فصل دوم: ادبیات تحقیق.. 8
2-1-مقدمه. 9
2-1- بخش اول: ارزیابی عملکرد. 10
2-1-1-تعاریف ارزیابی عملکرد مالی.. 10
2-1-2-دیدگاه های ارزیابی عملکرد. 11
2-1-3- ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد. 12
2-1-4- به دست آوردن شاخصهای نمایانگر از نسبتهای مالی.. 12
2-1-5- فرایند ارزیابی عملکرد. 13
2-1-6-مدل ها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد. 13
2-1-7-چگونگی انجام ارزیابی عملكرد. 14
2-1-8- رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد. 14
2-1-9- معیارهای عملکرد اقتصادی.. 15
2-1-10-معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکتها 18
2-1-10-1- معیارهای حسابداری.. 19
2-1-10-2- معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری.. 19
2-1-10-3- سود. 19
2-1-10-4-سود هر سهم(EPS) 19
2-1-10-5-نرخ رشد سود. 20
2-1-10-6-سود تقسیمی.. 20
2-1-10-7- جریان های نقدی آزاد (FCF) 21
2-1-10-8- نرخ بازده دارائی ها (ROA) 21
2-1-10-9- معیارهای مبتنی بر اطلاعات حسابداری و اطلاعات بازار. 21
2-1-10-10- نسبت قیمت به سود (P/E) 22
2-1-10-11- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام. 22
2-1-10-12- نسبت Q توبین.. 22
2-1-11-معیارهای اقتصادی عملکرد مالی.. 23
2-1-13- شرکت های انبوه سازی در بورس… 24
2-2- بخش دوم: بورس… 26
2-2-1- تاریخچه بورس… 26
2-2-2- تاریخچه بورس ایران. 27
2-2-2-1-دوره نخست (1357-1346) 28
2-2-2-2-دوره دوم (1367-1358) 28
2-2-2-3-دوره سوم (1383-1368) 28
2-2-2-4-دوره چهارم (از 1384 تاکنون) 30
2-2-3-نحوه خرید و فروش سهام. 31
2-2-3-1-نحوه خرید و فروش در بازار رسمی.. 31
2-2-3-1-1- ساعت انجام معامله. 31
2-2-3-1-2- نحوه انجام معامله. 31
2-2-3-1-3- افتتاح حساب یا دریافت كد معاملاتی.. 31
2-2-3-1-4- تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش… 31
2-2-3-1-5- ورود سفارش به سامانه معاملاتی.. 32
2-2-3-1-6- انجام معامله. 32
2-2-3-1-7- تسویه و پایاپای.. 32
2-2-3-2- نحوه انجام معاملات در تابلوی غیررسمی.. 33
2-3- بخش سوم: تصمیم گیری چند معیاره 34
2-3-1- مقدمه ای بر مدلهای تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) 34
2-3-2- روشهای MCDM… 34
2-3-2-1- مدلهای تصمیم گیری چند هدفه (MODM) 34
2-3-2-2- مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه (MADM) 34
2-3-3- ویژگیهای مشترک مسائل تصمیمگیری چند شاخصه. 35
MODM… 36
2-3-5-دسته بندی مدلهای MADM… 36
2-3-6- فرایند تحلیل سلسله مراتبی.. 38
.. 38
.. 39
2-3-7- تکنیک های بکار رفته جهت طراحی مدل تحقیق. 40
2-3-7-1- فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (آنایز توسعه ای) 40
2-3-7-2- تکنیک تاپسیس… 42
2-3-7-3- تکنیک ویکور. 43
2-4- بخش چهارم : پیشینه تحقیقات انجام شده 45
2-4-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 45
2-4-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 47
فصل سوم: روش تحقیق.. 51
3-1- مقدمه. 52
3-2- روش تحقیق. 52
3-3- روش اجرای تحقیق. 53
3-4- جامعه و نمونه آماری.. 53
3-5-روش جمعآوری داده ها 54
3-6- ابزارهای گردآوری اطلاعات دادهها 54
3-7- شناسایی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی.. 55
3-8- روایی و پایایی ابزار تحقیق. 55
3-9- متغیرهای تحقیق. 56
3-9-1- معیارهای سنتی ارزیابی عملکرد مالی.. 56
3-9-1-1- نرخ بازده دارایی ها (ROA) 56
3-9-1-2- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) 56
3-9-1-3- سود هر سهم (EPS) 56
3-9-1-4- نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) 56
3-9-2- معیارهای نوین (مبتنی بر ارزش) ارزیابی عملکرد مالی.. 57
3-9-2-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA) 57
3-9-2-2- ارزش افزوده بازار (MVA) 59
3-9-2-3- ارزش افزوده نقدی (CVA) 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته. 60
4-1- مقدمه. 61
.. 61
4-3- استفاده از تكنیك تاپسیس برای رتبه بندی انبوه سازان بازار بورس ایران. 67
4-4- استفاده از تكنیك ویکور برای رتبه بندی انبوه سازان بازار بورس ایران. 71
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 76
5-1- مقدمه. 77
5-2- نتایج و یافته های تحقیق. 77
5-3- پیشنهادات حاصل از نتایج تحقیق. 78
5-4- موانع و محدودیت های تحقیق. 78
5-5- پیشنهادات مربوط به تحقیقات آتی.. 79
منابع و مآخذ. 80
الف)فارسی.. 80
ب)انگلیسی.. 80
فهرست جداول
MADM.. 36
جدول 2-2- مقیاس های زبانی برای بیان درجه اهمیت.. 40
جدول 4-1- تابع عضویت متغیرهای زبانی.. 61
جدول 4-2. ماتریس مقایسات زوجی گروهی معیارهای مالی.. 62
جدول 4-3- عملکرد شرکتهای انبوه ساز بر اساس معیارهای مالی.. 67
جدول 4-4- ماتریس تصمیم (بی مقیاس شده) عملکرد شرکتهای انبوه ساز بر اساس معیارهای مالی.. 68
) 69
) 70
جدول 4-7- شاخص نزدیکی نسبی.. 71
جدول 4-8- بالاترین و پایین ترین ارزش توابع معیار. 71
جدول 4-9- ماتریس تصمیم (بی مقیاس شده) عملکرد شرکتهای انبوه ساز بر اساس معیارهای مالی.. 72
جدول 4-10- ماتریس تصمیم بی مقیاس وزین عملکرد شرکتهای انبوه ساز بر اساس معیارهای مالی.. 73
S. 74
جدول 4- 12- ارزش های نهایی محاسبه شده برای شعب بانک… 74
جدول 5-1- اوزان معیارهای مالی ارزیابی عملکرد. 77
فهرست شکل ها
شکل 2-1- طبقه بندی مدلهای MADM از نظر جبرانی و غیر جبرانی.. 37
شکل 2-2- مقایسه دو عدد مثلثی فازی.. 41
شکل 4-1- تابع عضویت متغیرهای زبانی برای مقایسات زوجی.. 61
چکیده
تفکیک، شناسایی و رتبه بندی بنگاه های با عملکرد مالی بالا نه تنها برای سرمایه گذاران بلکه برای بستانکاران، اعتبار دهندگان مالی، سهامداران و غیره نیز مسئله مهمی بشمار می رود، از اینرو تفکیک بنگاه ها بعنوان یکی از مسائل ضروری در بورس اوراق بهادار مطرح است. این تحقیق یک رویکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی برای ارزیابی عملکرد شرکتهای انبوه ساز در بورس اوراق بهادار ارائه داده است. با توجه به بررسی ادبیات موضوع، شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار مشخص گردیدند. سپس، با کسب نظر خبرگان در قالب ماتریس های مقایسات زوجی بر اساس طیف ساعتی فازی، وزن هر یک از معیارها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی محاسبه گردید. در ادامه از دو تکنیک تحلیلی پرکاربرد تصمیم گیری چند معیاره یعنی تاپسیس و ویکور برای رتبه بندی عملکرد 16 شرکت انبوه ساز استفاده گردید. نتایج نشان می دهد که بازده داراییها، قیمت به سود هر سهم، سود هر سهم، ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده نقدی، ارزش افزوده بازار و بازده حقوق صاحبان سهام به ترتیب دارای بالاترین اهمیت در ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس شناخته شدند.بعلاوه از نظر عملکرد، شرکتهای زمین ساخت آزما،محراب عمران تهران، صدرا نور،سارینا و آذرشن به ترتیب به عنوان شرکتهای دارای بهترین عملکرد شناخته شده اند.
کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، شرکتهای انبوه ساز، بورس اوراق بهادار، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، منطق فازی، ویکور، تاپسیس.
فصل اول
کلیات تحقیق
|
1-1- مقدمه
پویایی در محیطهای کسب و کار که به دلیل بروز عواملی چون رشد، سقوط اقتصادی، فزونی شدت رقابت، جهانی سازی، ادغامها، ترکیبها و نوآوریهای تکنولوژیکی بوجود آمده است، قابلیت مدیران ردهبالا را در درک به موقع و پاسخ صحیح به این تغییرات به چالش کشیده است. ناتوانی در درک به موقع تغییرات و پاسخگویی سریع به آنها به افول شرکتها منجر میشود. درهمتنیدگی و افزایش نیروها و عوامل تعیینکننده در بازار، حضور رقبای قدرتمند متعدد، همچنین تغییر بیوقفه و مداوم سلایق مشتریان و بالارفتن سطوح انتظارات آنها، شرکتهای خدماتی را با مخاطرات و چالشهای عمیقی روبرو نموده است(حسنقلیپور و همکاران، 1391، ص 26).
شرکتها برای موفقیت در بازارها و مطابقت در محیط چالشی آن به استراتژیهای مناسبی نیاز دارند تا از مزیت رقابتی پایدار و در نهایت عملکرد بهتر نسبت به رقبا برخوردار گردند. (ابوالفضلی، 1391، ص 2). پیشرفت سریع فناوری و تغییرات محیطی وسیع، شتاب فزآیندهای به اقتصاد بخشیده است. رقابت روزافزون بنگاه های اقتصادی دستیابی به سود را محدود و احتمال ورشکستگی را افزایش داده است.
تصمیم گیری در مسائل مالی همواره با ریسک و عدم اطمینان همراه بوده است. توسعه سرمایه گذاری از یک سو موجب جذب سرمایه های غیر کارا و هدایت آنها به بخش های مولد اقتصادی شده و از سوی دیگر، با توجه به جهت گیری سرمایه گذاران (مبتنی بر ریسک و بازده)، سرمایه گذاری ها در صنایعی هدایت خواهد شد که از سود بیشتر یا خطر کمتری برخوردار است و این امر در نهایت، سبب تخصیص بهینه منابع خواهد شد. باید گفت تصمیم گیری در زمینه خرید سهام پیچیده است.