صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است.
اهمیت و ضرورت تحقیق
محققان در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری روستایی لزوم توجه به نگرشها و عقاید ساکنان محلی و مشمول قرار دادن آن در آغاز امر برنامهریزی را مورد تاکید قرارمی دهند (Liu et al,1987.17).
بدین ترتیب توسعه گردشگری در نواحی روستائی به مانند دیگر راهبردهای توسعه اقتصادی نیازمند حضور بخشهای گوناگون برای رسیدن به موفقیت میباشد. پیششرطهایی توسعه موفقیتآمیز گردشگری شامل موارد زیر است :
1- جاذبهها: چه طبیعی و چه ساخته دست بشر هم در درون اجتماع و هم در نزدیکی آن.
2- تبلیغات: بازاریابی یک اجتماع و جاذبههای گردشگری آن برای گردشگران بالقوه.
3- زیرساختهای گردشگری: تسهیلات دسترسی (راهها، فرودگاهها، قطارها و اتوبوسها)، خدمات برق و آب، پارکنیگ، علائم راهنمائی و تأسیسات تفریحی.
4- خدمات: اسکان، غذاخوریها و مغازههای خرده فروشی و تنوع که باید نیاز گردشگران را در نظر بگیرند.
5- مهمان نوازی و حمایت جامعه میزبان: چگونگی برخورد با گردشگران توسط ساکنین اجتماع و کارکنان مغازهها و جاذبههای گردشگری. به این فهرست، باید کارآفرینان گردشگری و نقش آنها در تقویت این اجزاء را نیز اضافه نمود. اگر چه روشن است که بخشهای فوق و دارائیهای یک اجتماع در توسعه گردشگری مهم هستند، اما تنها مشارکت همه جانبه و حمایت ساکنین، مسئولان و کمک کارآفرینان بخش گردشگری روستائی تضمینکننده یک پایهگذار فراگیر برای توسعه موفق گردشگری میباشد (Wilson et al, 2001, 133). براین اساس ویلسون یکی از مهمترین پیش شرطهای موفقیت آمیز توسعه گردشگری در نواحی روستایی را حمایت جامعه میزبان میداند.
کوک نیز معتقد است که تمام برنامهریزیها برای گردشگری شهری و روستایی باید براساس اهداف و اولویتهای ساکنین باشد. در واقع او حتی گام را از این هم فراتر گذاشت و پیشنهاد کرد که جاذبههای محلی تنها به هنگام کسب اجازه قانونی از ساکنین ارتقاء یابد (Cooke, 1982, 26)
درآمد حاصل از توریسم استان گیلان در برنامه چهارم توسعه 123296/24 میلیون ریال پیش بینی شده است که در صورت موفقیت از آن طریق می توان 948 شغل جدید در استان ایجاد نمود که 24/66 درصد از بیکاری را در استان پوشش خواهد داد و اگر بتوان با ایجاد مدیریت کارا،فقط 2/7 درصد از توریسم گذری استان را که 12 میلیون نفر بازدیدکننده در سال است جذب نمود مشکل بیکاری در استان رفع خواهد شد.استان گیلان به رغم داشتن موقعیت مناسب و بکر برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی،متاسفانه از نرخ بالای بیکاری رنج می برد که باید با برنامه ریزی هوشمندانه و کارمند گرد و غبار پدیده بیکاری را از سطح استان زدود.در این بین به نظر می رسد یکی از ارگانهایی که نقش اساسی را برای ایجاد اشتغال بازی می کند سازمان میراث استان گیلان باشد که با توجه به امکانات طبیعی بسیار زیاد این استان از نظر گردشگری می تواند در امر ایجاد شغل در این صنعت گام موثری برداشته و ضریب اشتغال را افزایش دهد.
اهداف کلی تحقیق
شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال
اهداف فرعی تحقیق
شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال جوانان
شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال زنان
شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان کاهش اشتغال ساکنین
شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی
روشها و ابزارهای گردآوری اطلاعات
روشگردآوری اطلاعات باتوجه به ماهیت مطالعه حاضر به دوصورت کتابخانهای و میدانی بوده و با توجه به ضرورت در هر یک از مراحل تحقیق از یک یا هر دو روش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. براین اساس ابتدا برای شناخت کامل موضوع تحقیق، کسب بینش نظری لازم و استخراج متغیرها و شاخصها از نظریههای مرتبط با موضوع تحقیق نظیر گردشگری پایدار، رویکردهای برنامهریزی گردشگری، نگرش وگرایش ساکنین به توسعه گردشگری استفاده میشود. همچنین باتوجه به موضوع موردمطالعه و فرضیههای تحقیق، اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیات از طریق دادههای عینی وذهنی از طریق تکمیل پرسشنامه با کارکنان اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در سال1392 بدست خواهد آمد. براین اساس واحد تحلیل فرد(کارمند) میباشند.
در این پژوهش برای دستیابی به اهداف مورد نظر پژوهش، یک نوع پرسشنامه طراحی شده است.
پرسشنامههای استفاده شده در این تحقیق به صورت سؤالات بسته و باز تهیه گردیده است. پرسشنامههای مورد نظر از و یژگیهای خاصی برخوردار است اولا ًبا توجه به سوالات و موضوع مورد مطالعه طراحی شده است تا حدامکان سعی شده است ارتباط سؤالات با متغیرها، معرفها و بالاخره شاخص مورد نظر مشخص شود. به طوریکه برای محقق روشن شود که از طریق سؤالات، دادههای مورد نیاز را برای شاخص مورد نظر به دست خواهد آورد. ثانیا ًبه منظور ارتقاء اعتبار و پایایی پرسشنامه این پژوهش، طراحی و تنظیم شاخصها از یکسو دقیقاً براساس نظر یا تعلمی در راستای رویکرد توسعه گردشگری پایداری و از سوی دیگر باتوجه به مشاهدات مستقیم محقق از ناحیه مورد مطالعه صورت گرفته است.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات بدست آمده از تحلیلهای کمی وکیفی استفاده خواهد شد که برای طبقهبندی و تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات با استفاده از روشهای آماری (توصیفی و استنباطی) و با بهرهگیری از نرم افزارهای EXCEL و SPSS صورت خواهد گرفت.
در بررسی آماری دادههای پرسشنامهای از روشهای آماری نظیر میانگین، میانه، حداکثر و حداقل و جهت آزمون فرضیهها بسته به نوع داده و اهداف مورد نظر از روشهای آماری پارامتری نظیر ازمون تی تک نمونه ای و فریدمن استفاده میشود.
جامعه آماری
جامعه آماری این مطالعه در این تحقیق را کلیه کارمندان ستادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان تشکیل می دهند که تعداد انان برابر با آخرین اطلاعات 136نفر می باشند.
نمونه آماری
منظور از نمونه گیری انتخاب واحد ها وافرادی از جمعیت اصلی است بطوری که واحد ها وافراد مزبور دارای ویژگی ها و پارامتر های اصلی بوده باشند و در کسب اطلاعات خاصی مورد استفاده قرار گیرند.منظوراز پارامتر در این تعریف ویژگی جمعیت می باشد ویک جمعیت ممکن است ویژگی ها وپارامترهای متعددی داشته باشند(ساده ،1375).و در این تحقیق نمونه ، تعداد 103نفرازجامعه اماری بوده اند که نمونه مورد نظر در این تحقیق با استفاده از جدول مورگان و بصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند.
محدودیت های تحقیق