بند سوم: مفهوم محیط زیست در قوانین و مقررات بین المللی.. 21
بند چهارم: مفهوم محیط زیست از دیدگاه حقوقدانان.. 22
گفتار دوم: انواع محیط زیست… 24
الف: محیط طبیعی.. 24
ب: محیط مصنوعی.. 24
ج: محیط اجتماعی.. 25
گفتار سوم: مفهوم محیط زیست دریایی و حمایت از آن در حقوق بین الملل دریاها 25
بند اول: مفهوم محیط زیست دریایی و ضرورت حمایت و حفاظت از آن.. 25
عنوان صفحه
الف: اهمیت محیط زیست دریایی.. 27
ب: حفاظت از محیط زیست دریایی از لحاظ اصول حقوقی.. 28
بند دوم: حمایت از محیط زیست دریایی در حقوق بین الملل دریاها 31
الف: جایگاه محیط زیست دریایی در کنوانسیون حقوق دریاها 1982.. 33
ب: اقدامات ایمو در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی.. 35
بند سوم: کنوانسیون های منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی.. 36
بند چهارم: آزادی دریاها و حمایت از محیط زیست دریائی.. 39
مبحث دوم: ویژگیهای دریای خزر به عنوان یک نمونه محیط زیست دریایی حساس و اهمیت آن 42
گفتار اول: ویژگی های دریای خزر. 42
بند اول: ویژگی های جغرافیایی.. 42
مساحت دریای خزر. 43
تقسیمات دریای خزر. 43
اقلیم دریای خزر. 44
بند دوم: ویژگی های اقتصادی.. 46
الف) نفت و گاز. 46
ب) حمل و نقل.. 50
ج) منابع آبزیان دریای خزر. 53
گفتار دوم: اهمیت دریای خزر برای کشورهای همسایه آن و جهان.. 55
بند اول: اهمیت دریای خزر برای کشورهای همسایه آن و تأثیر آن در محیط زیست دریای دریای خزر 56
الف) اهمیت دریای خزر برای جمهوری آذربایجان و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر 57
عنوان صفحه
ب) اهمیت دریای خزر برای ترکمنستان و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر. 60
ج) اهمیت دریای خزر برای قزاقستان و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر. 60
د) اهمیت دریای خزر برای فدراسیون روسیه و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر 61
ه) اهمیت دریای خزر برای جمهوری اسلامی ایران و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر 63
بند دوم: اهمیت خزر برای دیگر کشورهای جهان و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر 65
الف) اهمیت خزر برای ایالات متحده آمریکا و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر. 65
ب) اهمیت دریای خزر برای چین و تأثیر آن در محیط زیست دریای دریای خزر. 67
ج) اهمیت دریای خزر برای اتحادیه اروپا و تأثیر آن در محیط زیست دریایی دریای خزر. 69
گفتار سوم: تهدیدهای زیست محیطی دریای خزر. 70
بند اول: آلودگی ناشی از منابع در خشکی.. 71
بند دوم: آلودگی ناشی از بهره برداری از منابع نفت و گاز. 71
بند سوم: نوسانهای سطح آب.. 72
بند چهارم: آثار زیستمحیطی گردشگری ساحلی.. 72
بند پنجم: هجوم گونههای مهاجم دریایی.. 73
مبحث سوم: بررسی زمینه و تاریخچه شکل گیری کنوانسیون تهران.. 73
گفتار اول: سابقه همکاری های زیست محیطی در دریای خزر ( قبل و بعد از فروپاشی شوروی ) 73
بند اول: سابقه همکاری های زیست محیطی در دریای خزر قبل از فروپاشی شوروی.. 73
بند دوم: سابقه فعالیت های زیست محیطی در دریای خزر پس از فروپاشی شوروی.. 74
عنوان صفحه
گفتار دوم: نقش برنامه محیط زیست دریای خزر در شکل گیری کنوانسیون تهران.. 76
گفتار سوم: اهمیت و ضرورت شکل گیری کنوانسیون 2003 تهران.. 81
نتیجه گیری.. 83
فصل دوم: بررسی شکلی و ماهوی کنوانسیون ساختاری 2003 حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر و پروتکلهای آن
مقدمه. 86
مبحث اول: بررسی شکلی کنوانسیون ساختاری 2003 حفاظت از محیط زیست دریای خزر 88
گفتار اول: مقدمه و تعاریف کلی کنوانسیون.. 88
بند اول: مقدمه. 88
بند دوم: تعاریف کلی کنوانسیون 2003 تهران.. 89
گفتار دوم: بررسی شکلی پروتکل های کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 91
بند اول: پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقهای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی (پروتکل آکتائو) 91
بند دوم: پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگیهای ناشی از منابع و فعالیتهای مستقر در خشکی 93
بند سوم: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی.. 93
بند چهارم: پیش نویس پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی.. 93
گفتار سوم: سایر بخشهای کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 94
مبحث دوم: بررسی ماهوی کنوانسیون ساختاری 2003 حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر 96
گفتار اول: اهداف کنوانسیون.. 96
عنوان صفحه
بند اول: جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی.. 96
1: جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی ناشی از منابع واقع در خشکی.. 97
- جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی ناشی از فعالیت در بستر دریا 98
- جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی ناشی از تخلیه مواد زائد به دریا 98
- جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی ناشی از شناورها 99
- جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی ناشی از سایر فعالیتهای انسانی.. 100
بند دوم: حفاظت، نگهداری و احیای منابع زنده دریایی.. 100
- تضمین حداکثر برداشت گونه ها 101
- حفاظت و احیای گونه های در معرض خطر. 101
گفتار دوم: تعهدات دولتهای عضو کنوانسیون تهران.. 102
گفتار سوم: ابزارهای نیل به اهداف کنوانسیون.. 103
بند اول: اصول راهنما 103
الف : اصل احتیاط.. 103
1) مفهوم اصل احتیاط در چارچوب حقوق بین الملل محیط زیست… 103
2) اصل احتیاط در چارچوب کنوانسیون 2003 تهران.. 104
ب: اصل اطلاع رسانی.. 105
1) مفهوم اصل اطلاع رسانی درچارچوب حقوق بین الملل محیط زیست… 105
الف) اطلاع رسانی ( و کمک) در حوادث اضطراری زیست محیطی در چارچوب حقوق بین الملل محیط زیست 106
ب) اطلاع رسانی ( و مشاوره ) در رابطه با آثار برون مرزی.. 108
ب) اصل اطلاع رسانی در چارچوب کنوانسیون 2003 تهران.. 109
ج: اصل پرداخت خسارت توسط آلوده کننده. 110
عنوان صفحه
1) اصل پرداخت خسارت توسط آلوده کننده در چارچوب حقوق بین الملل محیط زیست… 110
2) اصل پرداخت توسط آلوده ساز در چارچوب کنوانسیون 2003 تهران.. 111
بند دوم: تعهد به همکاری.. 111
الف: همکاری دوجانبه و چندجانبه. 112
ب: همکاری در چارچوب ترتیبات سازمانی.. 113
گفتار چهارم: دیگر نکات اساسی کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 114
الف: خط مشی های کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 114
ب: ترتیبات سازمانی کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 116
ج: مسؤولیت و جبران خسارت.. 118
شیوه های جبران خسارت زیست محیطی.. 123
د: حل اختلاف.. 125
روش هاى سیاسى حل و فصل اختلافات بین المللى.. 126
- مذاکره: 126
- مساعى جمیله (پاى مردى) 127
- میانجیگرى.. 127
- تحقیق.. 128
- سازش (آشتى) 129
ساز و کارهای حقوقی مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بین المللی.. 129
- داوری.. 130
- حل و فصل قضایی.. 130
مبحث سوم: بررسی ماهوی پروتکل های الحاقی به کنوانسیون 2003 تهران.. 131
عنوان صفحه
گفتار اول: بررسی ماهوی پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی 131
بند اول: مقدمه پروتکل.. 132
بند دوم: دامنه شمول و هدف.. 133
بند سوم: نظامهای ملی و طرحهای اضطراری مقابله با سوانح آلودگی نفتی.. 133
بند چهارم: اشاعه و تبادل اطلاعات در راستای اجرای پروتکل.. 135
بند پنجم: اقدامهای عملیاتی در هنگام سوانح نفتی.. 136
بند ششم: کمک و بازپرداخت آن در حوادث نفتی.. 137
گفتار دوم: بررسی ماهوی پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگیهای ناشی از منابع و فعالیتهای مستقر در خشکی 139
بند اول: قلمرو اجرا و هدف.. 140
بند دوم ـ تعهدات دولتهای عضو پروتکل.. 141
بند سوم: منابع آلودگی با منشأ خشکی.. 142
الف ـ آلودگی ناشی از منابع اصلی.. 142
ب ـ آلودگی توسط منابع پراکنده. 143
ج ـ آلودگی ناشی از دیگر فعالیتها 144
بند چهارم: ارزیابی اثرات زیست محیطی.. 146
گفتار سوم: بررسی ماهوی پروتکل حفاظت از تنوع زیستی.. 151
بند اول: مقدمه. 151
بند دوم: قلمرو اجرا و هدف.. 152
بند سوم: مقررات عمومی.. 152
بند چهارم: اقداماتی برای حمایت و حفاظت از گونه ها 154
عنوان صفحه
بند پنجم: حمایت و حفاظت از مناطق حفاظت شده. 156
بند ششم: ابزارها و الزامات برای حمایت و حفاظت از گونه ها و مناطق حفاظت شده. 161
حفاظت از تنوع زیستی در چارچوب مدیریت منطقه ساحلی.. 161
ارزیابی تأثیر زیست محیطی در چاچوب حفاظت از تنوع زیستی.. 161
دسترسی به منابع ژنتیکی.. 161
دسترسی به تکنولوژی و انتقال آن.. 162
همکاری تکنولوژیکی و علمی.. 162
تبادل اطلاعات.. 162
آموزش زیست محیطی و آگاهی عمومی.. 163
گفتار چهارم: بررسی ماهوی پیش نویس پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی.. 164
بند اول: مقدمه. 164
بند دوم: قلمرو اجرا و هدف.. 165
بند سوم: مقررات عمومی.. 165
بند چهارم: هشدار در مورد فعالیتهای دارای تأثیر فرامرزی به احتمال زیاد. 168
نتیجه گیری.. 173
فصل سوم: ارزیابی کارآمدی کنوانسیون ساختاری 2003 حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر و چالشهای آن
مقدمه. 178
مبحث اول: ارزیابی کارآمدی کنوانسیون ساختاری 3002 تهران در دستیابی به اهداف خود. 179
گفتار اول: ارزیابی کارآمدی کنوانسیون تهران در راستای جلوگیری، کاهش و کنترل آلودگی دریای خزر 179
عنوان صفحه
گفتار دوم: ارزیابی کارآمدی کنوانسیون تهران در راستای حفاظت، نگهداری و احیای محیط زیست دریایی دریای خزر 184
مبحث دوم: چالشهای پیش روی کنوانسیون تهران و راهکارهای آن.. 189
گفتار اول: عدم تدوین نظام حقوقی دریای خزر. 189
بند اول: پیشینه رژیم حقوقی دریای خزر. 192
الف ـ رژیم حقوقی دریای خزر پس از فروپاشی.. 193
ب ـ رژیم حقوقی دریای خزر پس از فروپاشی.. 196
بند دوم: عوامل موثر در عدم تعیین خطوط مرزی دریای خزر. 197
1) ویژگیهای جغرافیایی دریای خزر. 197
2) وجود منابع نفت و گاز در منطقه خزر: 198
3)حضور و نفوذ قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای.. 199
گفتار دوم: چالشهای اقتصادی.. 199
گفتار سوم: چالشهای حقوقی ـ سیاسی.. 202
بند اول: چالشهای حقوقی.. 202
بند دوم ـ چالشهای سیاسی.. 203
الف: تأثیر ملاحظات سیاسی بر تبیین چارچوبهای همکاری منطقه ای در امر حفاظت محیط زیست 204
ب: تأثیر ملاحظات سیاسی بر تدوین و تنظیم مبانی حقوقی حفاظت از محیط زیست خزر. 205
ج ـ تأثیر ملاحظات سیاسی در اجرای توفقات زیست محیطی.. 205
گفتار چهارم: راهکارهای رفع چالشهای کنوانسیون ساختاری 2003 تهران.. 206
نتیجه گیری.. 212
نتیجه گیری کلی.. 215
عنوان صفحه
منابع و مآخذ. 223
منابع فارسی.. 223
منابع انگلیسی.. 230
پیوست 1.. 234
پیوست 2: 241
پیوست 3.. 246
چکیده و صفحه عنوان به انگلیسی
طرح مسئله
تعریف های گوناگونی از محیط زیست در متون مختلف ارائه شده است که از میان آنها میتوان به متن حقوقی مصوب شورای جامعه اقتصادی اروپا در تاریخ 27 ژوئن 1967 اشاره نمود که در تعریف محیط زیست چنین می گوید:«محیط زیست شامل آب و هوا،خاک،عوامل درونی و بیرونی مربوط به زیست هر موجود زنده می شود». در این تعریف به خوبی به اجزاء محیط زیست توجه شده است.
در این معنا و مفهوم محیط زیست اصطلاحی نو و تازه در بسیاری زبانهاست و در چنین معنا و مفهومی اصطلاح محیط زیست از آغاز دهه ی 1960 میلادی کاربرد پیوسته پیدا نموده است. در این میان حقوق بین الملل محیط زیست با سابقه ای نه چندان طولانی در بین رشته های علم حقوق رشته ای است جوان که سرآغاز آن به کنفرانس سازمان ملل متحد در خصوص محیط زیست انسان که در سال 1972 در استکهلم تشکیل شد، برمی گردد.شاید اقدامات منطقه ای را بتوان سرآغازی برای پرداختن به مسائل زیست محیطی در سطح بین المللی دانست. در این راستا می توان گفت که حرکت جدی در زمینه حقوق بین الملل محیط زیست به اواخر دهه 1960 برمی گردد. آنهم زمانی که چهار سند نسبتا مهم و اصلی ( سه سند منطقه ای و یک سند بین المللی) به تصویب رسیدند. سند اول که در 8 مارس 1968 میلادی از سوی شورای اروپا به تصویب رسید، اعلامیه مبارزه با آلودگی هوا می باشد. سند دوم که از سوی شورای اروپا در 6 مه 1968 میلادی به تصویب رسید، منشور اروپایی آب است، حرکت بعدی که در آفریقا صورت گرفت، پذیرش کنوانسیون آفریقایی درخصوص حفاظت از منابع طبیعی در 15 دسامبر 1968 میلادی بود. سرانجام می توان به قطعنامه شماره 2398 سازمان ملل متحد در خصوص برگزاری یک کنفرانس عمومی در خصوص محیط زیست اشاره نمود که در 3 دسامبر 1968 میلادی پذیرفته شد. به موجب این قطعنامه مقرر شد که کنفرانسی در خصوص محیط زیست انسان برگزار شود که بعدها به کنفرانس 1972 استکهلم معروف گردید. در این کنفرانس که به همت سازمان ملل متحد برگزار شد نمایندگان 113 دولت، تقریبا کلیه سازمانهای دولتی و تعدادی ناظر از سازمانهای غیردولتی حضور داشتند. این کنفرانس توانست دیدگاههای مختلف سرمایه داری، کمونیستی و جهان سومی را به حمایت از محیط زیست نزدیک گرداند. همچنین به دنبال بحرانی شدن پیامدهای زیست محیطی با تشکیل یونپ این کنفرانس توانست زمینه را برای وضع مقرراتی در سطح جهانی و منطقه ای فراهم نماید. ( همچنین در این راستا می توان به کنفرانس سازمان ملل متحد درباره محیط زیست و توسعه در سال 1992 میلادی در ریودوژانیرواشاره کرد. این کنفرانس به اجلاس سران زمینمعروف گردید.).
محیط زیست از اجزاء متفاوتی تشکیل شده است که یکی از آنها محیط زیست دریایی میباشد. محیط زیست دریایی از اهمیت های اقتصادی، اجتماعی و غیره برخوردار است وحفاظت از آن برای جامعه امروزی ضروری می باشد. حفاظت از محیط زیست دریایی جلوگیری از فعالیتهای آلوده کننده و تلاش در جهت بهبود و بهسازی محیط آلوده می باشد. یکی از راه های حفاظت از محیط زیست دریایی، تصویب مقررات داخلی و بین المللی می باشد. بحث در مورد حمایت از محیط زیست دریاها و اقیانوسها در حقوق بینالملل، موضوع نسبتاً جدیدی محسوب میشود. در واقع در دهه های آخر قرن بیستم بود که انسان به اهمیت محیط زیست و پیوستگی تمام اجزاء آن به یکدیگر پی برد. پر واضح است که از این دیدگاه، هوا، اقیانوسها، رودخانهها و حیاتوحش نمیتوانند براساس مرزهای موجود به اجزاء جداگانه و منفک تقسیم شوند. همچنین، حوادث تلخ آلودگی دریایی رخ داده در همین دهههای اخیر محرک اصلی نهضت حفاظت از محیط زیست دریائی بودهاند. مرگ جانداران دریائی در ابعادی گسترده در نتیجه ی نشت نفت خام از کشتی ”توری کانیون“ در ۱۹۶۷، تخریب و آلودگی سواحل و آبهای کانال ”سانتاباربارا“ بر اثر نشت نفت از سکوی نفتی کمپانی یونیون در اوایل ۱۹۶۹ و موارد دیگری دولتها را بر آن داشت که از سرسختی دست برداشته و به سوی اتخاذ تدابیر بینالمللی مناسب برای مبارزه با آلودگی گام بردارند؛ بهویژه آنکه با تشکیل کنفرانس جهانی استکهلم (ژوئن ۱۹۷۲) نگرش جدیدی در مورد محیط زیست به نام حقوق بشر ایجاد شد.ضرورت اقدام بینالمللی موثر و دقیق در حفاظت از محیط زیست دریائی، با سانحه ی کشتی توری کانیون احساس شد.
یکی از نمونه های منحصر به فرد محیط زیست دریایی که به دلیل ویژگی های خاص آن نیازمند حمایت ویژه است، محیط زیست دریایی دریای خزر می باشد. دریای خزر بزرگ ترین پیکره بسته آبی در سطح زمین است و نبود هر گونه ارتباط طبیعی با سایر اقیانوس ها آن را به یک زیست بوم بسیار ویژه تبدیل کرده است . نگرانی کشورهای ساحلی از وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده آبی، افزایش روزافزون فعالیت های اکتشاف و استخراج نفت و گاز و صنایع وابسته به آن، کاهش روزافزون منابع آبزی بویژه ماهیان خاویاری که گونه های در حال انقراض به شمار می روند و در نتیجه کاهش خاویار بعنوان یکی از منابع ارز خارجی، کاهش تنوع زیستی و تخریب زیستگاه ها و ورود گونه های غیربومی مهاجم از جمله عواملی بودند که ضرورت استفاده از یک اهرم قانونی در قالب یک کنوانسیون منطقه ای را برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر بیش از پیش نمایانگر نمودند.
از سال 1991 و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دلیل وضعیت بحرانی این دریا، بر اساس تمایل پنج کشور حاشیه آن (آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان)، برنامه محیط زیست دریای خزر با هدف همکاری در زمینه حفاظت از این دریا تدوین گردید. در پی این رویکرد در سال 1995 همه کشورهای ساحلی برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست دریای خزر و نجات آن، در مورد اجرای برنامه ای بدین منظور تحت عنوان برنامه محیط زیست دریای خزر (CEP) به توافق رسیدند. هدف اصلی این برنامه، اعمال مدیریت زیست محیطی در دریای خزر و پیرامون آن و هدایت منطقه با توسل به راهبردهای توسعه پایدار به نحوی که منافع درازمدت و سلامت جوامع بشری تضمین گردد و اصالت طبیعی محیط و پایداری منافع منطقه برای نسل حاضر و نسل های آینده محفوظ گردد، بوده است.
به طور کلی از ابتدای شکل گیری برنامه محیط زیست دریای خزر، یکی از اهداف عمده این برنامه تشویق کشورهای ساحلی به ایجاد یک کنوانسیون زیست محیطی بوده است. بدین لحاظ تهیه متن سند این کنوانسیون در دستور کار کشورهای منطقه قرار گرفت و در این رابطه جلساتی برگزار گردید. ثمره تلاش هایی که از سال 1375 با برگزاری اجلاس منطقه ای در ژنو شروع و تا آبانماه سال 1382 تداوم پیدا کرد، تدوین یک چارچوب حقوقی زیست محیطی به منظور ایجاد تعهدات برای کشورهای ساحلی بوده که این سند تحت عنوان «کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر»در 13 آبانماه سال 1382 (چهارم نوامبر 2003) به امضاء وزرای محیط زیست و نمایندگان تام الاختیار کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران رسید و عنوان «کنوانسیون تهران» را نیز کسب کرد. این کنوانسیون نهایتا در تاریخ 21 مردادماه 1385 لازم الاجرا گردید.
کنوانسیون محیط زیست دریای خزرشامل شش بند مقدماتی و 37 ماده است، امکان همکاری کشورهای ساحلی را با یکدیگر و با نهادهای بین المللی برای رفع مشکلات زیست محیطی خزر و در نتیجه زمینه ای را برای پیشبرد صلح و همدلی در منطقه فراهم می کند. طی سالیان گذشته، زیرمجموعه کنوانسیون تهران، 4 پروتکل ذیل توسط دبیرخانه موقت کنوانسیون (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) و کشورهای عضو کنوانسیون تهیه و طی جلسات متعدد کارشناسی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است.
1) پروتکل” آمادگی، واکنش و همکاری منطقهای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی“: در این بین از مهمترین پروتکل های الحاقی به کنوانسیون تهران، پروتکل “آمادگی، واکنش و همکاری منطقهای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی” است. این پروتکل به نحوه مقابله با آلودگی های نفتی که در اثر سوانح دریایی ممکن است در دریای خزر روی دهند میپردازد که بر اساس آن، متعاهدین باید تمامی تدابیر مناسب جهت آمادگی و مقابله با سوانح آلودگی نفتی ، ایجاد سیستم ملی مقابله با آلودگی نفتی توسط دولتهای عضو و تهیه دستورالعمل هایی برای جوانب کاربردی، عملیاتی و فنی ایجاد نمایند. این پروتکل پس از سال ها بحث و بررسی توسط کارشناسان کشورهای عضو کنوانسیون تهران، سرانجام در سومین نشست کشورهای عضو کنوانسیون در قزاقستان به امضای مسئولین محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر رسید و تحت عنوان پروتکل آکتائو (محل امضای پروتکل در قزاقستان) نام گرفت.
2) پروتکل “حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگیهای ناشی از منابع و فعالیتهای مستقر در خشکی”:چهارمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تهران در تاریخ 22-20 آذرماه 1391 (12-10 دسامبر 2012) با شرکت وزرا و معاونین وزرای محیط زیست کشورهای عضو این کنوانسیون در شهر مسکو برگزار شد. در این کنفرانس متن پروتکل “حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگیهای ناشی از منابع و فعالیتهای مستقر در خشکی” مورد تصویب کلیه کشورهای عضو قرار گرفت.
3) پروتکل “حفاظت تنوع زیستی”: این پروتکل به حفاظت از تنوع زیستی دریای خزر با تاکید بر حفاظت گونه ای و همچنین حفاظت از زیستگا هها می پردازد.
این پروتکل در پنجمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تهران که در اردیبهشت ماه 1393 در ترکمنستان برگزار شد مورد تایید نهایی قرار گرفته و به امضای وزرای محیط زیست ایران و ترکمنستان رسید. سایر کشورها نیز در مدت زمان تعیین پروتکل مذکور را امضا خواهند کرد.
4) پروتکل “ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی:” بر اساس این پروتکل کشورهای عضو متعهد می گردند تا پیش از اجرای طرح های بزرگ که احتمال دارد اثرات سوء فرامرزی برای سایر کشورها در منطقه دریای خزر ایجاد کنند، مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی انجام داده و گزارش آن را به دبیرخانه کنوانسیون و کشورهای عضو درخواست کننده ارائه دهند.
این پروتکل هنوز تحت بررسی کارشناسی توسط کشورهای منطقه قرار دارد.
.The environment.
- کیس، الکساندر، پیتر اچ. و وین فراید لانگ، ترجمه محمد حسن حبیبی،انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، بهار 1379.صص 6-5 .
تعریف دیگری با جامعیت بیشتر درباره محیط زیست در کنوانسیون مسوولیت مدنی خسارات ناشی از اعمال خطرناک در محیط زیست، مورد استفاده قرار گرفته است که طرح پیشنهادی آن را، شورای اروپا که یک سازمان منطقه ای در اروپا می باشد در تاریخ 21 ژوئن 1993 در لوگانو به تصویب رسانده است براساس ماده 2 کنوانسیون مذکور: محیط زیست شامل بخش های زیر می شود:
-” منابع طبیعی اعم از تجدیدپذیر و غیر قابل تجدید مانند؛ هوا، آب، خاک و کلیه جانوران و گیاهان و تأثیر متقابل این عوامل بر یکدیگر
– اموال و داراییهایی که جزء میراث فرهنگی می باشند
– و مناظر و چشم اندازهای ویژه”
تعاریف دیگری نیز از محیط زیست ارائه شده است. برای مطالعه بیشتر رک به؛
سازمان حفاظت از محیط زیست
ـ اهداف
هدف اصلی از تدوین این پایان نامه پاسخ دادن به پرسش اصلی ذیل می باشد:
- کنوانسیون ساختاری 2003 تهران چه نقشی را در حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر داشته و آیا این نقش پویا و مؤثر بوده است؟
همچنین در راستای پاسخ به پرسش اصلی فوق، پایان نامه حاضر کوشش می کند که به پرسش های فرعی ذیل پاسخ دهد:
- تعهدات و مسئولیتهای دولتهای ساحلی دریای خزر به موجب کنوانسیون ساختاری 2003 تهران چه می باشد؟