2-1-1- تعریف مالیات 12
2-2- پایه مالیاتی و نرخ مالیات وانواع مالیات 13
2-2-1- مبنای مالیات (پایه مالیاتی) 13
2-2-2- نرخ مالیات 13
2-2-3- انواع مالیات 14
2-2-3-1- مالیات های مستقیم 14
2-2-3-2- مالیات های غیرمستقیم 14
2-3- مفهوم ارزش افزوده 16
2-4- مالیات بر ارزش افزوده 16
2-5- تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده 19
2-5-1- جهان 19
2-5-2- میزان گرایش به اجرای این نظام مالیاتی در جهان در طول دهه های اخیر 20
2-5-3- ایران 22
2-6- مزایا و نتایج اصلی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده 23
2-7- ویژگی های قانون مالیات بر ارزش افزوده 23
2-8- نرخ های مالیات و عوارض کالا و خدمات مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده 24
2-9- معافیت های قانون مالیات بر ارزش افزوده 24
2-9-1- معافیت های مرتبط با عموم 24
2-9-2- معافیت های مربوط به بخش کشاورزی 25
2-9-3- سایر معافیت ها 25
2-10- انواع مالیات بر ارزش افزوده 25
2-10-1- مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی 26
2-10-2- مالیات بر ارزش افزوده نوع مصرفی 26
2-10-3- مالیات بر ارزش افزوده نوع درآمدی 26
2-10-4- مقایسه سه نوع مالیات بر ارزش افزوده 27
2-11- روشهای اعمال مالیات بر ارزش افزوده 27
2-12- هدف و اهمیت مالیات بر ارزش افزوده 29
2-13- مزایای طرح مالیات بر ارزش افزوده 29
2-14- ویژگیهای مالیات بر ارزش افزوده 33
2-14-1- خنثی بودن 33
2-14-2- کارایی بالا 33
2-14-3- منبع درآمدی باثبات وانعطاف پذیربرای دولت 33
2-14-4- پایه مالیاتی گسترده 34
2-14-5- کنترل متقابل مؤدیان و کاهش انگیزه فرار مالیاتی 34
2-14-6- تشویق صادرات غیرنفتی 35
2-14-7- کاهش نارساییهای موجود و کمک به اصلاح نظام مالیاتی 35
2-14-8- تسریعکننده رشد اقتصادی 35
2-14-9- تسهیل ورود به پیمان های منطقهای 36
2-15- خصوصیات مالیات بر ارزش افزوده در رسیدن به اهداف 36
2-15-1- رعایت عدالت مالیاتی 36
2-15-2- سهل الوصول بودن 36
2-15-3- معین بودن 36
2-15-4- پایین بودن هزینه وصول 37
2-15-5- ضمانت اجرایی 37
2-16- اصول یک نظام مالیاتی کارآمد 37
2-17- مشکلات نظام مالیاتی کنونی 37
2-18- ضرورت اصلاح نظام مالیاتی 38
2-19- آثار اقتصادى مالیات بر ارزش افزوده 39
2-19-1- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر سطح عمومی قیمتها 40
2-19-2- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده و تورم 44
2-19-3- تجربه سایر کشورها و ایران در مورد اثرات تورمی مالیات بر ارزش افزوده 44
2-19-3-1- سایر کشورها 44
2-19-3-2- در ایران 45
2-19-4- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تراز تجاری 45
2-19-5- تأثیر مالیات برارزش افزوده درتشویق سرمایه گذاری 47
2-19-6- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر خنثی بودن از لحاظ آثار اقتصادی 48
2-19-7- تأثیر مالیات برارزش افزوده بر کارایی اقتصادی 49
2-19-8- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر سرمایه گذاری 49
2-19-9- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف و پس انداز 49
2-19-10- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تراز پرداختها 50
2-19-11- تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر رشد اقتصادی 50
2-20- موانع و معایب اجرایی مالیات بر ارزش افزوده 51
2-20-1- خاصیت تنازلی مالیات بر ارزش افزوده 51
2-20-2- اثر مالیات بر ارزش افزوده در افزایش سطح قیمتها 53
2-20-3- اشکالات اجرایی مالیات بر ارزش افزوده 53
2-20-3-1- نحوه برخورد با خرده فروشان (مشاغل جزء) 54
2-20-3-2- چگونگی برخورد در خصوص مواد غذایی کشاورزی 54
2-20-3-3- نحوه عمل در مورد کالاهای سرمایهای 54
2-20-3-4- مشکلات وصول مالیات از خدمات (نظیر بانک ها و بیمه) 54
2-20-4- شفاف نبودن اجرا 54
2-20-5- مشکلات نظام بانکی 55
2-20-6- فرار مالیاتی در مالیات بر ارزش افزوده 55
2-20-6-1- تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی 57
2-20-6-2- زمینه های پیدایش فرار مالیاتی 58
2-20-6-3- اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران 60
2-21- مالیات بر ارزش افزوده به نفع کیست؟ 60
2-22- مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کیست؟ 61
2-23- چالش طراحی 61
2-24- توانایی نظام فعلی مالیاتی در شناسایی پایههای مالیاتی 64
2-25- دلایل معرفی و نقش مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای مالیاتی 65
2-26- جایگاه مالیات بر ارزش افزوده در درآمدهای مالیاتی دولت 66
2-27- پیشینه تحقیق 69
2-27-1- پیشینه داخلی 69
2-27-2- پیشینه خارجی 75
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه 79
3-2- داده ها و متغیرها 79
3-3- آزمون ریشه واحد 79
3-3-1- آزمون دیکی- فولر تعمیم یافته 80
3-4- الگوهای تحقیق 81
3-4-1- معرفی مدل 81
3-4-1-1- رگرسیون آستانهای 81
3-4-2- رژیم های تعیین شده بوسیله متغیر های قابل مشاهده 83
3-4-3- شناسایی مرتبه های تاخیری 89
3-4-4- ساکن و ایستا 90
3-4-5- رژیم های چندگانه 91
3-4-6- تخمین مدلهای STAR 93
3-4-7- مقادیر ابتدایی 94
3-4-8- آزمون غیر خطی بودن تغییر رژیم 94
3-4-9- آزمون مدل SETAR 95
3-5- آزمونهای تشخیصی برای مدلهای SETAR , STAR 96
3-5-1- آزمون غیر خطی باقیمانده 96
3-5-2- ارزیابی پیش بینی ها 98
3-5-3- غیر خطی متداول 99
3-5-4- فاصله اطمینان برای آستانه 99
3-5-5- مزیت روش خودرگرسیون آستانهای (SETAR) 100
3-6- خلاصه فصل 101
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 103
4-2- بررسی روند مالیات ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی 103
4-3- بررسی روند نرخ رشد مالیات بر ارزش افزوده 104
4-4- آزمون ریشه واحد 105
4-5- انتخاب وقفه بهینه مدل SETAR (m=2) 106
4-6- برآورد مدل بهینهSETAR(k) 106
109
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه 112
5-2- مروری بر خطوط کلی تحقیق 112
5-3- فرضیات 113
5-3-1- آزمون فرضیه اول 114
5-3-2- آزمون فرضیه دوم 114
5-4- نتیجه گیری 114
5-5- پیشنهادها 115
5-5-1- پیشنهادهای سیاستی 115
5-5-2- پیشنهادهای پژوهشی 115
منابع 116
چکیده انگلیسی 121
چکیده
مالیاتها بهترین ابزار برای تأمین درآمدهای عمومی، بارتوزیع ثروت و درآمد، ایجاد انضباط مالی و مدیریت اقتصادی است .مالیات برارزش افزوده نسبت به سایر مالیاتهای مرسوم یک مالیات جدید است، گسترش این سیستم یکی از بهترین توسعههای مالیاتی به شمار میرود که برای رفع یا کاهش اختلال و نارساییهای مالیات سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت شکل میگیرد. تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید در مالیات برارزش افزوده است. رهایی از درآمدهای پر نوسان و غیر قابل اطمینان حاصل از فروش نفت خام و تامین مالی بودجه دولت از طریق درآمدهای مالیاتی یکی از اهداف کلیدی نظام مالیاتی کشور می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش خودرگرسیون آستانهای برای دادههای ماهیانه استان یزد در سالهای 1384تا 1392 بررسی تأثیر مالیات برارزش افزوده در روند درآمدهای مالیاتی دولت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش درآمد مالیاتی استان یزد تاثیر مثبت و معنی دار دارد و همچنین موفقیت نسبی سیاست مالیات برارزش افزوده در افزایش مجموع درآمدهای مالیاتی استان یزد دیده شده است.
کلمات کلیدی: مالیات، مالیات برارزش افزوده، روش خودرگرسیون آستانهای.
1-1- مقدمه
مولا علی (ع) درنامه 53 به کارگزاران خود در مورد ماالیات می فرماید: مالیات و بیت المال رابه گونه ای وارسی کن که صلاح مالیات دهندگان باشد. زیرا بهبودی مالیات ومالیات دهندگان عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه می باشد و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود، کار دیگران نیز سامان نخواهدگرفت. زیراهمه مردم نان خور مالیات و مالیات دهندگانند. باید تلاش تودرآبادانی زمین بیشترازجمع آوری خراج باشدکه خراج جزباآبادانی فراهم نمی گردد،وآن کس که بخواهدخراج رابدون آبادانی مزارع بدست آوردشهرهاراخراب وبندگان خدارانابودوحکومتش جزاندک مدتی تداوم نیاورد.پس اگرمردم شکایت کردندازسنگینی مالیات یاآفت زدگی یاخشک شدن آب چشمه ها یاکمی باران یاخراب شدن زمین درسیلابها یاخشکسالی،درگرفتن مالیات به میزانی تخفیف ده تاامورشان سامان گیرد.وهرگزتخفیف دادن در خراج تورانگران نسازد، زیرا آن اندوختهای است که در آبادانی شهرهای تو و آراستن ولایت تو نقش داردورعیت تو را، می ستایند و تو از گسترش عدالت میان مردم خشنودخواهی شدوبه افزایش قوت آنان تکیه خواهی کرد، بدانچه در نزدشان اندوختی وبه آنان بخشیدی وباگسترش عدالت دربین مردم.
هر کشوری به منظور بهبود ساختار اقتصادی و ثبات، نیازمند درآمدهای پایدار و دائمی است که می تواند موفقیت دولت را در برنامه ریزی و سیاستگذاریهای بلندمدت افزایش دهد. و اساسیترین اهداف فعالیتهای اقتصادی این کشورها، شامل مواردی مانند تخصیص بهینه منابع و توزیع عادلانه درآمد، رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، ثبات اقتصادی، حفظ سطح عمومی قیمتها، تجارت بینالملل و تراز پرداختها میباشد. مجریان اقتصادی، برای انجام این امور و رسیدن به اهداف والای اقتصادی در هر کشور، باید هزینههای بسیار سنگینی را پرداخت کنند و برای تأمین مالی این مخارج لازم است تا منابع درآمدی مختلفی ایجاد شود.
در بین انواع منابع دولت، مالیات، به عنوان منبع دائمی و قابل پیش بینی، همواره مورد توجه دولتمردان بوده است. اعمال مالیات چه به جهت کسب درآمد و چه به منظور ابزاری جهت سیاستگذاری، آثار متفاوتی رابر اقتصاد، تحمیل می کند. مالیاتها از یک سو، با توجه به اصابت مالیاتی بر شرایط توزیعی جامعه تأثیرگذار هستند و از سوی دیگر با جابجایی منابع از بازاری به بازار دیگر، آثار تخصیصی را به همراه دارند.
مالیاتها بهترین ابزار برای تأمین درآمدهای عمومی، بارتوزیع ثروت و درآمد، ایجاد انضباط مالی و مدیریت اقتصادی است، تأمین هزینههای عمومی کشور همچون تأمین امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و… نیازمند منابع مناسب و مستمر برای دولتها می باشد و مهمترین منبع درآمدی دولتها برای تأمین این هزینهها در جهان امروز مالیات است که برخلاف روش تأمین هزینه از طریق فروش نفت که منجر به افزایش تقاضا و تورم می شود روش سالمتری بوده و بر ترکیب تقاضا اثرگذار است. تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید در انواع و نحوه وصول آنهاست.
مالیاتها علاوه بر اینکه میتوانند باعث تعدیل شکاف درآمد و ثروت شده و سبب توازن و تعدیل نسبی درآمد و دارایی شوند، منجر به هدایت منابع به سمت فعالیتهای مولد نیز میشوند کمااینکه انضباط مالی و پرهیز از ریخت و پاش را به دنبال دارند.
بررسیها نشان میدهد که نظام مالیاتی کشور، بهرغم همه تلاشها در تأمین اهداف یاد شده دچار کاستی است و مجموع مالیات دریافتی کشور حتی کفاف نیمی از هزینههای جاری دولت را نمیدهد، بنابراین بودجه کشور به منبع دیگری چون نفت متکی شده است
همانطور که میدانیم درآمد دولتها به دو گروه درآمدهای مالیاتی و درآمدهای غیرمالیاتی تقسیم میشود. نقش و جایگاه درآمدهای مالیاتی در مقایسه با درآمدهای غیرمالیاتی و سایر منابع درآمدی، در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، اهمیت بیشتری دارد. به عبارتی دیگر، زمانی که ما این منبع مهم را با سایر منابع درآمدی مقایسه میکنیم، به این نتیجه میرسیم که هر چه سهم مالیاتها در تأمین مخارج دولت بیشتر باشد، آثار نامطلوب اقتصادی کمتر خواهد شد.
یکی از این نوع مالیاتها که در کشورها ی توسعه یافته و برخ ی از کشورها ی در حال توسعه درحال اجرااست،مالیات برارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیاتهای نوینی است که پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای اروپایی وضع شد. این نوع مالیات، رایجترین و پذیرفتهترین مالیاتی است که دولت ها، برای تأمین هزینههای خود دریافت می کنند و نوعی مالیات بر مصرف است. قانون مالیات بر ارزش افزوده که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گامی برای حرکت دولتها، به سوی درآمدهای مالی پایدار و همچنین شفافسازی نظام اقتصادی کشور خواهد بود.
بیتردید کیفیت زندگی و چگونگی خدماترسانی در شهر، رابطه معناداری با پویایی اقتصادی آن دارد و این پویایی نیز در تعامل منابع مالی پایدار جریان مییابد.
یکی از مهمترین درآمد های دولتی معضلات، پایدار نبودن منابع درآمدی میباشد. امید است با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مسیر دولتها برای کسب درآمدهای پایدار هموارتر گردد و روزنههای امید برای این نهاد عمومی به منظور کسب درآمد پایدار به وجود آید.
بررسیهای انجام شده و تجربه اجرای این نوع مالیات در کشورهای مختلف جهان نشان میدهد که اجرای آن در حال حاضر، برای برطرف کردن برخی مشکلات فعلی نظام مالیاتی مانند: درآمد مالیاتی، شناسایی مؤدیان و برطرف کردن کمبود اطلاعات درباره آنها، کاهش وقفه زمانی پرداخت مالیات، کاهش فرار مالیاتی و غیره میتواند راهگشا باشد. هماکنون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 135 کشور دنیا اجرا میشود و به دلیل رشد سریع و هماهنگی ویژگیهای این مالیات با اهداف توسعهای کشورها، از آن به عنوان یک مالیات مدرن یاد میکنند (کین، 1384).
1-2- بیان مسئله
مهمترین منبع درآمدی دولتها برای تأمین این هزینهها در جهان امروز مالیات برارزش افزوده است که برخلاف روش تأمین هزینه از طریق فروش نفت که منجر به افزایش تقاضا و تورم می شود روش سالمتری بوده و بر ترکیب تقاضا اثرگذار است. تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید در مالیات برارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحلهای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید ـ توزیع براساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای تولید شده و یا خدمات ارائه شده اخذ می گردد ولی مالیات پرداختی در هر مرحله از زنجیره واردات ـ تولید ـ توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال مییابد تا در نهایت توسط مصرفکننده نهایی پرداخت گردد. این مالیات در واقع نوعی مالیات غیرمستقیم بر مصرف است که به صورت غیرانباشته به کلیه مراحل تولید و توزیع خصوصی کالا و خدمات تعلق میگیرد و خرید کالا و خدمات واسطهای را از پرداخت مالیات معاف میکند (پناهی و یادگاری، 1389).
در حال حاضر معمولترین روش اجرایی این مالیات استفاده از سیستم صورتحساب خرید و فروش است و اشخاصی که به فعالیت اقتصادی اشتغال دارند از یک طرف پرداختکننده و از طرف دیگر وصولکننده این مالیات بوده و وصولکننده، مالیات پرداختی را از مالیات وصولی کسر و مابهالتفاوت را به حساب مالیاتی پرداخت میکند (تعیین بدهی مالیاتی از طریق به کارگیری نرخ ثابت مالیات روی کل فاکتور فروش و کسر مقدار مالیات پرداختی بر خرید واسطهای) (ضیائی بیگدلی، 1383).
در بین سه نوع مالیات، مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی، وسیعترین پایه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی، کمترین پایه مالیاتی را ایجاد میکند. چون مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی، خریدهای ناخالص کالاهای سرمایهای (بدون مستثنی کردن استهلاک) را شامل میشود. در کشور ما به دلیل سهم پایین مالیات در تولید ناخالص داخلی، نقش ناچیز مالیات ها در تأمین هزینه های دولت و وابستگی بالای دولت به استقراض از نظام بانکی و مالیات تورمی، اجرای مالیات بر ارزش افزوده توجیه پذیر می باشد. بر اساس قانون بودجه و برنامه سند چشمانداز ۲۰ساله کشور باید درآمد مالیاتی به نوعی جایگزین درآمدهای نفتی شود که زمانی به پایان خواهد رسید. به عبارت دیگر، بر اساس سند چشمانداز ۲۰ساله کشور دولت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه قادر باشد که هزینههای جاری خود را به طور عمده از درآمد مالیاتی تامین کند و از اتکای این بخش به درآمدهای نفتی بکاهد. این مالیات همانطوریکه در بندهای قبلی گفته شد از مهرماه سال 1387 به صورت مرحلهای اجرا شده است و این شیوه اجرا موجب گردیده کمترین اثرات منفی در اقتصاد بروز نماید از سوی دیگر نرخ مالیات نیز در مقایسه با کشورهای دیگر و نسبت به ظرفیت بخش، خیلی نازل می باشد و بیش از 40 درصد از کالاهای سبد خانوار معاف از مالیات می باشد.
کارکردهای اصلی ابزار مالیات را میتوان به طور اصلی در تأمین درآمدهای عمومی کشور، گسترش عدالت، تخصیص مجدد منابع و ثبات اقتصادی برشمرد (ضیائی بیگدلی، 1383).
نظام مالیاتی در تأمین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجهای نقش عمدهای دارد، در بعد اجتماعی مهمترین هدف از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست، در حالی که هدف اقتصادی وضع مالیات، تثبیت نوسانات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع بین بخشهای مختلف و کمک به تسریع فرآیند توسعه بخشی یا منطقهای میباشد، علاوه بر این، هدف بودجهای وضع مالیات نیز تأمین مالی بودجه دولت است (پژویان، 1384).
در تبیین اهداف مالیات بر ارزش افزوده می توان گفت، از آنجا که مالیات از منابع مهم درآمد دولتهاست ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در زمینههای مختلف می شود، از سوی دیگر دوره های کوتاه مدت وصول آن تداوم تأمین نقدینگی خزانه دولت را تأمین می کند. مالیات بر ارزش افزوده نسبت به سایر مالیاتها منعطفتر بوده و به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات زمان قطعیت کوتاهی داشته و تأخیر در وصول درآمدهای مالیاتی را به حداقل می رساند (پژویان، 1384).
با توجه به تأثیرات قابل ملاحظه مالیات بر متغیرهای اقتصادی، همواره اتخاذ یک سیاست مالیاتی مناسب که علاوه بر تأمین اهداف فوق، کمترین اخلال را در اقتصاد و فرآیند توسعه اقتصادی کشور بر جای گذارد از مهمترین مسائل پیش روی سیاستگذاران بخش مالیاتی محسوب میشود.در واقع میتوان گفت سیاستهای مالیاتی مؤثر و کارآمد، یکی از عوامل مهم در تحقق اهداف مالیاتی بوده و نشانهای از حاکمیت ملی و بخشی از سیاستهای اقتصادی هر کشوری است، این نظام مالیاتی نوین میتواند نقش مؤثر و مطلوبی در فرآیند مدیریت اقتصاد کشور ایفا کرده و میزان رضایتمندی مردم و مؤدیان را افزایش دهد. لذا در این تحقیق تلاش می شود که مشکلات و موانع بر سر راه اجرای صحیح این قانون از دیدگاه مودیان مالیاتی استان یزد مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد و در پایان هم بر اساس نتایج و یافته های پژوهش، پیشنهاداتی به مدیران و مسئولان مالیاتی در معاونت مالیات بر ارزش افزوده استان یزد ارائه شود.
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
باشروع اصلاحات اقتصادی درکشورهای درحال توسعه نظامهای مالیاتی نیزدستخوش تغییروتحول شد. کاهش تعدادنرخهاومعافیتهای مالیاتی،بسط پایه مالیاتی وبرقراری مالیاتهای جدیدازجمله عوامل موردتوجه دراصلاحات مالیاتی کشورهابوده است.طی اصلاحات صورت گرفته استفاده از مالیات برارزش افزوده به عنوان یک روش نوین مالیاتی موردپذیرش اغلب کشورهای جهان قرارگرفته است.باتوجه به ویژگیهای عمومی مالیات برارزش افزوده ونیازشدید دولت برای اصلاح نظام مالیاتی موجود به منظورافزایش درآمدهای مالیاتی،توجه به امکان اجرای این مالیات ازاهمیت خاصی برخورداراست.ازآنجاکه مالیات برارزش افزوده برمبنای ارزش افزوده ایجادشده درمراحل مختلف تولید کالاهاوخدمات ارائه شده محاسبه ووصول میگردد،ازپایه مالیاتی گسترده ای برخورداراست وامکان وصول بخش اعظم ظرفیتهای بالقوه مالیاتی کشوررامهیا می سازد.ایجادمنبع درآمدجدید،باثبات وانعطاف پذیربه منظورپاسخگوئی به هزینه های روزافزون دولتها،ازجمله دلایل اصلی وضع مالیات برارزش افزوده دربرخی ازکشورهابوده است.پایه گسترده مالیات،نرخ پائین ویکسان آن ازویژگیهای بارزاین نوع مالیات است وانتظاربراین است که بااجرای آن فعالیتهای اقتصادی تشویق گردد.مالیات برارزش افزوده بافاصله زمانی کوتاه پرداخت،مکانیزم مناسبی برای افزایش درآمداست که قادربه تخصیص قسمتی ازتولیدناخالص داخلی به بخش دولتی وتقویت وحفظ آن دردوره نوسانات (رکوردورونق)اقتصادی خواهدبود.این شیوه ازمالیات به عنوان یک الگوی جدید ازحمایت سیاسی برخوردار است. چنانچه مالیات برارزش افزوده درنظام مالیاتی ایران برقراررشودوبه نحوموثرومطلوب اجراءگردد،پیش بینی می شودبسیاری ازحلقه های زنجیره مبادلات اقتصادی که دروضعیت موجودازنظارت دستگاههای مالیاتی وبخصوص بخش مالیات بردرآمدخارج است تحت کنترل درآیدوبدین ترتیب بخش مالیات بردرآمدازپایه متحول گردد.زیراطبق این سیستم کلیه مبادلات بایستی باصدورفاکتورانجام شود.این امربه مشخص شدن حجم فعالیتهای تجاری تمامی مشاغل می انجامد.بااطلاع ازمیزان دقیق حجم مبادلات وحجم واقعی فعالیتهای اقتصادی هرواحدتولیدی وتجاری،میزان مالیات بردرآمدواقعی رامی توان محاسبه نمود.علاوه برجنبه درآمدی این مالیات آنچه مهم است اینکه مالیات برارزش افزوده به لحاظ ویژگیهای خاص آن موجب اصلاح کلی ساختارنظام مالیاتی می شودومی تواندبه عنوان راهنمائی جهت تقویت تدریجی تشکیلات اداری مالیاتی عمل نماید.مهمترین دلایلی را که انگیزه های این اصلاح به شمارمی روندمی توان درچهارگروه زیرطبقه بندی کرد:
- رفع نارسائی مالیاتی سنتی
- ایجادمنبع درآمدبرای پاسخگوئی به هزینه های روزافزون دولت
- ایجادنظام مالیاتی متناسب باعملکردپیمان منطقه ای
- شفاف سازی مبادلات اقتصادی وآشکارسازی بخش اقتصادزیرزمینی،
- ایجادتحول دررساختارمالیاتی به دلایل ناهمگونی باروندتوسعه
علی رغم این که به دلیل فقدان شناخت مالیات برارزش افزوده برخی ازکشورها نسبت به پذیرش آن ابرازنگرانی کرده اند،اماباگذشت زمان شمارکشورهای استفاده کننده ازاین مالیات بسیارافزایش یافته است (ضیائی بیگدلی، 1384).
1-4- اهداف تحقیق
1- بررسى تأثیر اجراى قانون مالیات بر ارزش افزوده بر درآمدهای مالیاتی دولت
2- بررسی میزان اهمیت و تعیین اولویت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در افزایش درآمد مالیاتی استان یزد
3- بررسی نرخ رشدمالیاتی کشورطی دوره اجرای سیاست مالیات برارزش افزوده دراستان یزد
1-5- سوالات تحقیق
- آیا اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش درآمد مالیاتی استان یزدتاثیر مثبتی دارد؟
- آستانه نرخ رشدمالیاتی کشورطی دوره موردبررسی (اجرای سیاست مالیات برارزش افزوده) دراستان یزدبه چه مقداربوده است؟
1-6- فرضیات تحقیق
1- اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بر افزایش درآمد مالیاتی استان یزد تاثیر مثبت و معنی دار دارد.
2-نرخ رشددرآمدهای مالیاتی استان یزد پس ازاجرای سیاست مالیات برارزش افزوده از مقدار آستانه رشد درآمدهای مالی