3-3. نحوه گرد آوری داده ها ………………………………………………………………………………………..36
3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………..36
3-4-1. مقیاس اضطراب ریاضی ……………………………………………………………………………………………….36
3-4-2 آزمون حافظه وکسلر …………………………………………………………………………………………………..39
3-4-3 آزمون شکلی –تجمعی آندره ری ………………………………………………………………………………… 40
3-4-4 آزمون دست بندی کارت های ویسکانسین ……………………………………………………….. …………….42
3-4-5 آزمون استروپ ……………………………………………………………………………………………………………..44
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………………………………45
فصل چهارم: یافته ها………………………………………………………………………………………. 47
4-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………..48
4-2. بررسی پیش فرض های تحلیلی رگرسیون ……………………………………………………………………………50
4-3. بررسی پیش فرض های واسطه گری و تعدیل کنندگی …………………………………………………………..52
4-4 تعیین نفش واسطه گری …………………………………………………………………………………………………….53
4-5 تعیین نقش تعدیل کنندگی ………………………………………………………………………………………………..54
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………..55
5-1. بررسی سئوال پژوهش اول ……………………………………………………………………………………………….56
5-2. بررسی سئوال پژوهشی دوم …………………………………………………………………………………………………65
5-3. نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………..66
5-4. محدودیت و پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………..67
منابع………………………………………………………………………………………………………
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………….
بیان مسئله
با آن که توجه به تعلیم و تربیت در تاریخ بشر قدمت طولانی دارد، اهمیت آن در قرون اخیر به طور فزاینده ای بیشتر شده است .به طوری که در عصر حاضر هریک ازافراد یک ملت بخش عمده ای از زندگی خود را به عنوان متعلم ودانش آموز به تعلیم و تربیت اختصاص می دهد . در بسیاری از جوامع کودکان ونوجوانان از سن 6 تا 18 سالگی را در مدرسه می گذرانند دولت ها مبالغ هنگفتی از درآمد ملی را به آموزش وپرورش اختصاص می دهند وعلاوه بر آن خانواده ها برای اشتغال به تحصیل فرزندان خود هزینه های بسیاری را متحمل می شوند (نویدی 1383).
اما با وجود چنین سرمایه گذاری های مادی و معنوی فراوانی که بدان اشاره شد گاهی کارایی دستگاه آموزش وپرورش در حدمطلوب نمی باشد، بدین معنی که دانش آموزان بسیاری در امر یادگیری آموزشگاهی شکست می خورند.
یکی از جنبه های پر اهمیت عملکرد تحصیلی ،عملکرد و پیشرفت ریاضی می باشد (ودکوک و جانسون، 1990) در بسیاری از آزمون های تحصیلی ریاضی یکی از مولفه های اساسی است به عنوان مثال، آزمون پیشرفت تحصیلی فردی وکسلر، آزمون مهارت های پایه آیووا همچنین آزمونهای هوش مانند مقیاس هوش وکسلر (1981) مقیاس سنجش هوش استنفورد بینه توانایی ریاضی اندازه گیری می شود ( هور، دانبر،فریزبی ،2001) اما سطح عملکرد ریاضی در ایران در سومین مطالعه بین المللی ریاضیات وعلوم (1374-1373) و تکرار آن در سال تحصیلی 77-78 در پایه دوم وسوم ضعیف گزارش شده است (کیامنش ،نوری1377،کیا منش ،خیریه ،2001) بنابراین بررسی عوامل مربوط به پیشرفت وعملکرد ریاضی حائز اهمیت است.
از عواملی که در این رابطه بررسی شده است می توان به تحقیقاتی که الگوهای علـّی از پیشرفت ریاضی (پاجارس ومیلر 1994، استیو ، آرتور ، تلنت-رانلز،2004) ارائه داده اند اشاره کرد که نشان دادند تجارب قبلی ریاضی به واسطه خودکارآمدی بر عملکرد ریاضی تاثیر می گذارد شانک و هانسون (1989)، از اثرات معنادار الگوهای مسلط یا مقابله ای یا مقابله –هیجانی بر عملکرد ریاضی حمایت کرده اند. مطالعات اندرسون (1975)، انینگتون وولف (1981) وبیمر ولانددبرگ (1992) حاکی ازتاثیر معنادار نگرش بر عملکرد ریاضی است. پاپاناستازیو، 2000 نیز در ارائه الگویی به بررسی عوامل محیطی و فردی مانند محیط خانواده ومدرسه و ویژگی های شخصیتی در پیشرفت ریاضی پرداخته است .پاجارس و کرنزالر( 1995) در الگوی مشابهی تاثیر مستقیم توانایی کلی شناختی بر خود کار آمدی وعملکرد ریاضی را تائید کرده است. کالینز، (1982) ضمن تائید رابطه توانایی ریاضی با عملکرد ریاضی وپس ازکنترل عامل توانایی دریافت دانش آموزان که در سطح بالاتری از خودکارآمدی قراردارند مسائل بیشتری را حل می کنند (پروین و جان ،2001).
با وجود واضح بودن اثر قوای شناختی بر یادگیری ریاضی ،امروزه محققان به این واقعیت پی برده اند که عوامل عاطفی نقش محوری در آموزش و یادگیری ریاضیات دارد و یکی از این متغیرهای عاطفی که احتمالا بیش از متغیرهای دیگر موردتوجه قرارگرفته، اضطراب ریاضی است ( مک لود 1994؛ به نقل از ما،1999؛ راندرز وهندن، 1980؛ وِود، 1988) معتقدند که