1-6 قلمرو تحقیق.. 8
1-7 فرضیههای تحقیق.. 8
1-7-1 فرضیه اصلی.. 8
1-7-2 فرضیههای فرعی.. 8
1-8 روش شناسی تحقیق.. 9
1-9 متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی 9
1-10 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) 10
1-10-1 مزیت رقابتی.. 10
1-10-2 رهبری تحول آفرین.. 11
1-10-3 کارایی هزینه. 12
1-10-4 انعطاف پذیری.. 12
1-10-5 کیفیت… 13
1-10-6 زمان (تحویل) مناسب ارائه خدمات… 13
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه. 16
2-2 مفهوم مزیت رقابتی.. 17
2-3 راهکارهای کسب مزیت رقابتی.. 19
2-4 مقایسه با توانایی ها و عملکرد گذشته. 19
2-5 مقایسه با رقبا 20
2-6 مزیتهای رقابتی در قلمروهای انسانی، سازمانی و محیطی.. 20
2-7 استراتژیهای عمومی (ژنریك) مایكل پورتر. 23
2-8 نگرشهای موجود به منشاء مزیت رقابتی.. 23
2-9 مزیت رقابتی پایدار (تحكیم بازار خدمات) 24
2-10 ابعاد مزیت رقابتی.. 26
2-11 ماهیت رهبری.. 31
2-12 تعاریف رهبری.. 31
2-13 تئوریهای رهبری.. 32
2-13-1 تئوریهای شخصیتی (ویژگیهای شخصی) 32
2-13-2 تئوریهای رفتاری.. 32
2-13-3 تئوریهای موقعیتی(اقتضایی) 33
2-14 سبکهای رهبری.. 33
2-14-1 معرفی و مفهوم سبک رهبری تحول آفرین.. 33
2-15 سیر تحول شکل گیری نظریه رهبری تحول آفرین.. 39
2-16 نظریه رهبری پر جاذبه (کاریزماتیک) 39
2-17 رهبری تحول آفرین و رهبری پرجاذبه؛ شباهت ها و تفاوت ها 41
2-18 رهبری تـحولآفرین از دیدگاه برنز. 41
2-19 رهبری تحولآفرین از دیدگاه باس…. 42
2-20 تحلیل و ارزیابی نظریه رهبری تحولآفرین.. 45
2-20-1 مزایا و نقاط قوت نظریه. 45
2-20-2 کاستیها و نارساییهای نظریه. 46
2-21 ویژگی های رهبری تحول گرا و رهبری تبادلی.. 47
2-22 ابعاد رهبری تحول آفرین.. 48
2-23 چالشهای پیش روی سازمانها و رهبری تحول آفرین.. 49
2-24 تاثیر رهبری تحول گرا بر مدیریت استراتژیک… 51
2-25 پیشینه تحقیق.. 53
2-25-1 تحقیقات داخلی.. 53
2-25-2 تحقیقات خارجی.. 62
2-26 جمع بندی.. 68
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه. 70
3-2 روش تحقیق.. 71
3-3 متغیرهای تحقیق.. 72
3-4 جامعه آماری.. 73
3-5 روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه آماری.. 73
3-6 ابزارها و روش جمعآوری اطلاعات… 76
3-7 روایی و پایایی ابزار تحقیق.. 77
3-7-1 روایی.. 78
3-7-2 پایایی.. 78
3-8 روش تجزیه و تحلیل دادهها 81
3-8-1 نرمال بودن دادهها 82
3-8-2 آزمون بارتلت – کایزر، میر و اولکین KMO)) 83
3-8-3 آزمون همبستگی.. 84
3-8-4 مدلیابی معادلات ساختاری ((SEM… 85
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه. 92
4-2 آمار توصیفی.. 93
4-2-1 توصیف ویژگیهای دموگرافیک… 93
4-2-2 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق.. 98
4-2-3 بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 100
4-2-4 بررسی تناسب و کفایتداده ها 102
4-3 آمار استنباطی.. 104
4-3-1 آزمون همبستگی.. 104
4-3-2 تحلیل عاملی تاییدی متغیر رهبری تحولآفرین.. 109
4-3-3 تحلیل عاملی تاییدی متغیر کارایی هزینه. 114
4-3-4 تحلیل عاملی تاییدی متغیر ارائه انعطافپذیر خدمات… 117
4-3-5 تحلیل عاملی تاییدی متغیر ارائه خدمات با کیفیت… 120
4-3-6 تحلیل عاملی تاییدی متغیر زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات… 122
4-3-7 تحلیل عاملی تاییدی متغیر بهبود مزیت رقابتی.. 124
4-3-8 تحلیل عاملی تأییدی کل.. 125
4-4 آزمون فرضیات تحقیق.. 132
4-4-1 تعیین تاثیر مثبت و معنادار رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی.. 132
4-4-2 تعیین تاثیر مثبت و معنادار کارایی هزینه بر بهبود مزیت رقابتی.. 133
4-4-3 تعیین تاثیر مثبت و معنادار ارائه انعطافپذیر خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 134
4-4-4 تعیین تاثیر مثبت و معنادار ارائه خدمات با کیفیت بر بهبود مزیت رقابتی.. 135
4-4-5 تعیین تاثیر مثبت و معنادار زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 135
4-5 مقایسه نتایج تجزیه و تحلیل دادهها برای دو شرکت همراه اول و ایرانسل به صورت توصیفی.. 136
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 141
5-2 نتایج آزمون فرضیات پژوهش…. 142
5-2-1 تاثیر مثبت و معنادار رهبری تحولآفرین بر بهبود مزیت رقابتی.. 145
5-2-2 تاثیر مثبت و معنادار کارایی هزینه بر بهبود مزیت رقابتی.. 146
5-2-3 تاثیر مثبت و معنادار ارائه انعطافپذیر خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 148
5-2-4 تاثیر مثبت و معنادار ارائه خدمات با کیفیت بر بهبود مزیت رقابتی.. 149
5-2-5 تاثیر مثبت و معنادار زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 151
5-3 مقایسه نتایج تحقیق با تحقیقات قبلی.. 153
5-3-1 مقایسه نتیجه فرضیه «رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.» با تحقیقات قبلی.. 153
5-3-2 مقایسه نتیجه فرضیه «کارایی هزینه بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.» با تحقیقات قبلی.. 153
5-3-3 مقایسه نتیجه فرضیه «ارائه انعطاف پذیر خدمات بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.» با تحقیقات قبلی 154
5-3-4 مقایسه نتیجه فرضیه «ارائه خدمات با کیفیت بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.» با تحقیقات قبلی 155
5-3-5 مقایسه نتیجه فرضیه «زمان مناسب ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد.» با تحقیقات قبلی 157
5-4 پیشنهادات کاربردی تحقیق.. 157
5-4-1 پیشنهادات کاربردی براساس فرضیات تحقیق.. 157
5-4-2 پیشنهاد برای تحقیقات آتی.. 163
5-5 محدودیتهای تحقیق.. 164
5-6 جمعبندی.. 165
فهرست منابع و ماخذ
الف) فهرست منابع فارسی.. 169
ب) فهرست منابع لاتین.. 182
پیوست ها
پیوست الف: پرسش نامه. 192
پیوست ب: خروجی نرم افزار. 195
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه
جدول 3-1 : متغیرهای تحقیق.. 72
جدول 3-2 : عاملها و سنجههای پرسشنامه. 80
جدول 3-3: آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق و کل مقیاس…. 81
جدول 4-1 : توزیع فراوانی مربوط به جنسیت… 93
جدول 4-2 : توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات… 94
جدول 4-3 : توزیع فراوانی مربوط به سن.. 95
جدول 4-4 : توزیع فراوانی مربوط به مشتری خدمات… 97
جدول 4-5 : شاخصهای مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرهای تحقیق.. 98
جدول 4-6 : نرمال بودن متغیرهای تحقیق.. 101
… 103
جدول 4-8 : ضریب همبستگی (کل داده های حاصل از پاسخ های تمامی پاسخ دهندگان به پرسش نامه) 105
جدول 4-9 : ضریب همبستگی (شرکت همراه اول) 107
جدول 4-10 : ضریب همبستگی (شرکت ایرانسل) 108
جدول 4-11 : معنیداری بارهای عاملی متغیر رهبری تحولآفرین.. 111
جدول 4- 12 : شاخصهای برازش متغیر مکنون رهبری تحولآفرین.. 112
جدول 4-13 : معنیداری بارهای عاملی مدل اصلاحی متغیر رهبری تحولآفرین.. 113
جدول 4- 14 : شاخصهای برازش مدل اصلاحی متغیر مکنون رهبری تحولآفرین.. 114
جدول 4-15 : معنیداری بارهای عاملی متغیر کاراییهزینه. 115
جدول 4- 16 : آماره کای اسکوئر متغیر مکنون کارایی هزینه. 116
جدول 4-17 : محاسبه درجه آزادی مدل تاییدی متغیر کارایی هزینه. 116
جدول 4-18 : معنیداری بارهای عاملی متغیر مکنون ارائه انعطافپذیر خدمات… 118
جدول 4- 19 : شاخصهای برازش متغیر مکنون ارائه انعطافپذیر خدمات… 119
جدول 4-20: معنیداری بارهای عاملی متغیر مکنون ارائه خدمات با کیفیت… 121
جدول 4-21 : محاسبه درجه آزادی مدل تاییدی متغیر ارائه خدمات با کیفیت… 121
جدول 4- 22 : آماره کای اسکوئر متغیر مکنون ارائه خدمات با کیفیت… 122
جدول 4-23: معنیداری بارهای عاملی متغیر مکنون زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات… 123
جدول 4-24 : محاسبه درجه آزادی مدل تاییدی متغیر زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات… 123
جدول 4- 25 : آماره کای اسکوئر متغیر مکنون زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات… 123
جدول 4-26: معنیداری بارهای عاملی متغیر مکنون بهبود مزیت رقابتی.. 124
جدول 4-27 : محاسبه درجه آزادی مدل تاییدی متغیر بهبود مزیت رقابتی.. 125
جدول 4- 28 : آماره کای اسکوئر متغیر مکنون بهبود مزیت رقابتی.. 125
جدول 4-29: معنیداری بارهای عاملی مدل کلی تحقیق.. 128
جدول4-30 : بارهای عاملی مدل تحقیق.. 130
جدول 4-31 : محاسبه درجه آزادی مدل تاییدی کلی تحقیق.. 131
جدول 4- 32 : آماره کای اسکوئر مدل کلی تحقیق.. 131
جدول 4-33 : آزمون تاثیر مثبت و معنادار رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی.. 132
جدول 4-34 : آزمون تاثیر مثبت و معنادار کارایی هزینه بر بهبود مزیت رقابتی.. 133
جدول 4-35 : آزمون تاثیر مثبت و معنادار ارائه انعطافپذیر خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 134
جدول 4-36 : آزمون تاثیر مثبت و معنادار ارائه خدمات با کیفیت بر بهبود مزیت رقابتی.. 135
جدول 4-37 : آزمون تاثیر مثبت و معنادار زمان مناسب ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی.. 136
جدول 4-38 : نتایج آزمون فرضیات برای هریک از دو شرکت همراه اول و ایرانسل.. 137
جدول 5-1 : نتایج آزمون فرضیات تحقیق.. 144
جدول 5-2: نتایج آزمون فرضیات برای هریک از دو شرکت همراه اول و ایرانسل.. 144
فهرست نمودارها
عنوان نمودار صفحه
نمودار 4-1 : فراوانی مربوط به جنسیت… 94
نمودار 4-2 : فراوانی مربوط به تحصیلات… 95
نمودار 4-3 : فراوانی مربوط به سن پاسخدهندگان. 96
نمودار 4-4 : فراوانی مربوط به مشتری خدمات… 97
نمودار 4-5 : مدل تحلیل عاملی تاییدی رهبری تحولآفرین با ضرایب غیر استاندارد. 109
نمودار 4-6 : مدل تحلیل عاملی تاییدی رهبری تحول آفرین با ضرایب استاندارد. 110
نمودار 4-7 : مدل اصلاحی تحلیل عاملی تاییدی رهبری تحول آفرین با ضرایب استاندارد. 113
نمودار 4-8 : مدل تحلیل عاملی تاییدی کارایی هزینه با ضرایب غیراستاندارد. 114
نمودار 4-9 : مدل تحلیل عاملی تاییدی کارایی هزینه با ضرایب استاندارد. 115
نمودار 4-10 : مدل تحلیل عاملی تاییدی ارائه انعطافپذیر خدمات با ضرایب غیراستاندارد. 117
نمودار 4-11 : مدل تحلیل عاملی تاییدی ارائه انعطافپذیر خدمات با ضرایب استاندارد. 117
نمودار 4-12 : مدل تحلیل عاملی تاییدی ارائه خدمات با کیفیت با ضرایب غیراستاندارد. 120
نمودار 4-13 : مدل تحلیل عاملی تاییدی ارائه خدمات با کیفیت با ضرایب استاندارد. 120
نمودار 4-14 : مدل تحلیل عاملی تاییدی زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات با ضرایب غیراستاندارد. 122
نمودار 4-15 : مدل تحلیل عاملی تاییدی زمان (موقعیت) مناسب ارائه خدمات با ضرایب استاندارد. 122
نمودار 4-16 : مدل تحلیل عاملی تاییدی بهبود مزیت رقابتی با ضرایب غیراستاندارد. 124
نمودار 4-17 : مدل تحلیل عاملی تاییدی بهبود مزیت رقابتی با ضرایب استاندارد. 124
نمودار 4-18 : مدل تحلیل عاملی تاییدی کل با ضرایب غیر استاندارد. 126
نمودار 4-19 : مدل تحلیل عاملی تاییدی کل با ضرایب استاندارد. 127
فهرست شکل ها
عنوان شکل صفحه
شکل 1-1 : مدل مفهومی تحقیق.. 10
عنوان : تأثیر رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی شرکت همراه اول در مقایسه با شرکت ایرانسل
نگارنده : سهند اسدی
چکیده
محیط پیرامون سازمانها پویاتر از قبل شده وسازمانها برای رسیدن به موفقیت ضروری است به سمت تحول حرکت نمایند. رهبری تحول گرا به عنوان یکی از پارادایمهای رهبری جهت ارتقای عملکرد سازمان در محیط متلاطم امروزی با قابلیت برانگیختن کارکنان وتوسعه یک فرهنگ سازمانی که رویههای اخلاقی در آن یک هنجار رفتاری تلقی شده سعی در پیش بینی تغییرات محیطی دارد. عنوان پژوهش حاضر”تاثیر رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی شرکت همراه اول در مقایسه با شرکت ایرانسل” است.علاوه بر این، تاثیر مثبت و معنادار کارایی هزینه، ارائه انعطاف پذیر خدمات، ارائه خدمات با کیفیت، زمان مناسب ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی مورد آزمون قرار خواهد گرفت. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه میباشد.جامعه آماری از مدیران و مسئولان و مشتریان شرکت های ذکر شده تشکیل شده بود.روش مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات از مشتریان، روش نمونه گیری تصادفی ساده است.درنتیجه حجم نمونه بدست آمده برای مشتریان، 171 نفر می باشد.روش مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات از مدیران و مسئولان دو شرکت با توجه به محدود بودن تعداد آنها، سرشماری می باشد.در مجموع تعداد 250 پرسش نامه برای کفایت گردآوری شد. ضریب پایایی کلی برای پرسشنامه مقدار 884/0 به دست آمد که نشان از پایا بودن ابزار تحقیق دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS Grapic استفاده کردیم و پس از انجام تحلیل عاملی برای هر متغیر مکنون به بررسی معنیداری بارهای عاملی پرداختیم. نتایج تحقیق نشان داد رهبری تحولآفرین بر بهبود مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که کارایی هزینه تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود مزیت رقابتی دارد، نتایج نشان داد ارائه انعطاف پذیر خدمات تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود مزیت رقابتی دارد ، نتایج نشان داد ارائه با کیفیت خدمات تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود مزیت رقابتی دارد . تاثیر متغیر موقعیت (زمان) ارائه خدمات بر بهبود مزیت رقابتی باتوجه به اطلاعات جمعآوری شده، معنادار شناخته نشد.
کلمات کلیدی : رهبری تحولآفرین، بهبود مزیت رقابتی، کارایی هزینه، ارائه انعطاف پذیر خدمات، ارائه خدمات با کیفیت، زمان مناسب ارائه خدمات.
فصل اول
کلیات تحقیق |
1-1مقدمه
رقابتپذیری فرایندی است که هر نهادی میکوشد تا از این طریق بهتر از دیگری عمل کرده، از وی پیشی گیرد. کسب توانمندیهای رقابتی در جهان امروز به یکی از چالشها ی اساسی کشورهای مختلف در سطح بین المللی تبدیل شده است(زرآبادی پور و دیگران، 1384).
مزیت رقابتی را می توان ارزشی دانست كه شركت برای مشتری فراهم می كند و مشتری به دلیل این ارزش آفرینی به شركت وفادار می ماند. در واقع ارزش آفرینی شركت برای مشتری سبب می شود مشتری از بین رقبا شركتی را انتخاب كند كه ارزش بیشتری برای او فراهم كرده است (رمضانیان و دیگران، 1393).
برای دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان سازمان باید هم به موقعیت خارجی خود توجه کند و هم توانمندیهای داخلی را مورد توجه قرار دهد (سدری و لیز، 2001).
تاکید بر مدیریت و رهبری توجه اکثر سازمان های خواهان تحول را به خود جلب نموده است. نقش موثر مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی در سازمان انکار ناپذیر است.رهبران از طریق یک فرآیند نفوذ اجتماعی، فرهنگ سازی نموده و با اثرگذاری بر کارکنان، آنان را به سمت تحقق اهداف متعالی و کسب مزایای رقابتی در اقتصاد دانش محور هدایت می کنند (خیراندیش و کاملی، 1390).
از آنجا که موفقیت هر سازمانی منوط به هدایت ورهبری همگام با پویایی وانعطاف پذیری سازمانی است و ازسویی دیگر بالا بودن سطح انتظارات وتوقعات مشتریان سازمانها وتغییرات شتابنده،نقش رهبران تحول آفرین درسازمانها را از موقعیت ممتازی برخوردار کرده است (عربیون و دیگران، 1392).
در این پایان نامه سعی میکنیم تا با استفاده از بررسی ادبیات تحقیق و معرفی سبک” رهبری تحول آفرین” به شناخت تاثیر مثبت و معنادار آن بر بهبود مزیت رقابتی بپردازیم. در همین راستا در این فصل به بیان کلیات تحقیق میپردازیم. پس از بیان مقدمه به مساله اساسی تحقیق میپردازیم و اهمیت موضوع تحقیق را بیان میکنیم . در ادامه مطالب به اهداف و فرضیات تحقیق اشاره میکنیم و نحوه تاثیر متغیرهای تحقیق بر متغیر وابسته را با استفاده از یک مدل مفهومی ترسیم خواهیم کرد.
1-2 بیان مسأله اساسی تحقیق
تحولات فن آوری، تغییر در نیازهای مشتریان و جهانی شدن سه عامل اصلی پویایی در محیط هستند كه امروزه سازمانها را برای دستیابی به آرمانها و اهداف استراتژیك خود به جنب و جوش و تكافو واداشته است. كاربست فن آوری جدید برای پیشبرد فعالیتها و عملیات سازمان در دنیای تجارت جهانی و رقابت بین المللی و تامین خواسته های مشتریان و توجه به ارزشهای مورد انتظار آنها امری مسلم و اجتناب ناپذیر است. چرا كه حداكثر كردن ثروت سهامداران و در ادبیات جدید، خلق ارزش برای صاحبان سهام در گرو ایجاد ارزش برای خریداران كالا و دریافت كنندگان خدمات است . به واقع می توان گفت كه مشتریان صاحبان اصلی حركت و حیات یك بنگاه انتفاعی را تشكیل می دهد. بنابراین با آغاز دوره جدید در تجارت داخلی و با گسترش آن در سطح جهانی، شركتی برنده مسابقه است كه تداوم فعالیت سازمان را در سه مؤلفه مثلث بقا یعنی بهای تمام شده، كیفیت و زمان، با هدف ایجاد ارزش برای مشتریان جستجو نماید . و با مدیریت اقتضایی حداقل در یكی از آنها به یك مزیت رقابتی دست یابد (گرگانلی دوجی و فاضلی، 1388).
در شرایط امروزی که سازمانها با محیط رقابتی جهانی مواجهند، همواره نیاز به تغییرات ریشه ای و خلاقیتهای کاری احساس میشود. نیروی رقابتی جهانی، سازمانهای امروزی را مجبور میکند که بعد از دهها سال ادامه روشها و رویههای کاری ثابت خود، روشهای کاری جدیدی را در پیش گیرند، به گونه ای که دیگر، سازمانها دارای ثبات کاری نبوده و از نوعی ثبات نسبی برخوردارند و برای این که از قافله عقب نیافتند، اکثر این سازمان ها از مهارت های مدیریتی تغییر بهره می گیرند و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات بنیادی در درون سازمان دارند (جیجسل و دیگران، 2003).
سازمان ها باید به گونه ای باشند که سریعاً در مقابل تهدیدات محیطی و بهره گیری از فرصت های موجود از خود واکنش نشان داده و به عبارتی از ساختار و تشکیلات چابکی برخوردار باشند . این امر مستلزم ایجاد تغییرات سریع و بنیادی در سازمان ها می باشد. از طرفی دیگر باید محیط داخلی سازمان به گونه ای باشد که کارکنان از علت و روند اجرای تغییرات آگاهی کاملی داشته باشند تا از انگیزه کافی برخوردار گردند . در چنین اوضاعی نقش رهبران تحول آفرین پُررنگ تر خواهد شد (امیرکبیری و دیگران، 1385).
با توجه به رقابت بالا میان اپراتورهای تلفن همراه و هزینههایی که در به کارگیری روشهای جذب مشتری به صورت آشکار و غیرآشکار بر شرکت تحمیل میشود، لزوم توجه به کسب و بهبود مزیت رقابتی با توجه به شرایط خاص اپراتورها، برای آنها ضروری میباشد. هدف اصلی این تحقیق نیز شناخت تأثیر مثبت و معنادار رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی میباشد.
در این تحقیق تلاش خواهد شد تا با به کارگیری تئوریها و ادبیات موجود به دنبال پاسخ به این سئوال باشیم که رهبران تحولآفرین میتوانند قدرت رقابتپذیری سازمان خود را افزایش دهند؟
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
توسعههای اخیر در نظریههای رهبری، از نظریههای رهبری کاریزماتیک که رهبر را موجودی غیر معمولی فرض می کرد و پیروان را وابسته به رهبری میدانست به سمت تئوریهای نئوکاریزماتیک و رهبری تحول آفرین که به توسعه و توانمندسازی پیروان جهت عملکرد مستقل توجه میکنند، انتقال یافته است (عابدی جعفری و آغاز، 1387).
تفکر سنتی در اقتصاد که مبتنی بر اندازهگیری منابع و داراییهای مشهود مادی بود امروزه جای خود را به ارزشآفرینی ناشی از داراییهای نامشهود داده است. در اواسط قرن 20 اقتصاد دانان مالی تلاش کردند تا توجه شرکتها را به رویکرد جدیدی در کسب و کار جلب کنند. این رویکرد مبتنی بر این تفکر بود که هر سازمانی تواناییها، امتیازات و منابع غیرمادی منحصر به فرد و متمایزی از سایر سازمانها دارد که منشأ خلق ارزش و ثروت است. از این رو لازم است همه منابع و ظرفیتهای سازمانی و داراییهای برون ترازنامهای شناسایی و اندازهگیری شوند (سیسارامان و دیگران، 2002).
قرن جدید امواج تازه ای از تغییر را با خود به همراه آورده است. محیط پیرامون سازمان ها پویاتر از قبل شده و باعث گردیده تا سازمان ها در پی یافتن پاسخ هایی برای این پویایی ها باشند برای موفقیت و حتی بقا در چنین محیطی ضروری است. سازمان ها به سمت انعطاف پذیری، پویایی و تحول حركت نموده و از سكون به پرهیز می كند. بدین جهت است كه بحث مدیریت تغییر در سازمان ها اهمیتی بیش از پیش یافته است. در این رابطه موضوع رهبری و به عبارتی دیگر رهبری تغییر نقش قابل ملاحظه ای ایفا می كند. اهمیت رهبری در فرایند مدیریت تغییر به این دلیل است كه تغییر مستلزم ایجاد و نهادینه سازی سیستم ها و رونده ای جدیدی است و این امر بدون رهبری موثر امكان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین مدیریت تغییر و پیاده سازی آن وابسته به رهبری می باشد. در حقیقت، جریانی گسترده از تغییرات و تحولات از اواخر قرن بیستم آغاز شده است كه پایه های پارادایم های سنتی و نیوتنی را در همه حوزه ها و به ویژه در اقتصاد، مدیریت و كسب و كار به شدت سست كرده است. در پارادایم های جدید به جای تأكید بر مدل سنتی فرماندهی و كنترل بر استفاده از تیم های كاری مشاركتی، یادگیری مستمر، خود كنترلی، تحول آفرینی، یكپارچگی زندگی كاری و معنوی، و غیره تأكید می شود. مفاهیمی همچون رهبری تحول آفرین نیز در راستای همین حركت به سمت پارادایم های منعطف تر در سال های اخیر مطرح شده است.در واقع، سازمان های امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند، بلكه تنها می توانند تردیدها، نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت هایی برای آموختن، تطابق و هم خوانی مطلوب تبدیل كنند.جهت مقابله با این محیط نامطمئن و تغییرات مستمر، نیاز به افرادی در نقش رهبر به شدت احساس می شود.بدیهی است كه رهبری سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد یافت و جهان نیازمند رهبرانی تحول گرا خواهد بود (ضیائی و نرگسیان، 1389).
شرکت های همراه اول و ایرانسل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این مقدمه میتوان ادعا كرد كه به کارگیری و استفاده از شیوههای جدید مدیریتی در این تحقیق با تأکید بر رهبری تحولآفرین بر بهبود مزیت رقابتی شرکتها میتواند سیاستگذاران را در تدوین استراتژیهای توسعه سازمانی و تكنولوژیكی پویا یاری كند.
1-4 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
بررسی و تأمین رضایت مشتری با در نظر گرفتن خواسته ها و الزامات مشتریان در طراحی و تولید محصولات در بلندمدت می تواند منجر به افزایش وفاداری گردد، عنصری که در شرایط متلاطم اقتصادی و رقابتی امروز کلید حیاتی و مایه نجات سازمان ها به شمار می رود که به نوبه خود می تواند در افزایش سهم و سودآوری سازمان ها نقشی بسزایی داشته باشد (کاوسی و سقایی، 1384).
در این بین شرکتهای خدماتی مانند شرکتهای ایرانسل و همراه اول با درک این موضوع، در پی یافتن شیوههای جدید برای کسب مزیتهای رقابتی هستند. تحقیق حاضر سعی دارد به تعیین تاثیر مثبت و معنادار عامل رهبری تحول آفرین بر بهبود مزیت رقابتی بپردازد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقی با این عنوان در داخل کشور انجام نگرفته است، لذا، شرکتهای مذکور میتوانند از نتایج حاصل از این تحقیق در بخشهای بازاریابی و خدمات خود به منظور ارائه خدمات مناسب در جهت کسب مزیت رقابتی استفاده کنند.
1-5 اهداف تحقیق
1-5-1 هدف اصلی