دوكاس و همكاران ( 2013 )، با بهره گرفتن از نمونه اي شامل بيش از 7000 مشاهده طي سال هاي 2005 الي 2012 به بررسي تأثير تحليل گران بر هزينه هاي نمايندگي پرداختند. در تحقيق آن ها تعامل بين فرصت هاي رشد و جريان هاي نقدي آزاد به عنوان شاخص هزينه هاي نمايندگي در نظر گرفته شده بود. روش هاي آماري مورد استفاده آن ها نيز شامل مدل رگرسيون حداقل مربعات معمولي و مدل رگرسيون توبيت بود. به طور كلي، نتايج حاصل از تحقيق آن ها بيانگر اين بود كه تحليلگران اوراق بهادار يكي از سازو كارهاي كاهش هزينه هاي نمايندگي هستند.
تحقیق آنگ و همكاران( 2012 )
آنگ و همكاران( 2012 )، رابطه هزينه هاي نمايندگي و ساختارمالكيت را در 1708 شركت كوچك آمريكايي مورد بررسي قرار دادند. در تحقيق آن ها، هزينه هاي نمايندگي به دو صورت نسبت گردش دارايي ها و نسبت هزين ههاي عملياتي به فروش اندازه گيري شد. نتايج تحقيق آن ها بيانگر اين بود، كه هزينه هاي نمايندگي داراي رابطه معكوس با نسبت مالكيت دروني هستند. همچنين، در صورت اندازه گيري هزينه ها به صورت نسبت گردش داراييها، بين هزينه هاي نمايندگي و تعداد سهامداران عمده مستقل از مديريت، رابطه مستقيم وجود دارد.
3-1- مقدمه
تحقیق علمی، مشکل گشایی و پیگیری یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گرداوری داده ها و استنتاج های معتبر از آنهاست. تحقیق یک فرایند مرکب از مراحل مختلف است و پیمودن موفق آن محتاج طرحی است که آغاز ، مسیر ، اهداف و ابزارها را نشان می دهد. در این طرح ارائه تعریفی از مسئله و بیان مسائل اساسی تحقیق ، فرضیه ها ، اهداف و روش ضروری است. منظور از روش علمی تحقیق مجموعه قواعد و رویه ای است که محقق برای جمع آوری حقایق و واقعیت ها دنبال می کند تا سپس آن ها را تفسیر،تبیین و اثبات نماید. هدف از هر نوع بررسی و تحقیق علمی را میتوان کشف حقیقت بیان نمود که حقیقت نیز بر پایه کاوش و تجسس و کشف عوامل منطقی مربوط به خصوصیات اجزا موضوع تحقیق قرار دارد(غني آبادي، 1380 ، 98). منظور از روش تحقیق علمی، پیروی از رویه منظم و سیستماتیكی است كه در جریان استفاده از روشهای آماری و مرتبط ساختن عوامل موضوع تحقیق باید رعایت گردد. در واقع روش تحقیق علمی، شامل اندازهگیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مسائل بوده و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکار است.
روش شناسی همچنینیکی از مهمترین شاخصها برای ارزیابی ارزش یک تحقیق میباشد. از این رو در تحقیق حاضر سعی شده است نهایت دقت در انتخاب روش و ابزار تحقیق و هم چنین در انتخاب جامعه نمونه مورد بررسی، به عمل آید. این فصل به تشریح نوع و روش تحقیق، و همچنین شیوهی گردآوری دادهها ، روش های تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون های مورد استفاده در تحقیق اشاره میشود.
3-2- روش تحقیق
بطور کلی، روش های تحقیق در علوم رفتاری را می توان با توجه به دو ملاک زیر تقسیم نمود:
3-2-1- از نظر هدف[1]: از نظر هدف تحقیقات به انواع کاربردی، بنیادی و توسعه ای تقسیم بندی میگردد. تحقیقات کاربردی پژوهش هایی هستند که در پی یافتن راهکارهای جامعه آماری می باشند. تحقیقات توسعه ای در پی افزودن دانش محقق و تحقیقات بنیادی در پی بسط و گسترش تئوری های موجود در یک رشته علمی می باشد.بر اين اساس پژوهش حاضر از نظر هدف كاربردي است.
3-2-2- ازنظرروش[2]: غالب فعالیت های تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهند که بسادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مسأله، جمع آوری اطلاعات و نتیجهگیری اند.جزئیات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شوند (خاکی،208،1387)تحقيق حاضراز نظر شيوه گردآوري اطلاعات یك پژوهش توصیفی به شمار آورد. هم چنین بر اساس روش پژوهش نیز میتوان این پژوهش را یك پژوهش پیمایشی دانست.تحقيقات پيمايشي،توصيفي است از نگرش و رفتار جمعيتي بر اساس انتخاب نمونه اي تصادفي و معرف افراد آن جمعيت و پاسخ آنها به يك رشته سوالو محققان اجتماعي مي كوشند با بهره گرفتن از اين تحقيقات پيمايشي به تبيين پديده ها پرداختهوصرفا به توصيف آن بسنده نكنند.كه در چنين مواردي فرضيههايي براي تبيين ساخته شده تابا مرتبط گرداندن پاسخ سوالات مختلف به يكديگر به آزمون كشيده شوند.این تحقیق،از نظر نوع، توصیفی و از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آن از نوع پس رویدادی میباشد.
3-3 جامعه آماری و نمونه
جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص داراییکیا چند صفت مشخص و مشترک می باشند( حافظ نیا ،120،1380). جامعه آماری به کل گروه افراد،وقایعیا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن بپردازد. فهرستی از همه اعضای جامعه آماری است که از بین آن گروه نمونه انتخاب می شود( سکاران ، 1381، 294).
جامعه آماري این تحقیق،كليه شركتهاي پذيرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران دردوره 5ساله، ازابتدای سال1388لغایت پایان سال 1392ميباشدکه دارای ویژگیهای ذیل باشند:
- به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه،پایان سال مالی آنها 29 اسفند هرسال باشد.
- سابقه عضویت آنهادربورس اوراق بهادارازسال 1388باشد(باتوجه به قلمروزمانی تحقیق).
- طی دوره مالی 1388تا 1392دربورس اوراق بهادارفعال باشند.
- طی سالهای مذکورتغییرفعالیت یا تغییرسال مالی نداده باشند.
1.By Purpose Res
- Res.By Method