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
5
1-7- فرضیههای تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………
5
1-8- تعریف واژههای کلیدی ………………………………………………………………………………………………………………………..
5
1-8-1- تعریف مفهومی …………………………………………………………………………………………………………………………….
6
1-8-2- تعریف عملیاتی …………………………………………………………………………………………………………………………….
8
1-9- خلاصه فصل ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
فصل دوم- ادبیات نظری تحقیق
10
2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
10
2-2-مفهوم مدیریت دانش …………………………………………………………………………………………………………………………….
13
2-3- سیر تطور مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………………………………………..
14
2-4- انواع دانش …………………………………………………………………………………………………………………………………………
14
2-4-1- دانش صریح ………………………………………………………………………………………………………………………………..
14
2-4-2- دانش ضمنی………………….. ……………………………………………………………………………………………………………..
15
2-5- مزایای مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………..
16
2-6- مبانی زیرساخت مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………
17
2-7- فرآیند . مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………………………………………
18
2-7-1- خلق دانش……………………………………………………………………………………………………………………………………
18
2-7-2- سازماندهی و ذخیره سازی………………………………………………………………………………………………………………
18
2- 7-3- انتقال و به اشتراک گذاری دانش ……………………………………………………………………………………………………
18
2-7-4- به کارگیری دانش…………………………………………………………………………………………………………………………
19
2-8- استراتژی های مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………………….
21
2-9- مدل های پیاده سازی مدیریت دانش………………………………………………………………………………………………………..
21
2-9-1- مدل هیکس………………………………………………………………………………………………………………………………….
22
2-9-2- مدل مک الروی…………………………………………………………………………………………………………………………….
22
2-9-3- مدل هفت سی……………………………………………. …………………………………………………………………………………
23
2-9-4- مدل بک من…………………………………………………………………………………………………………………………………
24
2- 9-5- مدل پایه های ساختمان دانش………………………………………………………………………………………………………….
25
2-9-6- مدل بکوویتز و ویلیامز…………………………………………………………………………………………………………………..
25
2-9-7- مدل پیتر گوتشاک …………………………………………………………………………………………………………………….
26
2-9-8- مدل برگرون………………………………………………………………………………………………………………………………..
27
2-9-9- مدل عمومی مدیریت دانش نیومن …………………………………………………………………………………………………..
27
2-9-10- مدل توربان………………………………………………………………………………………………………………………………….
28
2-9-11- مدل نوناکا و تاکوچی……………………………………………………………………………………………………………………
31
2-9-11-1- استفاده از فناوری در چهارچوب مدل نوناکا و تاکوچی ……………………………………………………………..
33
2-10- مفهوم اثربخشی……………………………………………………………………………………………………………………………………
35
2-11- رویکردهای اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………..
35
2-11-1- رویکرد سنتی………………………………………………………………………………………………………………………………
35
2-11-1-1- روش مبتنی بر منابع…………………………………………………………………………………………………………………
35
2-11-1-2- روش مبتنی بر فرآیند درونی……………………………………………………………………………………………………..
36
2-11-1-3- روش مبتنی بر تامین هدف ………………………………………………………………………………………………………
36
2-11-2- رویکرد نوین …………………………………………………………………………………………………………………………….
36
2-11-2-1- روش مبتنی بر تأمین رضایت گروه های ذینفع ………………………………………………………………………..
37
2-11-2-2- روش مبتنی بر ارزشهای رقابتی ………………………………………………………………………………………………..
37
2-11-3- روش اثربخشی سازمانی پارسونز ………………………………………………………………………………………………………
38
2-11-3-1- انطباق …………………………………………………………………………………………………………………………………..
38
2-11-3-2- کسب هدف ………………………………………………………………………………………………………………………….
38
2-11-3-3- انسجام ویگانگی هداف……………………………………………………………………………………………………………..
39
2-11-3-3- پایداری و حفظ الگوها……………………………………………………………………………………………………………..
39
2-12- عوامل موثر بر اثربخشی سازمانی……………………………………………………………………………………………………………
39
2-12-1- بهبود کیفی عامل کار …………………………………………………………………………………………………………………..
40
2-12-2- اصلاح روابط مدیریت و کارکنان …………………………………………………………………………………………………..
40
2-12-3- استفاده از نظرات و پیشنهادات کارکنان ………………………………………………………………………………………….
40
2-12-4- ره آورد فناوری …………………………………………………………………………………………………………………………..
41
2-13- تحقیقات مشابه داخلی و خارجی…………………………………………………………………………………………………………..
41
2-13-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور ………………………………………………………………………………………………..
44
2-13-2- مطالعات انجام شده در خارج کشور ………………………………………………………………………………………………..
47
2-14- جمع بندی پیشینه تجربی …………………………………………………………………………………………………………………
2-15- تاریخچه و معرفی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران …………………………………………….. 49
2-15-1- شرکت کاله آمل……………………………………………………………………………………………………………………………. 49
2-15-2- شرکت لبنی دوشه آمل (هراز)………………………………………………………………………………………………………….. 51
2-15-3- شرکت لبنی گلا آمل……………………………………………………………………………………………………………………… 52
2-15-4- شرکت لبنیات پاستوریزه پاک ساری………………………………………………………………………………………………….. 52
2-15-5- شرکت فرآورده های لبنی لاله ساری………………………………………………………………………………………………….. 53
2-16- خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 53
فصل سوم- روش شناسی پژوهش
57
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
57
3-2- فرضیه ها و مدل مفهومی تحقیق …………………………………………………………………………………………………………
59
3-2-1- متغیر مستقل ………………………………………………………………………………………………………………………………….
60
3-2-2- متغیر وابسته …………………………………………………………………………………………………………………………………
60
3-3- روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
61
3-4- جامعه و نمونۀ آماری …………………………………………………………………………………………………………………………….
61
3-5- روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………………
62
3-6- ابزار جمعآوری دادهها ………………………………………………………………………………………………………………………….
63
3-6-1- مطالعات کتابخانهای و اینترنتی …………………………………………………………………………………………………………
63
3-6-2- پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………………………………..
63
3-6-2-1- شرح پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………….
64
3-7- اعتبار و قابلیت اعتماد / روایی و پایایی ………………………………………………………………………………………………….
64
3-7-1- روایی پرسشنامۀ پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….
65
3-7- 2- پایایی پرسشنامۀ پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………
67
3-8- ابزارها و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………
3-9- خلاصه فصل……….. ……………………………………………………………………………………………………………………………. 67
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها
70
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
70
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخدهندگان و جامعه آماری …………………………………………………………………………..
70
4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………………………………………………………….
71
4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن ……………………………………………………………………………………………..
72
4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل ………………………………………………………………………………
73
4-2-4- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ……………………………………………………………………………
4-2-5- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقۀ کاری …………………………………………………………………………………. 75
76
4-3- تحلیل استنباطی دادهها ………………………………………………………………………………………………………………………
76
4-3- 1- آزمون همبستگی فرضیه اصلی ………………………………………………………………………………………………………
77
4-3-2-آزمون های همبستگی فرضیه فرعی…………………………………………………………………………………………………..
79
4-3-3- آزمون رگرسیون فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………
80
4-3-4- آزمون های رگرسیون فرضیه های فرعی…………………………………………………………………………………………….
84
4-4- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………………………………..
مقدمه ی فصل
در این فصل ابتدا به ضرورت و اهمیت این پژوهش پرداخته وسپس در مورد تشریح مساله بحث گردیده است. سپس قلمرو ، اهداف، سوال و فرضیات پژوهش بیان شده و در پایان تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است.
1-2- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
در عصر حاضر که به عصر اطلاعات و دانش موسوم است، مزیت رقابتی اصلی سازما ن ها، در سرمایه دانشی آن ها نهفته است و هم اکنون بزرگترین شرکت ها دنیا برتری خود را نه در دارایی های انباشته ناشی از کارخانجات و حتی بازارهای بزرگ پیش روی آن ها، بلکه در دانش در جریان فرآیندهای خود کسب کرده اند(قاضی زاده فرد و عطایی، 1391). بنابراین سازمان ها یقین دارند که برای رقابتی ماندن که باید منابع و فعالیت های فکری خود را مدیریت کنند. بررسی پیشینه نظری و آرای صاحب نظران نشان می دهد که ضرورت بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ها انکار ناپذیر می باشد. عواملی نظیر جهانی شدن، کوچک سازی دولت ها، شهروند محوری و ضرورت مشارکت شهروندان می طلبد که توجه ویژه ای به مدیریت دانش به عمل آید و سازمان ها باید بتوانند به گونه ای موثر سرمایه های دانش خود را مدیریت کنند(ابطحی و صلواتی، 1385). همچنین امروزه به دلیل نقش راهبردی دانش، بسیاری از سازمان ها، با کسب مزیت رقابتی دانش و اهرم قدرت و نفوذ آن، مدیریت دانش را به صورت موثری به کار می گیرند (وو و لی، 2007). و نیاز به آن از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار عنصری مهم تلقی می شود(داونپورت و گروور، 2001)، سازمان دانشی به توانمندی هایی دست می یابد که قادر است از نیروی اندک، قدرتی عظیم بسازد(الوانی و دانایی فرد، 1380:283). بنابراین باور به سودمندی و البته ضرورت به پیاده سازی مدیریت دانش برای دستیابی به موفقیت، در سازمان ها، اشتیاق ایجاد نموده و آن ها را به پیاده سازی مدیریت دانش ترغیب می کند. در چنین شرایطی تکیه صرف بر فناوری های پیشرفته، نه تنها راهگشا نیست بلکه موجب اطمینان نادرست از پیاده سازی مدیریت دانش می گردد(جعفری مقدم، 1388). لذا برای رهایی از این مساله ارزیابی مدیریت دانش در سازمان ابزاری است، که می تواند مراکز و سازمان دانشی را به سوی حوزه هایی که نیازمند توجه بیشتر هستند و شناسایی اقدامات مدیریت دانشی که در آن ها برتری دارد هدایت نماید(دیجاگر، 1999).
از طرف دیگر، مفهوم اثربخشی سازمانیبه عنوان مهم ترین هدف هر سازمان، مقصدی می باشد که تمامی تلاش های سازمانی در راستای رسیدن به آن صوت می گیرد(اسداله زاده، 1388). اضافه بر این، اندیشمندان حوزه رهبری و مدیریت نیز معتقدند که عوامل متعددی (سازمانی، محیطی، فردی) با اثر بخشی سازمان رابطه دارد و سهم مهمی در افزایش و یا کاهش اثربخشی سازمانی ایفا می کنند( واعظی و همکاران، 1388). یکی از این عوامل سازمانی مدیریت دانش است که می تواند به عنوان یکی از مکانیزم های موثر در رابطه با اثربخشی سازمانی عمل کند، که تا کنون به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است (نقوی و همکاران، 1389). بنابر این در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش و تاثیر آن بر اثربخشی سازمانی از دیدگاه مدیران پرداخته شده است.
- بیان مساله
مدیریت دانش، فرایند یا فعالیت ایجاد، به دست آوردن، تسخیر، تسهیم و به کاربردن دانش، هرجایی که وجود داشته باشد، برای افزایش یادگیری وعملکرد در سازمان هاست (نوروزیان، 1385:26). سازمانها ناگزیرند به منظور سازش با محیط در حال تغییر و پر از رقابت، در ساختار خود تجدیدنظر کنند و نیاز دارند که در مقابل تغییرات محیط، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گذشته از خود نشان دهند و همچنین نیازبه شیوه های پیچیده تری دارند تا بتوانند سرمایه های دانشی خود را مدیریت کنند. آنها مجبورند که چرخه دانش خود را( مراحل تولید و انتشار دانش) به طورموثر کنترل کنند و همچنین از فرایندهای اجتماعی که به ایجاد دانش منجر می شوند، حمایت موثرتری به عمل آورند(صیف و همکاران، 1385:17). همچنین اثربخشی سازمانها در فرایندها و روشهای مدیریتی، وجود ارتباطات قوی در سازمان، تعامل سازنده بین واحدهای سازمانی نهفته است و مدیران موفق در ایجاد محیطی بدون ترس و سرشار از اعتماد که اعضای حاضر به تسهیم دانش با یکدیگر باشند، محیطی که زایش دانش را به حداکثر میرساند و نوآوری را ترویج می دهد، در کسب اثربخشی از دیگران پیشی می گیرند (گلد و همکاران[7]، 2001). تحقیقات نشان می دهد بهینه سازی دانش سازمانی از طریق روشهای متفاوت (تشخیص کمبودها در دانش سازمانی، بهره وری بیشتر از سرمایه های انسانی، یادگیری کارامدتر و مؤثرتر از کارکنان، ارائه کالاها و خدمات دارای ارزش افزوده، افزایش رضایتمندی مشتریان، جلوگیری از تکرار اشتباهات، کاهش دوباره کاری و صرفه جویی در زمان هنگام حل مسئله، برانگیختن خلاقیت و نوآوری) سبب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان میشود و لاجرم برای اطمینان از ارائه مطلوب کالا و خدمات به مشتریان و کسب رضایت آنان، باید دانش را مدیریت کنیم (باتی و همکاران، 2011). بنابراین در این تحقیق اولاً محقق در جهت سنجش مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی از دیدگاه مدیران تلاش کرده و ثانیاً به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران پرادخته است.
- قلمرو تحقیق
حدود پژوهش حاضر را میتوان در سه محدوده به شرح زیر بیان نمود
1-4-1- قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق حاضر بررسی تاثیر نقش مدیریت دانش بر اثر بخشی سازمانی می باشد.
1-4-2- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق، واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی در استان مازندران می باشد.
1-4-3- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق، زمستان سال 1393 و بهار سال 1394 می باشد.
- اهداف تحقیق
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقش مدیریت دانش بر اثربخشی بنگاه می باشد.
- سوال تحقیق
این تحقیق برای پاسخ به سوال زیر طراحی شده است:
مدیریت دانش چه تاثیری بر اثر بخشی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران دارد؟
- فرضیه های تحقیق
1-7-1- فرضیه اصلی
مدیریت دانش بر اثربخشی واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
1-7-2- فرضیه های فرعی
- مدیریت دانش بر انطباق (سازگاری) واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی با محیط خارجی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
- مدیریت دانش بر کسب هدف سازمانی توسط واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
- مدیریت دانش بر انسجام (یگانگی) کارکنان واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
مدیریت دانش بر حفظ الگوها (پایداری) در واحدهای تولیدی – صادراتی صنایع لبنی استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارد.
- تعریف واژه های کلیدی
برای درک بهتر و آشنایی بیشتر با موضوع تحقیق، در این قسمت به تعریف تعدادی از واژههای اساسی بهکار گرفته شده در این تحقیق پرداخته میشود.
1-8-1- تعریف مفهومی واژه ها
- مدیریت دانش: مدیریت دانش مفهومی است برای جمع آوری، اشتراک و تجزیه و تحلیل دانش افراد و گروه های سازمان؛ که اثرات مستقیمی بر عملکرد سازمان دارد. مدیریت دانش به افراد سازمان کمک می کند تا با هم مرتبط شده و اطلاعات را در اختیار هم قرار دهند. مدیریت دانش روی راه های توزیع و نگهداری دانش و راه های افزایش سرعت، کارایی و شایستگی افراد در یک سازمان برای سودآوری و منافع بیشتر متمرکز می شود( رضائیان، 1385).
- اثربخشی سازمانی: عبارتست از درجه یا میزانی که سازمان به هدف های مورد نظر خود نایل می آید. اثربخشی یک مفهوم کلّی دارد، آن به صورت ضمنی در برگیرنده تعداد زیادی از متغیرها می باشد. هنگام تعیین اثربخشی سازمان، حدود یا میزانی که هدف های چندگانه تامین شده اند سنجیده و مورد قضاوت قرار می گیرند(ترجمه پارسیان و اعرابی،1390:64).